Museum(kaart)topic

Past hier prima toch :smile:

Ben je wel eens in het Kunstmuseum in Den Haag geweest? Die hebben ook regelmatig prachtige modetentoonstellingen. De kleding is natuurlijk mooi om te zien, maar de tentoonstellingsruimtes zijn ook altijd zo mooi ontworpen in passende stijl.
Vanaf eind september is er één over Christian Dior, ik ga er zeker naartoe

(Naast uiteraard het V&A, MAD, Momu en anderen die je vast al kent)

3 likes

Het is naar het juiste topic verplaatst haha!

En ja! Ik denk 10 jaar geleden ofzo met m’n moeder voor een tentoonstelling over Chanel :blush: maar Dior is echt m’n favoriet, dus fijn dat je het zegt, dat is me wel een tripje naar Den Haag waard! Was daar onlangs niet ook een tentoonstelling over Britse mode? Toen ben ik er helaas niet geraakt.

En ik ben in het MAD begin dit jaar naar Iris Van Herpen geweest en dat was ook echt de moeite, die komt later nog naar de Kunsthal in Rotterdam geloof ik! In de Kunsthal heb ik toen ook Thierry Mugler gezien dus dat is ook wel één van de musea in NL die ik graag bezoek :blush:

2 likes

Jaa ik ben zo benieuwd naar die van Iris van Herpen!

Er is nu ook een tentoonstelling met sari’s. Ik hoop dat het me lukt om die te bezoeken. Die sari die maxima eens droeg staat er ook tussen.

In den haag heb ik trouwens een paar jaar geleden een tentoonstelling gezien over romantische mode met kleding in jane austen en sisi stijl. Zulke mooie dingen zaten daar tussen

Edit: oh en ik moet ook nog vaak denken aan de tentoonstelling van het werk van Azzedine Alaïa. Dat was zo gaaf om te zien. Dat was in het groninger museum. Daar zijn wel vaker tentoonstellingen over mode dacht ik.

2 likes

Vind dit een mooi museum. Kom er alleen voor het gebouw al graag.

3 likes

Ja, die was fantastisch!
Die van Chanel heb ik toen ook gezien trouwens (ik probeer altijd wel te gaan als er een interessante tentoonstelling is daar), dat was één van de weinige tentoonstellingen die ik daar gezien heb die me een beetje tegenvielen. Wel mooi hoor! Maar in vergelijking met de andere tentoonstellingen die ik er gezien heb net iets minder fantasierijk/bijzonder.
@Marquez bedankt voor de tip, deze lijkt me ook erg leuk!
Ik vind het trouwens best verwarrend dat er nu vier locaties in Nederland het Wereldmuseum heten :neutral_face: ik snap dat ze van de oude namen af wilden en samen verder gingen maar ik had vier aparte namen toch handiger gevonden.

1 like

Yes voor deze ben ik nu een tripje naar Amsterdam aan het plannen haha! Één van m’n goede vrienden die ik tijdens m’n studies leerde kennen is Indisch en hij heeft ook modeontwerp gestudeerd, dus het lijkt me fijn om er meer over te weten te komen!

En ik weet niet of je al in de Fondation Azzdine Alaïa in Parijs bent geweest, is niet heel groot maar ik vind het underrated en soms vergeten tussende andere modemusea in Parijs (MAD, Palais Galliera en Musée Yves Saint Laurent). De laatste expo waren ontwerpen van hem gecombineerd met Madame Grès, en in Palais Galliera hadden ze een deel van zijn collectie van andere designers tentoongesteld, ik had zelf geen idee dat hij zo’n verzamelaar was.

2 likes

Snap ik! Ik herinner me er niet heel veel van, maar heb ook de Chanel tentoonstelling gezien in Londen afgelopen herfst en die vind ik ook minder indrukwekkend dan ik van V&A gewend ben. Per toeval zag ik toen op instagram dat er ook en Gucci tentoonstelling was op hetzelfde moment en die was echt fantastisch. Zo cool in elkaar gezet, zeer ‘immersive’ en super fijne medewerkers die allemaal een babbeltje aanknoopten en meer info gaven

2 likes

Onze museumkaarten verlopen volgende maand en wij schrokken van de prijsverhoging :sweat:

Ja ik ook! Heb echt even getwijfeld of ik hem wel moest kopen.

@Lot
Ja maar je krijgt wel korting toch? Ik kreeg de mail ook van de week, 69 euro is nog prima te doen vind ik.

2 likes

Ik helaas niet, heb een paar maanden geen museumkaart gehad.

1 like

Ah dat is jammer! Maar ik vind het ook niet gek dat de prijs zo omhoog gaat, ik kan me herinneren dat het 10 jaar geleden al iets van 60 euro was? Dus ja het is wel megazuur maar toen ik 'm vorig jaar sinds 10 jaar weer kocht was ik eigenlijk heel verbaasd dat die prijs nog zo laag was! Maar goed, dat is natuurlijk ook waarom mensen 'm kopen en wat het interessant maakt, dus snap wel dat dit in verhouding een flinke verhoging is.

Uit mijn hoofd hadden we hem vorig jaar aangeschaft voor 60 euro en hij schiet nu omhoog naar 75 euro, je krijgt wel 5 euro korting als je hem verlengd. En wij schaffen hem niet alleen voor onszelf aan maar ook voor onze 2 kinderen. En voor hen is de prijs ook flink gestegen.

In vergelijking met het aantal kindermusea die er bij zijn gekomen, is de prijsstijging echt de lucht ingeschoten vinden wij. En ja, afgelopen jaren zijn ze niet gestegen maar had dan bijv. 2 euro per jaar erbij gedaan. Dat voelt dan minder veel ineens ofzo.

Het is haast onbetaalbaar aan het worden voor gezinnen met dit soort bedragen. We vinden t jammer dat er geen museumkaart is voor bijv. een half jaar.

1 like

Ja, dit is voor ons ook de reden om hem dit jaar niet te verlengen.
Ook al krijg je wel wat korting, voor een gezin van 4 personen loopt het toch in de papieren.

1 like

Hij is sinds vorig jaar oktober al 75 euro.

Ah, dat hebben we dan gemist omdat onze museumkaart toen nog geldig was.

1 like

Ik koop hem ook meteen voor 2 volwassen en een kind en dan is het wel veel. Toch gedaan, gaan echt meer wanneer wij een kaart hebben.

Ja precies… Wij twijfelen nog heel erg maar neigen naar niet verlengen. Zeker omdat we nu omgeving qua musea wel uitgespeeld hebben

1 like

Nee vorig jaar mei heb ik 65 euro betaald!

Maar ik ben alleen en dan vind ik het heel schappelijk, van 65 naar 69 en eventueel 75. Maar de musea die ik bezoek zijn ook altijd al wel 15-20 euro, dus dan heb je het er zo uit.

2 likes

Hebben jullie nog leuke musea op de planning? Ik kwam een aantal leuke dingen tegen weer.

Van 15 juni tm 20 juni is de afstudeertentoonstelling van Minerva Groningen. Is iemand toevallig al eens naar zoiets geweest?

Ik las laatst iets over het werk van Marieke Ploeg, hele mooie beelden maakt zij. Ik zag dat in juli werk van haar te zien is in de Sint Francidcus Xavariud Kerk in Amersfoort.

Het duurt nog even maar in september is er in het Fries Museum een tentoonstelling over de trouwjurk, lijkt me heel leuk!

3 likes