Van perziksteen had ik nog nooit gehoord maar lijkt wel een goede optie! Is ook wat gezelliger dan grind. Ook @Chicago bedankt voor de tips! Eens bekijken wat de opties zijn om het te verhogen.
Volgens mij moet je opletten dat je een bloeiende koopt toch? Want anders kan het jaren duren voor hij bloeit.
Toevallig heb ik van de week een blauwe regen geplant. Ik heb de Prolific, want daar had ik over gelezen dat die het lekkerst schijnt te ruiken. Volgens mij zijn ze allemaal makkelijk aan te planten. Als de plant maar op een zonnige plek wordt gezet.
Iemand nog een tip voor een vaste klimmer die goed bestand is tegen slakken? Ondanks elke ochtend slakken rapen (ze zijn nu gelukkig nog klein) is mijn beginnende clematis al helemaal kaalgevreten door slakken. Vorig jaar heb ik hem geplant en toen ging het goed maar er zit nu al geen blaadje meer aan. Ik had hem in combi met lathyrus maar die laatste mag helaas geen twee keer opdezelfde plek. Daarom ben ik op zoek naar een leuke klimplant voor tegen een muur op het oosten met ochtendzon, liefst geurend en slakkenproof!
Dat valt wel mee, wel moet je dan de grond even goed bemesten (compost) of een dikke laag extra potgrond of iets doen. Er is trouwens ook een vaste latyrus, en die ruikt ook nog lekker!
Toscaanse jasmijn? Blijft het hele jaar groen en groeit vrij snel. Ik heb geen idee of slakken ze graag eten, heb bij de 2 die ik in de tuin heb nog niets gezien de afgelopen jaren
Heeft iemand nog een slimme (budgetproof!!) hack of simpele diy voor een grote plantenbak?
Zo belachelijk duur allemaal.
Zelf zat ik te kijken naar een grote bouwemmer. Die kosten niet zoveel en daar kan echt een grote plant in. Volgens mij zitten grote olijfbomen daar ook vaak in (of het lijkt erop)
Een oude wasmand, boodschappenkrat
Marktplaats in de gaten houden. Vaak kun je oude materialen gratis afhalen
Bij de kringloop vind ik vaak wel goedkope potten!
Action, maar ligt eraan hoe groot je zoekt
Jaa hoop ooit zoān mooie grote mediterraanse pot te scoren op mp of kringloop maar nog nooit iets tegengekomen helaas
Padvast is misschien ook een goede optie! Duurzaam, goed water doorlatend en iets meer terrassig dan echt grind. Ziet er ook mooi natuurlijk uit
Ik heb net voor het eerst mais voorgezaaid. Ik wil het gaan groeien met klimbonen en pompoen er onder: de drie gezusters. Ik ben heel benieuwd. De pompoen en bonen ga ik dit of volgend weekend voorzaaien, daarvan weet ik dat ze super snel groeien.
Zaaien jullie wel eens / vaak direct in de grond? Ik heb door slakken traumaās dat lang niet gedaan maar ga nu toch een poging wagen. Mijn peulen staan nog dus ik ga ernaast sugar snaps en lathyrus direct zaaien en ook een bietenmix. Het scheelt wel tijd en werk als het gewoon direct uit de grond kan opkomen.
Ik heb een idee hoe ik mān tuin wil maar ik moet zoveel tegels verwijderen, helemaal geen zin in.
Had eigenlijk bedacht in het najaar te starten maar mān handen jeuken nu al dus dat is zonde als ik dan heel de zomer niks doe.
Maar hoe wip je de eerste tegel? Sommige zitten ook met cement aan de schuur vast lijkt het wel.
Als je nergens makkelijk een schep oid er tussen kan zetten is het soms makkelijker een 1 tegel kapot te slaan. Dan kan je vanuit daar verder werken. Ik zou ook niet wachten haha. āOnkruidā is beter dan tegels voor de natuur dus lekker gaan beginnen!
Edit en op Pinterest kan je ook leuke inspiratie vinden om bijvoorbeeld een bankje of border te maken van je oude tegels. Zou die als je bezig gaat gewoon ergens opstapelen, dat zie je dan later wel weer wat je er mee wil tenzij je nu al een rand wil om je stuk grond.
Ik haalde altijd even een paar tegels eruit als ik zin had om iets te doen maar niet zoveel tijd had. Dus al doe je er maar 5 per keer ofzo, uiteindelijk kom je er
Ergens een randje vinden waar je tussen kan met platte schoevendraaien, achterkant hamer of iets anders plats.
Hier ook net tegels verwijderd en klimplanten geplant. Hoewel ze nog niet zo groot zijn, nu al blij met meer groen tegen de schutting. Heb klimop geplant, clematis apple blossom en passiebloem.
Nu nog de toscaanse jasmijn en blauwe regen planten maar was er helemaal klaar mee (en voelde me net een oma met een zere rug haha)
Ja bepaalde dingen zaai ik meteen in de grond. Maar ik zaai toch ook het meeste voor, omdat als het bijv heel droog wordt het zo lastig is als je niet vaak water kunt geven (mijn tuin is niet bij mijn huis). Dan heb je gewoon simpelweg meer controle. Boontjes bietjes en snijbiet doe ik eigenlijk altijd direct in de grond en dat gaat prima al die jaren al! Maar vaak zie ik toch ook veel nooit terug wat ik gezaaid heb, dat zijn dan wat kwetsbaardere zaailingen denk ik.