(Moes)tuintopic (Deel 1)

Dank voor de tips! Sprinklr kende ik al maar heeft helaas net niet wat ik zoek, maar met de rest van de tips kom ik er vast uit!

Update hiervan: het beetje gras wat na de drastische aanpak nog overwas groeit echt als kool. De zaadjes doen nog niet veel haha. Maar weet ook niet hoe een zaadje er uit zou zien als het wel wat doet (na 5dgn)

2 likes

Na 5 dagen is er meestal nog niks te zien :blush:

1 like

Dan ligt het graszaadje gewoon nog exact hetzelfde erbij dus haha. Dat is mooi, want dat doet het ook :rofl:

1 like

Ik was wat zaadjes buiten aan het opkweken in een bak met deksel, maar de terrorslakken hadden een gaatje ontdekt en hebben nu alles opgegeten…
We gaan verhuizen, ben benieuwd of er bij het nieuwe huis minder slakken zijn (waarschijnlijk niet maar heb toch hoop)

Dan heb je écht veel slakken, als je erdoor gaat verhuizen :wink:

Nee maar serieus, wat kut. Ben ook een beetje bang voor m’n dahlia bollen. Heb ze recht in de grond gepland maar kreeg van de bloemenkoningin van mijn tuinvereniging te horen dat je ze beter in potten kunt opkweken. Nou te laaaaaat

2 likes

Zo gauw de dahlia’s boven de grond komen zet ik er elke avond een omgekeerd bakje op, dat heeft tot nu toe goed geholpen! Qua weer zit je denk ik wel veilig de komende weken

Bij mij is inmiddels ook weer meer dan de helft van de zaailingen opgegeten dus ik ben maar als een malle opnieuw aan het zaaien in de hoop dat er nog iets overblijft als ik weer gewoon elke dag de slakken verplaats :crossed_fingers:

2 likes

Oh goeie tip!! Mijn moestuin is alleen niet in mijn tuin dus dat is lastig. Ik heb wel mensen al omgekeerde potjes met de onderkant eraf geknipt zien doen, dat is nog wel een goed idee

2 likes

Zelf een horizontale plank aan je schutting hangen? Ik heb het zelf met een ijzeren buis gedaan en de bovenkant van de palen weggehaald waardoor de buis in de baal hangt.

1 like

Ik wil graag een bak vol met tulpen maar tot nu toe gaan al mijn planten buiten dood, ik denk omdat ze volop in de zon staan vanaf de middag. Denken jullie dat het gaat lukken of hoef ik geen moeite te doen?

Als bloemen snel doodgaan in potten in de volle zon dan krijgen ze waarschijnlijk te weinig water. De periode om zelf tulpenbollen te planten is tijdens de herfst. Als je nu nog tulpen wil kun je kijken of ze nog wat hebben in het tuincentrum maar in mijn tuin zijn de meeste al uitgebloeid.

Oh. Ik zag ze hier in de straat in volle bloei staan en was geïnspireerd haha. In de herfst denk ik nooit aan planten. Dan geef ik het maar op voor nu, dankjewel!

Je kan ze misschien nog wel bloeiend kopen bij het tuincentrum maar je zit wel aan het einde van het seizoen nu (helaas)

1 like

Volgens mij zijn dit wespen? Het krioelt ervan in de voortuin.

Ik was wat onkruid weg aan het halen en er kwamen steeds meer van deze om mij heen vliegen en op de grond zitten. Dacht eerst oh vliegjes of vliegende mieren en toen zat zo’n beestje op mijn arm en stak me. Echt een dikke bult alsof je door een wesp bent gestoken. Ah, minder leuk dit. Hopelijk vliegen ze snel weg.

Foto is mega ingezoomd, ze zijn zo klein als een vliegende mier.

Edit: ging nog even verder zoeken en hoop dat ik door onkruid te verwijderen niet op een nest ben gestuit. Damn, even in de gaten houden…

2 likes

Als ik je afbeelding door Google lens haal zegt hij dat het zandbijen zijn. Deze kunnen steken als ze zich bedreigd voelen

1 like

Oh goeie! Vergeet ook weer dat ik google lens daar ook voor kan gebruiken! Dankje voor de tip, ga ik ze eens opzoeken nu, zandbijen weer wat geleerd. Ja ik voelde wat op mijn arm en uit automatisme boog ik die, ja snap ik is schrikken voor dat beestje.

1 like

Ja, ik kende het eerlijk gezegd ook niet haha. Maar als je zoekt komen de afbeeldingen wel overeen met jouw foto vind ik. Minder erg dan wespen in ieder geval denk ik.

2 likes

Ja, zeker minder erg! Bijen zijn dikke prima! :honeybee:

1 like

Ik heb zelf ook zo’n schutting en laat daarom dingen vanuit de grond langs de schutting groeien. 1 Paneel is al goed bedekt door een toscaanse jasmijn en er staan 2 clematissen tegenaan (clematis armandii apple blossom. Blijft ook allemaal groen in de winter. Is dat een optie? Een klimplant kun je evt ook vanuit een grote bak laten groeien als je bijv een balkon hebt

3 likes

Waarom alleen in de avond? Gewoon omdat er geen licht is dan en er toch weer 10 uur minder zijn dan slakken kunnen huishouden?