Als het dan toch over zwangerschapsverlof gaat. Ik ben zzp-er en krijg dus wel zwangerschapsverlof maar dan volgens minimumloon. Daar kan ik dus nét van rondkomen. Ik vind dat zó oneerlijk. Dat ze niet gewoon kijken naar je gemiddelde loon van 3 gewerkte jaren, of zo. Een vriendin van mij was vlak voor haar zwangerschap voor zichzelf begonnen, had amper iets verdiend, en kreeg dus hetzelfde als ik. Terwijl ik al 6 jaar ondernemer ben en aardig verdien. Dit maakt dus dat ik waarschijnlijk ernaast zoveel mogelijk zal gaan werken. Ik kan dan wel een beetje jaloers worden van vrouwen die de (werk)deur letterlijk 4 maanden achter zich dicht kunnen doen.
Maar op al die toeslagen heb je eigenlijk alleen recht als je niet werkt of eenverdiener bent.
Als je tweeverdiener bent heb je alleen recht op kinderopvangtoeslag, mits je deze afneemt. Want de combinatiekorting valt dus weg maar word nu al afgebouwd.
Lekker off topic maar op mijn werk krijg je ook een vrije dag als je ouders bijvoorbeeld 25 jaar getrouwd zijn. ZOOO oneerlijk, want mijn ouders gaan dat nooit meer redden aangezien ze al 100 jaar gescheiden zijn. Dus ik stem voor een vrije dag naar eigen invulling.
Hier een moeder maar ik snap je wel hoor. We hebben het hier steeds over zwanger zijn overigens, maar NL kent gelukkig ook het adoptieverlof.
Ik vind echter ouderschapsverlof heeeel raar. Het is voor velen onbetaald, maar ik kom uit een sector waar je over de eerste helft 70% kreeg doorbetaald. Super chill natuurlijk he, maar ook heeeeel raar tegenover mensen zonder kinderen? Waarom mogen die niet een jaartje wat uren minder werken per week zonder onbetaald verlof ervoor te hoeven nemen?
Kinderen kies je (oke in 98% van de gevallen ofzo) helemaal zelf voor. Het is geweldig dat we in een verzorgingsstaat leven en we dus ook de ruimte krijgen meer thuis te zijn bij onze kinderen. Maar het is en blijft zeker krom dat er geen regelingen zijn voor mensen zonder kinderen die minder willen werken
@Ludo dit dus! Lijkt me top, gewoon een pot met uren en naar eigen inzicht te besteden.
Oh god ja, dat ouderschapsverlof komt er óók nog bij. Kinderen zijn duur, beetje research van te voren doen. En later komt het opeisen a la black friday in Amerika van bepaalde vakantieperiodes, want schoolvakanties van de kinders screech.
Van DE weet ik niks, weet alleen dat in Scandinavie, sowieso Zweden, maar Denemarken en Noorwegen zullen niet heel anders zijn, ouders een bepaald aantal dagen krijgen die zelf mogen verdelen.
Btw, https://nos.nl/artikel/2319816-vooral-werkenden-met-kinderen-gaan-erop-vooruit.html
Dat van rouw was een voorbeeld, btw. Er zullen genoeg andere momenten zijn waarbij mensen hoognodig betaald verlof kunnen gebruiken
Zijn we het eigenlijk gewoon heel erg eens. Ik vind zelf bijvoorbeeld dat er een vorm van ‘zoek het lekker uit verlof’ zou moeten bestaan om een langdurende periode (enkele maanden) met doorbetaling te mogen hobbyen, aan jezelf te mogen werken, een eigen bedrijf te kunnen starten of thuis bij je kids te kunnen zijn. Ik heb zelf bijvoorbeeld al een tijdje een ideetje om voor mezelf te beginnen in de creatieve sector, maar heb eigenlijk net niet genoeg tijd om het goed uit te denken.
Vanuit economisch perspectief snap ik alle toeslagen en verloven voor ouders overigens wel. Het is economisch gewoon gunstig. Je land draait op kinderen die geboren worden en die kinderen moeten zo goed mogen aan de start verschijnen.
Ik ben ook zzp-er en ik begrijp je wel. Echter is ook zzp-er worden/zijn vaak een keuze. Beetje zelfde als ‘ik heb nooit vrije dagen!!!1!’ Wij hebben weer andere voordelen en aftrekposten. En laten we niet vergeten, het recht op zwangerschapsverlof voor zzp-ers bestond tot 2008 gewoon niet. Plus; je kan je ertegen verzekeren (duur ja, maar het kan) met een arbeidsongeschiktheidsverzekering
Stem daarom ook nog steeds op een paar verlofdagen per kind per jaar on naar eigen inzicht in te zetten. Voor als ze een baaldag hebben of als je 2 dagen eerder op vakantie wilt
Dat is afhankelijk naar welk gebied je gaat. Wil je een stukje transsiberie-express (of wat dan ook in Centraal Azie) doen, kan je dat toch echt beter in onze zomer doen.
Maar een pot dagen vrije invulling is er al, dat is vakantie. (Dat natuurlijk eventueel opgehoogd kan worden) Ik denk dat het wel eerlijk is om mensen bij ziekte of zwangerschap extra verlof te geven. Anders krijg je de situatie dat zieken en zwangeren hun pot betaald verlof daarvoor moeten inzetten, terwijl anderen hun pot kunnen inzetten voor de ‘leuk’. Dat zou bovendien waarschijnlijk niet toegestane discriminatie zijn, omdat mannen hun pot nooit in hoeven te zetten voor zwangerschap (eventueel voor ouderschap, maar dat is toch minder dan de maanden die een zwangere die niet kan werken wegens lichamelijke klachten).
Ik zie dat sommigen zeggen dat je kiest om zwanger te worden en daarom anders is dan ziekteverlof. Maar 1 dat is wederom discriminatie want alleen vrouwen kunnen/moeten ervoor kiezen en mannen niet en 2 ik denk dat het niet wenselijk is om het krijgen van kinderen puur als eigen keuze te gaan zien (kinderen zijn toch wel noodzakelijk in een land) en 3 zou een situatie kunnen worden waarin alleen mensen die het zich kunnen veroorloven nog kinderen kunnen krijgen. Ik vind kinderen krijgen toch wel echt een recht van iedereen. Ook van mannen, maar er zal toch altijd een vrouw moeten zijn die de zwangerschap doorgaat.
Snap ik en ja, ik voel me dan soms ook vervelend aangesproken hoor… Maar zakelijk bekeken hebben die mensen gewoon een punt? Tel eens op wat wij krijgen voor iets waar we zelf voor kiezen? Dat geld groeit niet aan een boom ook, dat komt uit algemene middelen. En gaat ook ten koste van andere algemene zaken. Alle ‘nadelen’ van kinderen (duur op vakantie, niet slapen ) is toch iets wat we echt van te voren wisten (en dus voor kozen).
Over die ‘voordelen’ die ouders krijgen zou ik ook willen zeggen dat die noodzakelijk zijn in het zorgen voor kinderen. Kinderen zijn volwaardige leden van onze samenleving alleen hebben ze veel zorg nodig. Ik vind dat wij als maatschappij toch samen zorg moeten dragen voor onze kinderen en daar hoort bij dat we ouders ondersteunen zodat zij hun kinderen kunnen verzorgen.
Zeker zeker. Plus; kinderen kosten altijd nog meer dan ze opleveren, ik denk dat veel mensen dat ook gewoon niet weten?
Ik snap echter de kwestie als we 'm zwart/wit bekijken ook vanuit de andere kant.
Maar; wij profiteurs zorgen er ook voor dat er over 50 jaar weer mensen zijn om billen te wassen
Naaah das echt ruk zeg :(. Hopelijk heb je snel iets gevonden!
Omdat je ws onderaan de streep meer zal overhouden dan je denkt . Heb je ook rekening gehouden met je voordelen bij je aangifte IB bijvoorbeeld?
Wij krijgen weinig Toeslagen, maar dan verdien je er ook naar. We sparen geen duizenden per maand nee, maar we hebben het prima
Damn ja ik ben maar weer eens blij dat we zo’n fijne opa’s en oma’s hebben en dat we voor de oudste de opvang vergoed krijgen
Je hebt er niet meer recht op, maar dat is wat ouders denken…
Daarnaast vind ik mensen met kinderen geen profiteurs, althans, het lijkt me niet dat je kinderen krijgt om geld te vangen. Maar er zijn gewoon een aantal dingen scheef en het lijkt me niet verkeerd om dat ook is te benoemen, maar das mijn kinderloze mening.
High five.
Ik heb dit ook.
Verschilt het ook niet heel erg per werkgever hoe hij/zij in dit soort dingen staat? Los van de toeslagen? Een vriendin van mij heeft een heftig fertiliteitstraject gehad en mocht voor alles ziekte uren schrijven, maanden lang. Terwijl ik ook wel eens hoor dat je daar je vrije dagen voor moet aanspreken.
Mijn man kreeg na de bevalling 3 dagen verlof, ook al was dat toen wettelijk 1… en toen wij naar zuid Afrika wilden na ons huwelijk, werd er niet moeilijk gedaan over opsparen van vakantiedagen en overschrijden van de “contractuele” Max 3wkn aansluitend.
Terwijl ik weet dat zijn vorige werkgever dat echt niet oké had gevonden haha.
@Calypso
Al met al kost ons kind ons wel geld. Maar vind ik het erg meevallen… we betalen voor 2 dagen opvang 180€ per maand. Maar volgens mij is het uur tarief (zonder toeslag) ook per regio/opvang verschillend? En of je all-in hebt oid… bij ons was all-in de enige keuze, beetje jammer want we gebruiken de kv niet haha.
Verder wat luiers en hij eet wat. Kinderbijslag = zijn spaarrekening voor later.
Ik ben minder gaan werken en deeltijd ipv voltijd gaan studeren (is dus in the end 2x zo duur, maar goed). Mijn man had nog zoveel vrije dagen, die heeft 10mnd 1 vrije middag opgenomen per week en die andere 4u over de overige 4 dagen verdeeld. Dus dat kost ons ook niks per maand.
Je puzzelt het ook wel weer zo in elkaar dat het uitkomt ofzo haha.
Je krijgt er zooooveel voor terug