(Moes)tuintopic (Deel 1)

In de zomer heb ik hier over mijn dramatische tuinplan van de hovenier gepost en ik was zo klaar met die lelijke tuin dat ik alle planten die ik niet mooi vond staan eruit heb getrokken en heb weggegeven :grimacing:

Heb nu veel meer afwisseling wat betreft hoogte/bladkeur/soorten en ben heel blij met het resultaat! Nu hoef ik me niet meer te schamen als mensen de tuin zien haha

5 likes

Ik laat het juist wel groeien vaak. Goed voor de insecten en voor de grond. Maar is idd wel bikkelen voordat ik weer ga zaaien.

Woekerend onkruid als haagwinde en zevenblad kun je maar beter weghalen, het neemt anders echt je hele tuin over.

Ik heb in mijn nieuwe tuin veel (last van) slakkenhuisjes. In de voortuin kan ik nog begrijpen, want dat is gewoon grond met veel planten en struikjes erin, en nu dus ook veel bladeren op de grond. Ze kruipen daar ook over het pad en tegen mijn huis, ik zie ze regelmatig tegen de voordeur zitten. In mijn achtertuin snap ik er niks van, daar staat nog geen enkele plant en de hele tuin is betegeld. Ik woon gewoon in een woonwijk. Naaktslakken heb ik geen last van, maar echt tientallen van die huisjes. Waar komen die op af?

2 likes

Die komen protesteren tegen tegeltuinen!

8 likes

Ik kan er niks aan doen, heb pas sinds deze zomer de sleutel en de vorige bewoner was geen tuinmens.

1 like

Zodra je een wat natuurlijker omgeving creĂ«ert zul je niet zoveel meer merken van beestjes. Je ziet ze nu, juist om het tegels zijn. Ze zijn op zoek naar een nieuwe omgeving of een plek om te overwinteren en moeten “de woestijn oversteken” voor hun gevoel. Meer groen lokt ook meer vogels die ze eten en komt er meer balans.

4 likes

Dan moet het volgend jaar goed komen, want dan staat de tuin op het lijstje :smile:

2 likes

Wij hebben onze tuin 2 jaar geleden (zelf) aangepakt en zijn niet 100% tevreden. We hebben een lange, smalle tuin. Er staan vrij veel (grote) bomen nog van de vorige bewoners, omdat we het zonde vinden om weg te doen en bang zijn voor een hele kale tuin. Maar tegelijkertijd vinden we het nu te krap voelen. Ik wil eigenlijk een paar kleine (hopelijk) wijzigingen doen en zou graag iemand laten meekijken, zonder dat ik direct een duur tuinontwerp moet laten maken. We gaan toch niet alles aanpakken, dus dat vind ik zonde.

Dus puur op zoek naar iemand die zegt ‘die boom weg, het gras daar verleggen en deze border met lagere planten’. Je hebt dit soort ‘brainstorms’ voor interieurs wel, dat er iemand even een uurtje meekijkt, een hele snelle schets maakt en dat je de rest zelf doet. Is dat er ook voor tuinen? En waar zoek ik dan op?

Heeft je gemeente geen tuinadvies? Best veel gemeentes bieden dat gratis aan.

2 likes

Heb je gelezen over de Appeltern schetsservice? Is 135 euro ex park entree

2 likes

@girlonfire Yes dit hebben wij ook gedaan, dat heeft ons ook erg geholpen want is inderdaad precies iemand die mee kijkt naar de grote lijnen.
Wij hebben uiteindelijk daar echt veel aan gehad en daarna rondje door de tuinen van Appeltern gedaan die natuurlijk ook weer inspiratie opleveren :slight_smile:

2 likes

@tessel @growcookeatrepeat ah ja perfect, precies wat ik zoek. Dank!

@Kusjessoldaat ook een goede tip, helaas heeft mijn gemeente alleen vergroenings-/verduurzamingsadvies en staat er expliciet bij dat dit niet voor ontwerp is haha.

2 likes

Ook een goede tip, dankje!

1 like

Deze vlinder is aan het overwinteren in de schuur :butterfly: lief

Probeer nu extra zachtjes te doen als ik iets uit die kast moet pakken lol

10 likes

Heeft iemand aan- of afraders voor (moes)tuintijdschriften? Het lijkt me wel leuk voor tips en inspiratie. Ik zat zelf te denken om een abonnement op de tuin op tafel te nemen.

Ik ben een paar maanden geleden verhuisd en mijn tuin was allemaal steen en (kunst)gras en daar heb ik veel van weggehaald en ik heb zĂł veel zin om er in het voorjaar iets moois van te maken. Ik heb wel al een heleboel bollen geplant en wat planten die de winter overleven. Nu is het helaas dus vrij kaal maar gelukkig zijn er een paar behulpzame buurtkatten die regelmatig komen poepen. :upside_down_face:

1 like

Ik vind landleven altijd wel leuk, neem ze vaak bij een kringloop mee en scheur dan de tips etc eruit en verzamel dat weer apart :laughing:

Ik vind het magazine van May & June een aanrader.

1 like

Ja eens, een heerlijk tijdschrift en ook hun borderpakketten zijn misschien interessant voor je om te kopen of ter inspiratie @Leilouka

1 like

Heb gisteren eindelijk een start gemaakt met het planten van mijn honderden :joy: :skull: bollen. De meeste tulpen bewaar ik nog wat voor later, maar ze beginnen al uit te lopen. Bewaar ze nu binnen omdat mijn schuur zo vochtig is, maar blijkbaar toch te warm. Even op zoek naar een kouder plekje in huis :sweat_smile:

Ik zag trouwens een filmpje van een vrouw die gewoon de schep pakte, een gat groef en hoppa een emmer met bollen er in gooide. Ze zei dat het vanzelf goed kwam. Ik heb van sommige minder dure bollen dus ook een beetje zo gedaan, ben benieuwd :joy: Het wordt sowieso een experiment denk ik, en maar duimen dat de slakken niks opeten volgend jaar.

Ik ging ook bladeren even van de stoep vegen richting de planten en toen zaten er echt tientallen regenwormen onder! Zo goed om ze dus te laten liggen. Hoop op veel vogeltjes deze winter :heart_eyes: Denk dat ik nog wel een vogelhuisje o.i.d. ga ophangen. Had wel een filmpje gezien dat bijna al het vogelvoer giftig is, dus nog even een oplossing zoeken daarvoor

Tot zover mijn tuindagboek.

6 likes