Mommybloggerstopic #8

Kijkt iemand wel tegen haar op? :joy:

1 like

Ik weet verder dus niks van Michelle, maar mijn punt blijft: waarom is dit erg?

1 like

Eens hoor. Ik snap sowieso niet zo dat lifestyle influencers aanslaan en mensen die überhaupt berichten sturen. Alleen precies wat jij zegt: waarom zou je jezelf verdedigen?

2 likes

Ik zie het op insta vaker voorbij komen bij voornamelijk vrouwen. Bij Michelle, bij Vera (werd in ander topic over gepost), bij Julia Mekkes (ex van een Roelvink :upside_down_face:). Iedereen kan zien dat zo’n vakantie duur is, zonder precies te weten wat het heeft gekost. Maar mensen die influencers volgen weten inmiddels toch ook wel dat die soms exorbitante bedragen verdienen voor hun werk? Dus waarom dan denken dat iemands ouders dat hebben betaald? Of bijv. de partner van iemand in sommige andere gevallen? Natuurlijk zet je jezelf in de spotlight door influencer te zijn, maar als je dan honderden berichten ineens krijgt over je extreem dure vakantie dan knapt er misschien wel even iets :woman_shrugging:.

6 likes

Mij lijkt dat echt verschrikkelijk werk ook :rofl:. Ik doe liever wat ik doe, voor het medium loon dat ik verdien.

7 likes

Maar de vraag is of iedereen weet dat je zulke exorbitante bedragen verdient. Michelle Bollen is qua grote veruit geen Mascha, Enzo en zelfs geen Vera. Kan je het mensen kwalijk nemen dat ze al die luxe zien en denken dat je hier toch wel een helpende hand hebt gekregen? Zeker als je hen die luxe wel dag in dag uit voorspiegelt, maar nooit transparant bent over het hoe?

Daarnaast zijn financiƫn natuurlijk complexer dan dat papa en mama je vakantie pinnen. Van veel influencers weten we prima dat hun levenstandaard toen ze begonnen ook al hoger lag. Het gaat me dus niet eens per se om dat je je verdedigt. Het is jouw platform, dus doe de deur direct dicht als je vindt dat de grens wordt overschreden. Het gaat mij om de argumentatie en dat daar altijd heel scherp in gezegd moet worden dat het selfmade is, terwijl we allemaal zien dat daarover te twisten valt.

7 likes

Ik vind het altijd een beetje dubbel, wss hebben ze zoveel volgers omdat ze juist dat luxeleven leiden en laten zien want een vlog over boodschappen doen bij de Aldi en naar een camping in Schubbbekutteveen gaan vinden veel mensen niet zo spannend. Maar zodra ze dit luxeleven iets teveel etaleren zijn mensen in shock dan denk ik ehh ja als volger heb je hier zelf een bijdrage aan geleverd?? En als Bonnie bijv weer ergens gierig over loopt de doen krijgt ze ook een hoop commentaar. Nouja in the end spreekt middelmatige luxe mensen het meest aan blijkt :joy:

Vind het zelf overigens leuker als iemand het gewoon ownt dat ze belachelijk veel geld hebben zoals Monica of Josh.

7 likes

Moet zeggen dat ik die ergernis ergens ook wel snap. Denk dat de mentale druk veel hoger is dan het gedane werk. Een vriendin van mij is een soort van per ongeluk best groot aan het groeien met een Instagram die ze in lockdown uit verveling startte. Als ik zie hoe mensen zich gedragen, je opeisen (letterlijk stalkerig gedrag zoals jouw vrienden dm’en als jij geen antwoord geeft), je constante feedback krijgt, je vaak aan staat op zoek naar ā€˜beeld’ snap ik wel dat je baan veel groter voelt dan de maatschappelijke waarde. Dat het bijna als een gunst naar je publiek voelt dat zij mogen meekijken ipv dat jij bestaat bij de gratie van dat publiek.

11 likes

Haha ja, ik heb dat gedaan! Gewoon ff kijken waar ze zitten qua hotel, want vond het er wel echt mooi uitzien. En dan denken; ā€˜oh even kijken wat ā€˜t kost als wij daarheen willen’

Net als dat hotel in mallorca waar ze altijd heen gaan. Ze doet er zo geheimzinnig over waar het is en de locatie niet deelt. Want het is klein en ze wil geen ā€˜fans’ om zich heen ofzo. :woman_shrugging:t3: Deel dan überhaupt niets over je vakantie… ga gewoon lekker genieten met je gezin.

Edit: naam hotel weggehaald

6 likes

Wel benieuwd naar dit artikel (en of er kritische vragen worden gesteld), maar heb geen premium. Iemand wel die het kan lezen? :stuck_out_tongue:

https://www.ad.nl/gezin/moeder-en-influencer-deze-momfluencers-doen-het-goed-op-instagram~aa92df0f/

3 likes

Als je er zelf heen wil, snap ik helemaal dat je het op zoekt! Dat zou ik zelf ook doen. Maar de nieuwsgierigheid ā€œkijken wat ze betaald hebbenā€ zonder dat je de intentie hebt er heen te gaan snap ik niet. Het zou bijvoorbeeld ook nooit in mn hoofd op komen om de prijs van de nieuwe auto van mn buurman op te zoeken.

1 like

Nouja als je hierboven de ervaring van de vriendin van @Shaaar leest snap ik dat wel

1 like

Heb t al weggehaald

1 like

Ik vind dit wel dubbel hoor. Die Michelle reageerde bijvoorbeeld heel fel op het idee dat zij haar hand op zou houden. Die uitdrukking vind ik al problematisch. Je hebt dan 1) niet door dat dat nooit alleen je eigen verdienste is en 2) dat het voor veel mensen wƩl de realiteit is om gebruik te moeten maken van familie of een andersoortig vangnet en dat daar niks mis mee is. Dat self-made verhaal is echt niet zo onschuldig.
Bovendien promoten influencers een levensstijl die per definitie niet weggelegd is voor de massa (want dan is het geen luxe meer) en weinig waarde toevoegt behalve geld. Hoe slecht dat consumentisme is voor het milieu hoeven we anno 2021 ook niet meer uit te leggen.
Ik heb er zelf geen last van hoor, want hang sowieso liever dagen in dezelfde kleren op de bank in m’n vakantie, dus heb wat dat betreft makkelijk praten. Maar om blij te zijn voor iemand die dure dingen koopt of luxe vakanties boekt nah. Zolang we in een samenleving leven waar zo veel mensen die het minder hebben met de nek worden aangekeken, vind ik dat je hier best een beetje kritisch op mag zijn. Niet op de speler, maar het spel dan. Afkeer staat echt niet direct gelijk aan afgunst.

20 likes

Oh maar de auto van iemand anders boeit me ook niet, maar vind vakanties wel interessant. Zal wel een dingetje van mij zijn. Ik doe t ook bij hotels die voor komen in films of series.

Kijken of ik er ook heen kan. Iedere gek z’n gebrek toch

4 likes

Ik denk zelf niet dat het te maken heeft met ā€˜blij zijn voor de ander’. Als jij 20K te spenderen hebt aan een vakantie, you do you. Maar wat vaak vergeten wordt is dat belangrijk onderdeel van het werk van een influencer is dat ze relatable zijn.

Lang marketingverhaal hieronder.

Samenvatting

Dat is wat

1. Ze zo populair maakt: het idee dat jij dat ook kan zijn. Zeker t.o.v. celebrities. Dat is ook waarom het hele influencer-verhaal zo populair is geworden. Het idee dat je de girl-next-door kan volgen.
  2. Waaruit hypes ontstaan zoals ā€œkwetsbaarheidā€. Er zijn er zeker een aantal die dit echt inherent hebben, maar heel veel is ook voor de show. Net zoals MVO ook een hype is die niet altijd door bedrijven wordt gevolgd omdat ze dit inherent belangrijk vinden.
  3. Door de relatability verkopen ze ook makkelijker producten. Het is eigenlijk nog steeds een heel listige manier om reclame te maken. Zeker toen men een beetje door begon te krijgen hoe reclame werkte, moesten marketeers andere manieren bedenken om niet opzichtig toch hun product te verkopen. Bijvoorbeeld door product placement (product zogenaamd random in beeld zoals opzichtig Coca Cola drinken in een film). de Influencer is de volgende handige tool waarmee je je product in de koppen van de mensen kan krijgen, zonder dat ze het meteen als reclame aanzien.

Dus, eigenlijk kan je het de volgers niet aanrekenen dat ze gaan opzoeken waar je zit. Sterker nog, dat is hoe je jezelf ook verkoopt. Kijk wat ik heb, wil je dit ook: klik hier! Ik denk dat het probleem is dat veel influencers dit zelf niet eens meer doorhebben en zelf gaan bedenken wanneer ze dit gerechtvaardigd vinden en wanneer niet. Daarbij vergeten ze even dat ze als reclamezuilen fungeren en dat het voor de volger best moeilijk is om te weten wanneer ze nou wel op onderzoek uit moeten naar hetgeen je aanprijst en wanneer niet.

Aanvulling: daar gelaten dat je het niet naar hoeft te sturen of hoeft te vragen om verantwoording. Maar dat kan je wel verwachten als je ā€˜relatable’ wil uitstralen, maar ondertussen ook wil laten zien hoe luxe je het hebt. Je hoeft immers je vakantie niet te delen op een commercieel(!) kanaal, als je behoefte hebt aan privacy.

13 likes

Ik vind het niet eens taboe of prive, het boeit me gewoon 0 wat iemand verdient en hoe die het uit geeft. Ik verdien er niet meer of minder door en ik voel me er ook niet slechter of beter door. Ik begrijp gewoon echt die nieuwsgierigheid zelf niet. Maar schijnbaar ben ik daar gewoon heel onverschillig in.

3 likes

Don’t look up, de film op Netflix over een naderende komeet inslag die de aarde zal verwoesten, met veel verwijzingen naar de coronapandemie. Mensen die ontkennen dat de komeet überhaupt bestaat etc.

En hier de afdronk van Tienvanwil

???

Deze meid negeert echt de hele strekking van die film :no_mouth:

45 likes

Waar bij mij enigszins de ergernis zit, is dat veel influencers leven op de pof. Auto’s worden veelal geleased, men steekt zich enorm in de schulden om een bepaalde levensstijl te kunnen nastreven. Deze economie is 1 grote bubbel die op knappen staat. In mijn familie zitten een aantal slimme financiĆ«le koppen die met argusogen de toekomst tegemoet zien en een financiĆ«le crisis (anno 2008 maar dan nog erger) voorzien. Ik houd mijn hart vast als het daadwerkelijk gaat gebeuren, zoveel jonge gasten die zich luxe auto’s laten aansmeren met een of ander lease contract. En dan de Hypotheken, die lage rente gaat een keer omhoog. Houden ze daar rekening mee of is het korte termijn visie?

8 likes

Ik vind het gewoon ZO vervelend dat iemand uitgerekend die film zo selectief kan bekijken, totaal blind is voor de boodschap van de film en er dan zo’n domme conclusie uit trekt en dat op insta gooit. Aaarrrgh

16 likes