Waarom? Dat is echt jammer.
Ik heb me er totaal niet in verdiept (wist niet eens dat dit bestond), maar minstverdienende ouder klinkt heel wat anders dan laag verdienend. En als je partner gewoon goed verdiend is het toch niet nodig?
En als je een kind moet hebben om dat te krijgen… (maar goed, dat vnid ik ook van zwangerschapsverlof.)
zo krijg ik welgeteld 8 euro per maand
Ooh, op die manier, dat klinkt heel logisch, hah! Zoals het eerder werd genoemd klonk t apart.
Met 2,5 moeten ze zindelijk zijn ?
Het is een korting op inkomensbelasting en premie zorgverzekeringen.
Mag het toch jammer vinden dat deze toeslag weggaat in plaats van een van de 10 andere?
Die 15u25 is wel heel vroeg. Maar grootouders zijn bij ons hiervoor niet mega gewillig, ons zoontje mag 1 woensdagnamidag om de week gaan naar de ouders van mijn vriend ( nu gaat hij dan een volledige dag). En mijn ouders staan zeker niet te springen om een vaste regeling dus springen enkel in wanneer het niet anders kan ziekte of verlof dus.
Ik kan het hen niet kwalijk nemen, wij kozen voor een kind. Maar ben soms wel heel jaloers op vrienden waarvan de ouders bijna vechten om te mogen zorgen voor het kind. Of niets liever hebben dan dat het min. 1 dag in de week bij hen is.
In mijn sector is minder ook praktisch onmogelijk.
Ja ze moeten zindelijk zijn om naar school te mogen gaan. Natuurlijk mogen ze wel ongelukjes hebben maar ze mogen niet meer standaard een pamper dragen.
Mijn zoontje wordt binnenkort 2 en dat is hier wel de leeftijd om te starten met training. Sommige doen het ook vroeger.
Hmm maar het klopt toch dat ze niet meer echt met pamper mogen komen? Of heb ik dat mis?
Ben me nog maar pas aan het informeren naar scholen.
Is ook gewoon praktisch onmogelijk voor die juf om 20 kinders te verversen.
Respect voor alle ouders in België. Ik ben Gastouder en sommige zijn met net 4 hier in nl pas zindelijk. Ze zijn er dan echt niet aan toe nog!
Ik mag het toch jammer vinden dat je daar voor eerst een kind moet baren? Bijv. net als voor/met zwangerschapsverlof?
Ja het lijkt me vreselijk zo jong naar school. Hier in Nederland de peuterspeelzaal is 2 dagdelen vanaf 2,5 (niet verplicht) dat lijkt me wel leuk
Wat een aparte opmerking? En zwangerschapsverlof? Als je ooit een kind heb gebaard weet je dat je niet gelijk aan het werk kan.
En trouwens je moet toch voor alle toeslagen ‘‘iets’’ hebben. Een kind, weinig inkomen, een handicap oid?
Vind dat wel scheef. Waarvoor zou je zwangerschapsverlof willen als je geen kind baart? Het is niet zo dat je vier maanden gezellig thuis zit/met vakantie bent. Je zit omdat werk onuitvoerbaar wordt, je lijf moet herstellen en er een kind volledig afhankelijk is van de ouder. Ik snap je punt ergens wel (dat je als kinderloze minder voordelen hebt), maar vind het niet echt terecht. (Mbt zaken als ouderschapsverlof vind ik trouwens dat dat weer wel breder getrokken zou mogen worden)
Ik ben ook aan het nadenken over een freinet schooltje. Ook voor de redenen die je aangeeft. Ik heb het gevoel dat ze minder “hard” zijn.
Ik ben sinds kort wel bezig met die “unschooling” enzo. Ik volg bv. eva tuyt op instagram die bewust haar zoontje thuis houdt van school en ik kan haar daarin wel snappen. Je kind volgen of het ervoor klaar is of niet. Moet natuurlijk ook kunnen in de situatie bij ons zou dit bv heeel moeilijk worden.
Hah, iedereen op tenen getrapt hier. a) ik vind niet dat zwangerschapsverlof afgeschaft moet worden dus calm your titties. b) Ja, ik vind 't oneerlijk voor 1) mensen die geen kinderen kunnen krijgen 2) willen krijgen 3) er zijn meerder redenen om ergens van te kunnen herstellen. Bijv. als je een dierbare verliest wordt er niet langer dan 1 week meegeleefd hoor, en daar duurt het herstel net zo lang (als 't niet langer is) van.
Waarom vind je het niet onterecht, eigenlijk?
Nee, om zwangerschapsverlof te krijgen vind ik het logisch dat je zwanger moet zijn. Maar om anderen geen mogelijkheid te geven tot 4 maanden wettelijk betaald verlof, ja dat is oneerlijk.
Ik ben niet op mijn tenen getrapt hoor. Geen kinderen en ook nog even niet in de planning, maar vind het onderwerp (hoe de samenleving omgaat met vrouwen die om welke reden dan ook geen kinderen krijgen) wel erg interessant. Ik las ook nergens in dat je vond dat her afgeschaft moest worden, maar was vooral benieuwd waarom je het oneerlijk vind. Ben het overigens met je eens dat zaken als rouwverlof best menselijker en persoonsafhankelijker mogen zijn. Maar dat is niet gebonden aan zwangerschapsverlof? Mensen met kinderen maken ook verlies mee.
Edit: ik vind het niet onterecht omdat ik zwangerschapsverlof eigenlijk zie als ziekteverlof. Als in; het lijkt me helemaal niet leuk om thuis te zitten wachten tot je mag in een lijf dat niet meer kan wat je gewend bent. Om vervolgens te moeten herstellen en eigenlijk vlak na je herstel en wennen aan de gezinsverandering weer te moeten en de invloed daarvan op je werk maar te moeten accepteren. Kijk daar (met oog op een latere kinderwens) eigenlijk best tegenop.
My bad, had ik (veel) beter moeten verwoorden, maar was bedoeld ook als een algemene reactie (ook gericht aan andere reacties!)
Ik vind het oneerlijk omdat anderen geen andere mogelijkheid hebben tot vergelijkbaar verlof, met uitzondering van ziekte. Dat van rouw was een voorbeeld (omdat ik dat helaas ken…), maar geef het een naam Ik ben blij dat we in NL zwangerschapsverlof hebben, kan beter natuurlijk (scandinavie). Maar het lijkt mij niet verkeerd dat je gewoon X betaalde verlofdagen krijgt (los van vakantie uiteraard), en je dat vrij mag indelen.
Overigens, ik ben een outlier, ik weet niet eens of ik met iemand zou willen/kunnen samenleven (ook al een stuk goedkoper, dus ja, dat voelt óók scheef. Ligt aan mij, verwijt ik niemand). b) ook niet weet of ik een kind zou willen (kunnen) krijgen - dubbelscheef. Dit land is niet gemaakt voor 1-persoons huishoudens.
Zwangerschapsverlof snap ik, maar het ouderschapsverlof hier in DE is bijvoorbeeld echt overdreven, je krijgt 14 maanden - wel verdeeld over beide ouders, maar meestal komt dat toch neer op dat de moeder (het grootste deel van die tijd) thuisblijft. Sommige mensen hier krijgen vrij kort na elkaar kinderen en krijgen dan dus gewoon 28 maanden 65% van hun salaris doorbetaald en mogen daarna ook gewoon weer aan het werk bij hun oude werkgever. Alsof je na 2,5 nog weet hoe dat werk ook alweer ging.
En inderdaad al die toeslagen enzo, je weet toch dat kinderen duur zijn? Als je dat geld niet hebt moet je er ook niet aan beginnen… En geef mij dan op zijn minst een milieutoeslag omdat ik geen kinderen heb
@Koekoek In NL is het nog altijd beter dan in DE, hier word je echt van alle kanten gepusht om kinderen te krijgen, toeslagen vanuit de overheid, vanuit verzekeringsmaatschappijen, heel veel verlof dus, etc. Ik leef (gelukkig) voornamelijk in een links-liberale bubbel, maar bijvoorbeeld mijn Duitse collega’s vinden het bijvoorbeeld echt heel raar dat ik op mijn leeftijd nog geen kinderen heb, en toen ik trouwen een achterhaald instituut noemde werd ik echt aangekeken alsof ze water zagen branden