(Moes)tuintopic (Deel 1)

Jep, precies daarom. Als ik overdag kijk zie ik vaak maar een paar slakken in de tuin, maar als ik 's avonds nog een rondje maak zitten er tientallen :grimacing: heeft blijkbaar met de luchtvochtigheid in de avond en nacht te maken

Ja, nu je het zegt. Ik zie er altijd 293848 in de ochtend. Ga het proberen en bidden dat het helpt, heb afgelopen weekend ook allemaal dahlia’s in de grond gestopt en vorig jaar zijn er nul uitgekomen :sob: zou het dit jaar graag anders zien.

Ik probeer het dit jaar met ‘voortrekken’ in een bak binnen. Dan zijn ze als wat groter voor ze grond in gaan, ik hoop dat dat helpt.

2 likes

Ja dit is ook altijd mijn tactiek. Ik had wat zonnebloemen gezet om af te harden buiten maar ze waren meteen opgevreten :weary: Meestal vinden slakken grotere planten een stuk minder aantrekkelijk heb ik het idee.
Ik heb het gevoel dat elke zaailing in mijn tuin verorberd wordt en alle grotere planten amper worden aangeraakt.

3 likes

Bestel anders nog even snel aaltjes tegen slakken. Dat zou blna ongeveer 2 weken effect moeten hebben

3 likes

Verwacht je hier binnen een jaar weg te zijn? Anders zou ik gewoon doen/bevestigen wat je mooi vindt. Zonde om niets te doen omdat het huur is en je het weer in originele staat moet achterlaten. Daar zou ik alleen rekening mee houden als je er heel kort zit.

We hebben een hele grotr zak aan wilde bloemenzaadjes gekregen van mn vriend zn werk. Maar in de border wil ik ze liever niet planten. Weet ook ff niet waar. Groeit dat ook een beetje in een mini gleufje naast een muurtje of werkt dat niet zo?

Wij hebben geen buitenkraantje maar ik zou het toch wel handig vinden om een tuinslang te hebben. Alleen nu twijfel ik om er gewoon een op de binnenkraan te zetten wanneer nodig, of toch een buitenkraantje te laten installeren. Het is volgens mij wat lastiger omdat aan de kant van de tuin helemaal geen waterleidingen lopen, maar geen idee hoe duur het dan zou worden.

Heeft iemand hier misschien een tuinslang die op een binnenkraan is aangesloten en hoe irritant vinden jullie dat?

Als het kan zou ik zeker buiten een maken, wij hebben achter een buiten en voor voor het huis een in de garage en ik vind dat heel onhandig omdat je dus altijd de garage open moet hebben om de planten water te geven.
Dit soort kranen zijn heel handig voor buiten (praxis etc heeft ze ook wel) omdat je ze maar een kwartslag hoeft te openen om een volle straal water te krijgen en dus niet helemaal rond hoeft te draaien, helemaal handig als hij erg dicht op de muur zit.

2 likes

Zelf installeren gaat me sowieso niet lukken want ik vermoed dat het via de kruipruimte moet. Maar bedankt voor jouw ervaring ermee!

2 likes

Die van mij is vanuit het kruipluik aangelegd en dat heeft in totaal 366,45 gekost. Ik heb voor een pvc verbinding gekozen, koper zou flink duurder zijn

Ik heb m trouwens aan laten leggen nadat de tuinslang op de kraan binnen was gaan lekken en het hele huis zeiknat was :thumbsdown:

1 like

Oh dat is wel extreem kut ja. Prijs valt nog wel mee!
Ik ga het eens bespreken met mijn man.

2 likes

Heeft iemand ervaring met kaneel als bestrijdingsmiddel tegen rouwvliegjes? Ze zitten bij de tomaten, nog niet heel veel maar toch! Werkt kaneel of kan ik beter aaltjes kopen?

Voor mij werkte kaneel niet! Aaltjes heb ik 1x geprobeerd maar loste het ook niet op, maar misschien heb ik het verkeerd gebruikt ofzo.
Ik heb goede ervaringen met een laag zandbakzand op de grond leggen, en zo’n sticker die je in grond steekt pakt het niet bij de oorzaak aan, maar verminderde het probleem toch ook wel hier.

1 like

Durven jullie het al aan om nieuwe plantjes te planten?
Wil morgen graag naar het tuincentrum, maar ijsheiligen is pas over 4 weken…

1 like

Ja hoor, zolang planten niet extreem vorstgevoelig zijn kan het gewoon. En met dit veranderende klimaat zeker.

2 likes

Ik heb het er gisteren gewoon op gewaagd @Nova, ik hoop maar gewoon op het beste. Ze komen van de kwekerij en driekwart stond daar gewoon buiten, dus het leek mij wel te kunnen.

Zonnig perkje!

14 likes

Ik maak sinds begin februari elke week een foto van de tuin om uiteindelijk een timelapse te maken, echt bijzonder om te zien hoe hard het gaat. Twee weken geleden was het wel al groen maar nog best kaal, en nu hebben we een echte jungle.

Ik had ook een tijdje terug een appelboompje geplant maar ik zie nu pas hoe onze zes meter hoge vlierbloesem die compleet overschaduwt, dat was bij het planten helemaal nog niet. Dus die moet in de herfst ook maar flink gesnoeid worden.

Heeft iemand nog tips hoe je makkelijk mos van tegels kunt verwijderen? Wij hebben allemaal klinkers in de tuin en het is echt een pokkewerk om dat allemaal met een schraper te doen.

16 likes

Ik las iets over dat je groene aanslag goed kan verwijderen met groene zeep

2 likes

Superleuk!!