(Moes)tuintopic

image

Voor alles over (moes)tuinen.

9 likes

Leuk!! Net even moestuinpotgrond bij de Lidl gehaald. Hopelijk kunnen mijn plantjes daar goed in groeien. Ik heb tomaten, courgette, komkommer en wortel gezaaid.

3 likes

Leuk! Ik heb vorige week een ā€˜verticaleā€™ moestuin gemaakt inclusief insectenhotel! Verder heb ik veel wilde bloemen gezaaid voor de bijen en insecten een handje te helpen.

2 likes

Oh die is zeker ook lekker cheap? Bij de Lidl. Ik haal altijd de Fleurella potgrond bij de Gamma. Het is sowieso niet heel prijzig en in het voorjaar hebben ze altijd wel een keer een aanbieding. Doet het in ieder geval super goed.

Jaaa leuk! de ene helft van onze tuin staat vol met groenten en fruit. Vorig jaar hadden we echt mega veel courgettes en fruit. Zo lekker!!

Nu hebben we qua groente: snoepgroentes (tomaat, komkommer, paprika), courgette, gewone tomaat.
Wat betreft fruit hebben we: bosbessen, kruisbessen, kiwibessen, frambozen, aardbeien, kersen, nectarines, appel- en perenboom.

De bosbessen, frambozen en aardbeien gaven vorig jaar al vruchten. De rest lijkt dit jaar voor t eerst pas te komen. We hebben iig nu al 4 mini nectarines ontdekt en 1 appel

6 likes

Ik heb een cherrytomaat plant! Hij groeit heel goed. Ben er best wel trots op :grin:. Ik zal een foto maken wanneer er tomaten aanzitten.

1 like

Super leuk dit topic! Weten jullie zo ook welke kruiden wat minder ruimte nodig hebben? Ik heb momenteel geen tuin/balkon en wil graag plantenbakken over de reling van mijn galerij hangen.
Ik dacht zelf aan munt/basilicum, groenten gaan in ieder geval niet lukken haha!

Kruiden gaan ook goed binnen hoor! Ik heb bieslook, basilicum en peterselie en dat groeit heel erg goed op de vensterbank.

1 like

2,50 volgens mij voor 20 kilo! Dus wel een prima prijsje!

Ze hadden ook een doosje bloemenmix voor bijen voor 100m2 voor 2 euro! dus ook meegenomen, misschien ook wat in de uiterwaarden strooien want daar wordt niet gemaaid!

2 likes

Ik meld me ook! Wij hebben een moestuinbak maar nu ook een stukje grond omgeploegd ^^ Er groeien tomaten en sla in de bak. Pompoenen, courgettes, prei en wortel in de volle grond. Daarnaast hebben we ook kersen, bramen en frambozen staan.
Later als ik groot ben wil ik een hele tuin vol groenten en fruit

3 likes

Ik heb zelf rozemarijn, basilicum, munt, oregano en tijm buiten in een pot. Gaat allemaal erg goed!

2 likes

Vorig jaar cherrytomaten, paprikaā€™s en komkommers. Dit jaar vooral cherrytomaten en aardbeien :heart:

Leuk! Heb je een foto van je creatie?

1 like

Leuk! Ik heb een paar bakken met aardbeienplanten, vier peperplantjes en nog vier spitskoolplantjes. De rest van de spitskool is helaas opgevreten door rupsen, maar ik had er vier op een andere plaats staan, onder onze overkapping, en daar komen ze blijkbaar niet.

Had ook nog een paar moestuintjes van de AH, maar die hebben helemaal niks gedaan :frowning:

1 like

Leuk! Wij hebben ook een moestuin (volkstuin, binnenkort 2. ) vind het heel fijn! Nog maar beginners hoor. Haha. Mijn man heeft er een Facebookpagina over waar die soms op live gaat en zn ā€œwork in progressā€ laat zien.

2 likes

Oh leuk! Ik heb een paar jaar geleden een volkstuin gehad, maar vanwege tijdgebrek ben ik daar mee gestopt. Nu lekker in de achtertuin.

Hoe kun je kruiden het best afknippen zodat je de grootste kans hebt dat het gewoon verder groeit? Of is daar geen methode voor?

1 like

Ligt er denk ik een beetje aan welk kruid. Bieslook/peterselie/thijm e.d. kun je volgens mij gewoon knippen maar basilicum is een vertakkende plant dus die kun je het beste ā€œtoppenā€ net boven twee blaadjes. Dan groeien er vier nieuwe voor in de plaats. Verder is het volgens mij belangrijk dat ze genoeg zon en water krijgen en ruimte genoeg hebben voor de wortels zodat ze goed kunnen groeien. (En het is ook een beetje geluk hebben denk ik, bij mij houden ze soms iig beter dan anders.)

4 likes

Hi! Ik heb sinds kort ook een moestuin. Ben ongeveer een maand geleden begonnen met zaaien en het begint al aardig groen te worden! Heb kruiden plantjes geplant in een grote pot(munt, olijfkruid, rozemarijn en koriander), een ā€˜fruithoekjeā€™ met aardbei en framoos. In de moestuin staat paksoi, radijs, pluksla, rucola, zoete aardappel en mini komkommer. En dan heb ik nog in losse (kweek)potjes eetbare bloemen, aubergine, meer sla, tomaat en courgette.
Heb nu alleen last van slakken, wil geen bestrijdingsmiddelen gebruiken dus pluk ze nu verzamel ze nu elke avond en zet ze n eind verderopā€¦ Iemand tips? Kut beesten zijn het joh

1 like

Hier hetzelfde. Wij zetten ze ook gewoon wat verder, maar het houdt niet opā€¦ Koffie rond de plantjes lijkt hier wel goed te helpen!

1 like