Nadeel aan een moestuin met kas is toch wel die kas schoonmaken hoor. Er zit echt veel groene aanslag aan de binnenkant en wil verspreid over dit en volgend weekend alle plantjes uitplanten dus moet echt eerst die kas onder handen nemen.
Word hier zo blij van! Net een paar plantjes verpot.
Het is de eerste keer dat ik snack komkommers kweek en ik zie dat er al mini komkommertjes iit komen (denk ik?). Komt er niet eerst een bloemetje zoals bij tomaatjes? Moet ik hier nog iets mee doen of blijven ze gewoon groeien haha?
@HotMomma aan dat mini komkommertje komt nog een bloemetje! Als dat bloemetje niet bevrucht wordt, sterft de komkommer af. Althans, dat was vorig jaar zo bij mijn komkommerplant (geen snackvariant), terwijl je ook wel eens leest dat komkommers geen bevruchting nodig hebben
Help! Ik had in een moestuinbak met deksel rucola en veldsla, dat ging supergoed: ze waren erg crispy en stonden fier overeind, alleen werden ze erg groot. Ik heb vandaag de rucola en veldsla overgeheveld in grote potten met moestuingrond. De veldsla komt er al van bij, maar de rucola hangt helemaal slap (echt gewoon over de potrand heen), en ziet er uitgedroogd achtig uit. Ik heb flink gewaterd en er staat nu nog een laagje water in zo’n onderpotje (hoe heet dat nou?!). Is de rucola nou gewoon overleden, of heeft ie langer de tijd nodig? Het is nu 1 uur geleden dat ik ze heb overgepot.
Beetje late reactie maar er zijn wel twee nieuwe takken idd! Daar groeit ook al van alles aan, maar ik had verwacht dat de hele struik wel wat zou doen.
Volgens mij hoef je ze niet perse over te potten als ze groot worden, maar gewoon plukken. Pluk de buitenste blaadjes en dan maken ze gewoon weer nieuwe bladeren bij. Denk dat ie nog wel opknapt, heeft wel wat langer dan een uur nodig.
Werkt dat zelfde als met tomaten? Dat die zichzelf bevruchten als je er beetje tegen tikt? Of moeten bijtjes dit komen doen?
Rucola zaai je altijd op de plek waar het moet groeien en ga je niet meer overpotten/verplaatsen. Het heeft ook een heel klein wortelnetwerk, dus die gaan kapot bij het verplaatsen. Ik denk dus dat ze zijn overleden… Veldsla zaai je normaal eigenlijk pas in augustus/september en verplaats je ook niet meer. Klinkt alsof het bij jou wel werkt!
Dankjulliewel, Eendagsvlieg en Papierhier! Ik had geen idee … Weer wat geleerd! De veldsla had ik als kleine plantjes gekocht bij een tuincentrum (net als de rucola etc) en toen in een moestuinbak geplaatst met deksel in februari. Ik had niet verwacht dat alles t zou overleven, en toen gingen ze elkaar behoorlijk beknellen (ik had alles veel te dicht op elkaar). Vandaar het overzetten… De veldsla doet het wel prima, moet ik zeggen, en 2 rucola plantjes lijken op te knappen… Maar ik weet nu hoe t handiger kan, haha.
Geen zelfbevruchting, bijtjes doen dit idd! Maar ik heb het net nog eens opgezocht en over het algemeen is bevruchting bij komkommers dus niet nodig, behalve bij een paar oude rassen. Ik heb dus wellicht zo’n variant die een uitzondering is. Ik zou zeggen, wacht even af wat er gebeurt. Als het komkommertje toch afsterft, heb je wss ook zo’n variant die bestuiving nodig heeft. Dat kan je ook gemakkelijk zelf doen met een penseeltje!
Ah onze eerste klaproos is eindelijk ontwaakt en de komkommertjes doen hun best. Baal echt van de droogte het lijkt hier wel de sahara heb nog nooit zo vroeg in het jaar zoveel extra water moeten geven.
Super handig, dankjewel!
Bij de Aldi hebben ze allemaal weer leuke klimplanten enzo. Zo zonde dat mijn tuin niet super groot is, ik zou alles wel willen. Ze hebben voor 2 euro ook blauwe regen! Echt prachtige bloemen zijn dat. Helaas heb ik er geen ruimte voor. Ik heb kamperfoelie gekocht en een Magnolia. Beide waren 2 euro p.s. De Magnolia ga ik neerzetten op de plek van de vlinderstruik. Die struik doet namelijk helemaal niks, dus ik geef het op.
We hadden vorig jaar blauwe regen gekocht en kwamen er toen pas achter dat het pas na 4 jaar gaat bloeien
Ik heb twee zomers geleden zo’n klimplant gekocht daar. Hij is nu echt huuuuge, heeft een schuttinkje helemaal ingepakt. Terwijl hij in het begin op sterven na dood is geweest.
Nooit zo’n rendement van mn drie euro verwacht.
Edit… foto
Mijne bloeide het jaar erop geloof ik al je kan geluk hebben dus!
Mijn bloeide meteen de zomer van aankoop al! Niet van de Aldi en wel een wat grotere gekocht, maar die bloeide meteen als een tierelier. Nu 2 jaar later zit hij bomvol knoppen.
Wat mooi! Mijn ouders hebben ook eens bij de Aldi een Magnolia gekocht en die is ook echt heel goed uitgebot. Vorig jaar had ik er kruisbessen en frambozen vandaan, die doen het ook hartstikke goed.
Mijn lavendel is helaas dood. Het water loopt niet goed weg dus ik denk dat ze zijn verzopen. Zo stom! Heel wat mos weggehaald uit de tuin en overal zaten wortels van de klimop. Die doet het dus nu wel goed (nav wat tips hier vorig jaar)
@papierhier wow ik wist niet dat dat zo lang zou duren! Misschien ligt het nog aan de soort ook die je hebt? Deze bij de Aldi was wel echt een beginnende plant. En @broodjepindakaas wat tof! Ik ben heel benieuwd hoe het in je tuin gaat staan, vast prachtig.
Ja die van ons was ook echt klein inderdaad, past nu niet echt een hele tros bloemen aan dus ergens is het ook wel logisch