(Moes)tuintopic (Deel 1)

Heel erg bedankt voor alle tips. Ik ga een afspraak maken en een lijstje maken :grinning:

Misschien dat jullie dit weten: kun je een vijg ook té ver snoeien? Afgelopen najaar was ik ziek en kon ik niet naar buiten. Mijn man heeft toen de vijgenstruiken gesnoeid. Ze bedekken normaal de hele schutting (9 meter lang) maar ik vrees dat hij te veel gesnoeid heeft, er zijn alleen nog dikke takken over, helemaal geen uitlopers pf knoppen zie ik nog. Kan dat nog goedkomen, volgend jaar ofzo? Of is de vijg nu overleden?

Mijn plantenbabies doen het zo goed. Iets te goed, want ze zijn klaar om de volle grond in te gaan (de voorste rij), alleen is de tuin nog niet klaar. :joy:

7 likes

Ik denk niet dat hij is overleden, wel dat het zo heftig is gesnoeid, dat je dit jaar geen vruchten kan verwachten, alleen eerste uitlopers. Dat kan even duren, daar heeft de boom/struik even voor nodig. Is er een reden dat je vriend hem zo heeft gesnoeid? Een vijg is over het algemeen een snelle groeier, dus het komt wel goed.

Albert Heijn krijgt weet mini’s keeksetjes :heart_eyes:

(Alsof ik nog niet genoeg zaadjes heb maar oké)

3 likes

Hoe geven jullie je kleine kiemplantjes water en hoe vaak? Ik heb het idee dat het bij mij niet helemaal goed gaat. Ik heb potjes op een vensterbank op het zuiden staan.

Iemand trouwens al ergens kleine volgroeide groente of kruiden plantjes gespot bij een fysieke winkel of online winkel? Ik geloof dat er nu minder aanbod is ivm corona

Je bedoelt van die voorgezaaide plantjes in vierkante blokjes aarde die je voor een habbekrats kan kopen? If so: hier in Antwerpen heb ik die gezien! Vrees dat ik je blij maak met een dooie mus, maar ik neem aan dat ze dan ook vast wel in Nederland te krijgen (gaan) zijn.

Hier groeien de in kweekkasjes voorgezaaide plantjes iets te hard, mede dankzij mijn groeilamp. De pompoen die ik voor mijn schoonouders heb gezaaid, zit nu tegen het deksel aan, maar zij kunnen ze nog niet kwijt en mijn potgrond is op. :sob: :sweat_smile: Binnenkort maar even nieuwe halen dus.

1 like

Bij ons in het tuincentrum (tuinwereld) hebben ze in ieder geval verschillende kruidenplantjes. Groenteplantjes heb ik nog niet gezien.
Ik ben zelf nog op zoek naar aardbeienplantjes.

1 like

Dank je wel! De reden van het zo kort snoeien is dat hij niet na heeft gedacht waar de plant uit groeit, normaal snoei ik. Hij heeft alleen de dikke takken laten zitten. Ik neem het hem niet kwalijk ofzo, al lang blij dat hij 3 maanden alles op zich heeft genomen, maar ik dacht nu wel oeiii zonde! Gelukkig dat het wrs volgend jaar wel goed gaat komen. Aan 1 van de planten zitten nog wel een paar uitlopers, dus het blijft niet volkomen kaal dit jaar. Hopelijk volgend jaar weer kilo’s vijgen!

1 like

Die van ons doet het goed! Ik heb er wel een van de intratuin maar wist wel een beetje waar ik op kon letten en heb de buisjes eerst wat geschuurd! Hij wordt druk bezocht en nog nooit last gehad van vogels. Denk zo bij de rozemarijn dat ie ook wel fijn beschut (maar toch in de zon) hangt.

4 likes

Wij hebben hem ook gesnoeid en nog geen teken van nieuw leven. Denk inderdaad deze zomer geen vijgen, de kers en de pruim hebben hier na goed snoeien ook wel eens een zomer overgeslagen

2 likes

Heerlijk net in mijn tuin gewerkt. Heb gras verzorgd en erna gezaaid en bemest. Wat plantjes gesnoeid. Heerlijk.

Na ijsheilige ga ik in de volle grond zaaien

3 likes

Vandaag een hek geplaatst om framboos en braam tegenaan te laten groeien!

16 likes

Merken jullie verschil als je zaait en plant met biologische potgrond of niet? Ik wil deze zomer van mijn balkon een minimoestuintje met wat planten maken en ik zag dat Lidl volgende week een promotie heeft op bio potgrond. Ik ben nu aan het twijfelen of dat bio nu echt veel uitmaakt of dat het gewoon een marketingtruukje is.

Al mijn jonge plantjes in de border worden opgegeten door naaktslakken. Iemand tips om van deze krengen af te komen?? Heb er net al een stuk of 10 gevonden en verhuisd

Ik leg cacaodoppen rondon mn plantjes.

Een beetje een late reactie, maar ik kom hier nog even mijn halve Pinterest bord dumpen :joy:

Het balkon is ongeveer 7 m2!! Ik heb net een bankje besteld, het uitklapbare Lanterfant Liv bankje wat al meer mensen hier hebben haha (tip: ze hebben alleen vandaag nog een winactie, waarbij iedereen die meedoet sowieso een kortingsbon van 10% krijgt!).

Verder liggen er al vlonders en komt er in ieder geval een plantenbak met trellis (klimrek, dit woord heb ik de afgelopen weken geleerd haha) en bloeiende klimplanten, om een minder deel van de muur een beetje weg te werken:

zoiets

Ik zou het leuk vinden om een beetje te experimenteren met een stukje moestuin, 1 of 2 verschillende groenten in potten? Maar ik moet dan even uitzoeken waar ik nu nog mee kan beginnen om te groeien, en wat in een pot kan/niet te groot wordt. Ik zag hier in het topic tomaat vaak langskomen? Paprika lijkt me ook leuk!

Verder wilde ik ook met hoogte gaan werken, om meer te kunnen doen met het oppervlak, en dit waren wat dingen die ik wel leuk vond:

Nu dus kiezen wat ook echt haalbaar en mooi is hier :smile: Zodra het bankje en de grote bloembak er staan, gaan we kijken wat we willen en hoeveel ruimte er nog over is.

Ik wist niet dat ze zoveel tuinspullen hadden bij de Lidl! Best leuke dingen ook, die bak is inderdaad een fijn formaat! Wat wil je verbouwen?

4 likes

Heeft iemand nog een tip voor een Nederlandse webshop met mooi bloemenzaad? Zoek vooral bloemen die ik evt. ook kan plukken. Lathyrus, zonnehoed, etc.

Had voor 100 pond in m’n winkelmandje bij chilternseeds toen ik erachter kwam dat ze op dit moment niet buiten de uk verzenden :sob:

Vreeken heeft echt een enorm assortiment, maar verzenden daar duurt lang (als in: weken)

Ik heb dit jaar besteld bij Jansen zaden (en Chiltern, net voor de brexit). En wat zaden die ik nog wilde hebben van chiltern door google gehaald en her en der besteld.

Check KWEKERS – MAY & JUNE voor nog wat zaden shops

1 like

Ik heb dit jaar moestuinzaad en bloemenzaad gekocht bij Van Der Wal zaadhandel, oa zonnehoed. Ik had 21 zakjes voor 27 euro incl verzenden. Zoveel goedkoper dan ik gewend ben.

1 like