(Moes)tuintopic (Deel 1)

Ik heb sinds kort een groter balkon, en ik wil er een echt leuk plekje van maken. Hebben jullie nog leuke balkoninspiratie? :relaxed: Van je eigen balkon misschien?

Ik wil er lekker kunnen zitten én veel groen, voor de leuk en om een beetje te tuinieren. Ik heb zelf ook al 1001 ideeën, een paar daarvan komen er sowieso, maar om alles te doen is het nou ook weer niet groot genoeg haha. En ik kom nu steeds weer dezelfde (veel te heftig Pinterest-achtig ingerichte) plaatjes tegen als ik zelf zoek.

3 likes

Wat leuk! Hoe groot is je balkon? Heb je al een bankje oid? Want ik zoek er nog een!
Ik ben recent verhuisd van een huis met tuin naar een huis met balkon, dus ben ook aan het kijken hoe ik wel veel kan verbouwen op mijn balkon maar ook lekker kan zitten.
Ik heb GÜDE® Plantenbak - Lidl-Shop.nl deze gekocht als kruidenbak en het is echt ideaal! Past veel in maar is niet breed dus het past precies in zo’n loos hoekje.
Het balkon is nog niet zoals ik het wel, maar ik zal morgen wel een foto posten! En ben ook wel benieuwd naar jouw verdere ideeën haha.

1 like

Ja zeker. Wij hebben de hele schutting volhangen en veel bij proof planten staan en er wordt volop gebruik van gemaakt. Eigenlijk alleen door bijen, vlinders heb ik er nooit in gezien. Vind het ook echt super gezellig al die bijen in de tuin.

Oh dat zou het inderdaad best kunnen zijn! Bedankt voor de geruststelling :sweat_smile:

image

Het begin is er! Gisteren wat kruiden verpot en groente (lente-ui, rucola, radijs en wortel) gezaaid. De rest staat nog binnen in kasjes, maar groeit gestaag. Ben zo blij met mijn (mini)terras!

7 likes

Met dit weer is het ook wel echt nog meer genieten!
afbeelding

Ik heb vandaag de aardbeien van de grond naar de bak verplaatst. En ook viooltjes gekregen en in bakken gepoot, zal ik ook nog even een foto van plaatsen.

6 likes

20210330_181424
Hier mijn vensterbank!

18 likes

Dit zijn de zinnia’s, die gaan zo hard, vorige week gezaaid. Zodra de lathyrus en de oostindische kers boven de grond komen, zal ik die posten.

Edit : foto vergeten… :flushed::blush:
afbeelding

6 likes

image
image
image

Het groeit hard hier!

6 likes

Met de Indische kers zal je denk ik geen problemen hebben, die blijft hier echt groeien als onkruid haha.

1 like

Ik zaai 'm nu in bakken, want op de plek waar hij moet komen is het al 3 jaar niet gelukt. De zaadjes worden steeds opgegeten door de woelmuizen… :triumph: Vorig jaar is maar een deel gelukt, maar heeft wel mooi gebloeid. Maar vandaag daar gewied en nog niets teruggevonden. Wel zevenblad helaas…

Edit: in de tuin van mijn moeder, ik heb zelf alleen een dakterras…

Tegeltuin hier :raised_hands:t4: Ik wil een begin maken met wat grote plantenbakken maar ik weet gewoon niet hoe dat aan te pakken. Tuin op het zuiden.

Wat zijn onderhoudsvriendelijke planten die het liefst het hele jaar kunnen blijven staan? (Niet giftig) ik heb dit gevraagd in het tuincentrum en werd verwezen naar siergras maar alleen siergras is ook wat saai denk ik? Weet iemand waar ik dit goed mee kan combineren? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

(Tegels eruit halen is nog even geen optie. Bedrijven zitten maandenlang vol, ik ken niemand die hierbij kan helpen. Ik kan letterlijk niks op dit gebied. Heb wel gevraagd of vrienden en kennissen nog iemand weten)

Hortensia, rhodondendron, rozen, vlinderstruik, skimmia

2 likes

Herkenbaar! Ik heb ook een betegelde tuin op het zuiden en ik heb een laurier, camelia, citroenboom, aardbei en een oleander in grote potten staan. Vooral de oleander is echt prachtig, hij blijft in de winter groen en heeft hele leuke roze bloemen (hij is er ook in andere kleuren).
Verder heb ik in een hoek van de tuin wat tegels uit de grond gehaald en daar een olijf geplant en langs de schutting twee klimrozen. Ik heb ook nog twee moestuinbakken gemaakt van kuubkisten op wielen, dus al met al is het hier wel gezellig en groen. Ik wil misschien nog een druif tegen de veranda laten klimmen, maar dat komt later wel.

2 likes

Let op: oleander is hardstikke giftig met veel ongelukken met kinderen, honden en katten!

2 likes

Oh sorry, dat wist ik niet! Ik heb ook geen kinderen/huisdieren, dus daar heb ik ook niet op gelet.

1 like

Vraagje: het terras heeft aan één kant volledig zon, en aan de andere schaduw (minder dan 4 uur per dag zon). Nu wil ik aan weerszijden planten neerzetten in de potten die er nu staan. In die in de zon staat komt mijn komkommer als ik die kan uitplanten, maar hebben jullie nog ideeën voor de andere kant? Het moet een niet-giftige plant zijn vanwege huisdieren, en het liefst ook een plant die wat hoger wordt (tot 1 meter, dus geen bodembedekker).

Ik zat te denken aan goudsbloem, maar die heeft meer zon nodig. Rhododendron en hortensia zijn dan weer heel giftig. Waarom blijft er altijd één plek over waar je geen idee hebt welke plant erin moet?! :sweat_smile:

Wij hebben een gelijkaardige tuin en bij ons staat er aan de schaduwkant o.a. een fatsia japonica, niet heel bijzonder maar hij is er heel happy! Verder hebben we er idd ook een hortensia en staat er een (nog kleine) japanse esdoorn

1 like

Een fatsia! Daar had ik niet eens bij nagedacht. Is ook niet giftig, zie ik. Thanks, ik weet waar ik voor ga kijken hier in het tuincentrum!

1 like

Astilbe’s zijn prachtig en gek op schaduw!

1 like