(Moes)tuintopic (Deel 1)

Wij eten het meeste zelf op, door de yoghurt, op een wafel of pannenkoek, los. En ik maak graag zelf jam met geleipoeder, dan kan je wat minder suiker toevoegen. Die jam gebruik ik dan door de loop van het jaar ook af en toe weer als taartvulling.

Een vriendin van me maakt vaak kombucha met vruchten uit haar tuin.

1 like

Volgens mij is dit niet eens een heel klein formaat peultjes! Wij zijn lid van een boerderij waar we oogsten, en daar zijn ze volgens mij niet niet perse veel groter!

1 like

Ohh echt! Die van de supermarkt voelen wat steviger en zijn vaak groter, maar da’s weer een heel andere categorie natuurlijk. Dan oogst ik ze zo. Gelukkig groeien er veel.

1 like

Die van mij zijn ook een stuk kleiner dan de supermarkt hoor! Formaat verschilt ook per ras natuurlijk.

1 like

Iemand nog tips tegen gras dat ineens tussen onze border groeit? Lijkt wel alsof iemand graszaad heeft gestrooid zoveel. Echt geen beginnen aan steeds.

We proberen het uiteraard met wortel en al eruit te trekken maar dat werkt niet want het komt steeds terug.

Oh verschrikkelijk hé. Ik denk dat het bij mij in de tuinaarde en compost zat. Ik heb nu wat wilgenroosjes in bloei want die had ik er niet uitgetrokken en ze zijn zo leuk. Maar ik trok me al weken een ongeluk dus eigenlijk moeten deze er echt uit voor de zaden wegwaaien.

1 like

Ik laat het gewoon een beetje, vind het bij ons wel leuk dat de overgang gras/border een beetje natuurlijk verloopt. En als het te gortig wordt met pol en al eruit trekken inderdaad. Regelmatig een beetje spitten wil ook wel helpen natuurlijk! En is minder zwaar dan dat getrek, haha.

Ik heb dit jaar heel veel klaprozen (sommige heb ik vorig jaar gezaaid en die komen nu pas op :joy: oeps) waaronder deze beauty! En er komen zoveel bijtjes op af, zo leuk!!

Ben wel een beetje uit de tuinobsessie voor nu, maar geniet er nog wel elke dag van. De vogeltjes gaan nu steeds badderen in het kikkerpondje :heart_eyes: Er zitten ook best wat vlinders in de tuin en ik zag laatst een egel in de brandgang! Ik heb nog zo’n egelpoortje dus die moet ik nog even installeren want nu kan ‘ie niet in mijn tuin komen. Zo gezellig allemaal :smiling_face_with_three_hearts:

Ik luister trouwens wel graag naar “de podkas”, een podcast over tuinieren! Zo gezellig haha :joy:

15 likes

Ik dacht laatst dat het vanuit het vogelzaad kwam wat ik in de tuin her en der heb hangen…het groeit wel echt precies onder die plekjes namelijk😬

1 like

Ooh dat kan wel! Ik heb namelijk onnadenkend een m’n houtsnippers van de vogelkooi als bodembedekker gebruikt, waar ook voer doorzit, en daar groeit nu ook gras. Alleen bij mij is dat alleen in potten en m’n voortuin groeit ook vol met gras :sweat_smile:. Maar zelfs al toen ik in 't najaar enkel m’n bestelde plantjes en tuinaarde van biokultura had verspreid.

1 like

Ik kwam dit laatst tegen, denk dat mensen hier dit ook wel leuk vinden. Ze zitten door heel Nl en hebben in de biebjes zaden van bloemen en groentes. Het is een bibliotheek in die zin dat je bij een succesvolle oogst ook een zakje zaden wint en terugzet.

5 likes

Bloemen uit mijn tuin in een potje :grin:

22 likes

Ik wandel elk weekend in mijn buurt en de laatste weken zie ik zóveel hommels op de grond liggen :pensive:. Een vriendin van mij zei dat ik bloemenzaadjes kan strooien zodat er meer voedsel komt voor ze. Ik vroeg me af of iemand dit wel eens gedaan heeft. En of ze daar echt mee geholpen zijn en of dit zo maar mag? Op de website van mijn gemeente en google kan ik er niet iets over vinden… ik heb zelf geen balkon waar ruimte hiervoor is en geen tuin anders had ik het daar gedaan! Hier beneden hebben we van die boomtuintjes waar alleen een boom in staan zonder gras oid eromheen dus daar zou het kunnen.

1 like

Dit viel mij van de week ook al op. Ik had deze tip ook ergens gelezen en heb dit in vorige week in onze tuin geprobeerd. Dit is te kort om te zien of het wat is. Misschien dat iemand hier meer weet

1 like

We hebben thuis voor het eerst een perkje volledig gezaaid met een mengsel en sinds de eerste bloemen in bloei staan zit het vol met hommeld hier! Als je in de buurt komt hoor je het gezoem echt haha
Hiervoor was het altijd gebruikt als moestuintje dat niet te onderhouden was en waar weinig groeide dus echt een vooruitgang

8 likes

Zou eerst een kijken hoe vaak de gemeente maait. Als ze om de week maaien heeft het weinig zin om bloemzaadjes te strooien. Dan is alles weg voor het kan bloeien. Steeds meer gemeenten gaan minder maaien. Je zou via het meldingenloket een verzoek kunnen doen.

5 likes

Het kan ook komen door de pesticiden op de planten die er wel staan. Bijenstichting roept vaak op de foto’s naar ze toe te sturen als je nu dode hommels vindt met nectar op de pootjes, want dan komt het doordat ze bespoten nectar op hebben.

Hier het stukje erover, in de stories op Facebook vragen ze ook vaak of je de foto’s naar ze toe wilt sturen.

5 likes

Dankjew voor je reactie, ik ga dat even checken dan.

@Kusjessoldaat thanks! Hier had ik niet aan gedacht. Ik ga voortaan foto’s maken.

Mocht je bloemen gaan zaaien zou ik aanraden om voor inheemse biologische zaden te kiezen, daar zijn ze het meest mee geholpen.

4 likes

Ja dit inderdaad. Hier mag echt VEEL meer aandacht voor komen. Ik had tot 2 jaar geleden oid ook echt geen idee en kocht vanalles bij het tuincentrum. Dan denk je dat je goed bezig bent met je niet-tegel-tuin maar het zit zo anders.

Maar leuk tuinnieuws: ik heb eekhoorns in mn tuin :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes: ze waren even verdwenen, denk eind maart voor het laatst gezien. Maar vanmorgen zag ik ze eindelijk weer (zal wel helpen dat ik eekhoornvoer klaargezet heb). Mn kinderen waren alleen nogal luid toen ze m zagen dus hij was snel weer weg :joy:

20 likes