(Moes)tuintopic (Deel 1)

@Veertje hier is het ook verschrikkelijk!

Ik heb vandaag + gisteren meer dan 30 slakken van precies die soort kunnen verplaatsen :joy: ze graven zich graag in rondom de bloembollen maar ze vinden blijkbaar de gevlekte bosliefjes ook erg lekker:

*hier stond de avond ervoor nog een prachtig bosliefje, heb de slakken op heterdaad betrapt en het bakje zat helemaal onder het slijm

Hier een aantal van de boosdoeners :melting_face:

Heb nu rondom alle jonge plantjes constructies van ijzerdraad gemaakt, cacaodoppen gebruikt en ik zet de slakken 2x per dag uit. Sindsdien heb ik geen schade meer gezien, maar ben wel bang dat de buurt me nu ziet als de vrouw die elke dag de slakken uitlaat :skull:

Edit: oké lama, de ochtend na dit bericht heb ik er weer 16 gevonden en heb weer enorm veel schade ontdekt. Ik geef het op denk ik

5 likes

Zoals ik het heb begrepen gewoon echt tot medio mei de eerste bloemen. Dus stel je hebt er nu al wat bloemen in; allemaal weghalen.

3 likes

Ja ik kan er niet heel veel zelf over vinden enige wat ik tegen kwam was de eerste 3. Maar dan ga ik ze vandaag gelijk even weg halen!

2 likes

En daar gingen ze :wink:

Hier mijn moestuin (kas) staat inmiddels ietsje meer in het is het lengte stuk tussen de palen. Hij loopt nog klein stukje verder van waar ik de foto maak :slight_smile:
En dan nog een gezamenlijk stuk, plus nog buiten waar ook nog rabarber staat!

Mega schattige venkel (ben echt een plantenmoeder die alles te schattig vind :laughing:)

20 likes

@TanteBetje Ja volgens mij waren dit wel de slakken die vorig jaar ook alles op hebben gegeten. Ik heb (gelukkig) nog geen naaktslakken in mijn tuin gezien. Ik zou ze niet durven oppakken denk ik, haha!

Vandaag is het minder vochtig dus nog geen slakken gezien maar ben wel van plan om het ook goed bij te gaan houden. Dan wordt ik hier dus ook de buurvrouw die de slakken uitlaat :snail:

2 likes

Ik heb sinds een week slakkenvallen met bier staan en al een flinke oogst aan slakken. Niet heel diervriendelijk wantze gaan dood, maar het schijnt vriendelijker dan korrels te zijn. Hoop dat ik dit jaar eindelijk wat dingen kan zaaien die niet gelijk gekortwiekt worden door die beesten. Ik vind naaktslakken erger in mn tuin dan kattenkak

1 like

Alleen voor doorbloeiers!

2 likes

Ik gebruik nu alweer een paar weken biervallen. Vorig jaar heb ik heel diervriendelijk de slakken telkens weggebracht maar dat hielp niks. Nu met de biervallen nog steeds heel veel slakken. Nu heb ik korrels gekoch, ik was eerst heel erg anti korrels maar ik heb het al lang genoeg diervriendelijk geprobeerd. Zaterdag ga ik m’n tuin aanplanten met €300 aan nieuwe jonge plantjes en dat mag echt niet opgevreten worden

2 likes

Net even heel m’n border aangepakt! Hebben onze nieuw appelboom geplant vanochtend en heb al het onkruid weggehaald. Ik heb in de huiskamer en op mijn kantoor nu een soort eigen kwekerij van dahlia’s, lathyrus, strobloem en cosmea. Dat komt dan straks allemaal in die lage border tussen de bomen (het vertekent best wel maar die border is ruim 5 meter lang dus wordt een soort pluktuin).

Sowieso zeer content nu met de peren-, appel- en citroenboom. Van de citroenen gaan we zelf limoncello maken. En in mn moestuin (niet op de foto, die staat ongeveer waar ik nu de foto maak) staat nog rabarber, aardbei, munt, aardpeer, rode ui en salie.

Echt genieten weer zo in de tuin! Kan ook niet wachten tot al m’n dahlia’s er staan en gaan bloeien.

32 likes

Wat een fijne plek!

4 likes

Wat een fijne tuin! Leuk zo! En jaloers op jouw citroenboompje. Helaas doen ze het hier nooit zo goed

2 likes

Zo leuk! Dat heb ik ook gedaan toen ik een citroenboompje had. Helaas heeft hij de winter vorig jaar niet overleefd :sob: dus bescherm hem goed tegen vorst :+1:

3 likes

Wat een heerlijke tuin, echt jaloersmakend!

1 like

Wij hebben eindelijk een nieuwe tuin en net al deze planten gekocht :fire::fire: zo blij mee, met de vorige tuin kon ik precies niets.

9 likes

Jaaa nou we moesten heb 2 weken geleden al inpakken toen het ineens ging vriezen en er mega grote hagel viel. Heeft hij gelukkig overleefd. Maar ik ga inderdaad van dat speciale doek halen nog (ook voor de andere 2 bomen, als het weer gaat vriezen terwijl alles al in de knop staat).

En lief jullie reacties. :relaxed: wonen nieuwbouw dus konden alles zelf inrichten. En we hebben expres gekozen voor al wat oudere / grote fruitbomen zodat het al lekker een beetje vult en we geen 15jr hoeven te wachten tot je een beetje boom hebt.

4 likes

Jaaaa dit wil ook… echt zo mooi :heart_eyes:

2 likes

Zo mooi! Blauwe regen heeft wel zon nodig!

3 likes

Ze groeien ook zo lekker snel!
Ik heb wel een variant met kleinere bloementrossen, maar ik ben er ook dol op. Ik heb hem in de achtertuin en laat hem over een houten stellage groeien waar de vorige bewoners een zonnedoek in hadden hangen. In 2 zomers is die al wel 800% gegroeid, had er een gekocht van zo’n 40cm hoog.

7 likes

Bij mij zitten er net wat beginnende blaadjes aan, dus het is ook nog wel vroeg. Hoop met je mee!

2 likes

Zou je een foto willen delen? Ik ben dol op inspiratie plaatjes :relaxed: