Ooooh! Jeetje wat ze allemaal wel niet verzinnen.
Ik heb CNN aangezet op de achtergrond. Ik krijg flashbacks naar Homeland seizoen 8. Wat een ellende…
Je kan in ieder geval doneren bij https://www.vluchteling.nl/
Verder zag ik ook veel dingen op Instagram bijvoorbeeld al: verdiep je, gebruik je stem, er komt een wereldwijde demonstratie etc
Doneren is toch niet afkopen? Je kan een donatie doen aan Stichting Vluchteling, die zijn daar ter plaatse.
Ah @ferris was me net voor
Ik zie het meer richting onze eigen politiek eigenlijk, denk inderdaad niet dat de taliban er heel veel van aantrekt.
Richting eigen politiek bijvoorbeeld als het gaan om opvang van vluchtelingen uit Afghanistan
Artsen zonder grenzen blijft in Afghanistan, dus je zou ook daar aan kunnen doneren!
Verder is het net als veel andere conflicten en oorlogen gewoon heel lastig om concreets iets te doen. Landen in de omgeving en Westerse landen die veel leedt in Afghanistan hebben veroorzaakt moeten nu vooral met elkaar in gesprek gaan over de situatie.
Die waarschuwingsschoten zijn om de menigte onder controle te houden, niet om mensen te pesten. Vliegtuigen konden niet vertrekken door de vele mensen op de tarmac, wat de evacuatie onmogelijk maakte.
Heel heftig om te zien wat daar nu gebeurd. Voor de afghanen zelf als eerste, die het meest geleden hebben onder alles. Ik kan me ook niet indenken hoe angstig het nu moet voelen als bijv jonge vrouw of iemand die heeft samengewerkt met de westerse troepen en dat je niet weet wat er met je gaat gebeuren. Maar wat moet het ook lastig zijn voor de militairen die daar geweest zijn en de nabestaanden van degenen die daar gesneuveld zijn. Bizar ook hoe snel dit gegaan is
Die beelden op de Airport doen me echt denken aan Rwanda 94, toen ook alle Europeanen netjes werden opgehaald door allerlei regeringen en de wanhopige lokale mensen daar dan achter bleven midden in de stad en no way om veilig thuis te komen.
Nou is het in Kabul misschien niet zó acuut gevaarlijk. Maar de energie is hetzelfde
Het Rode Kruis stuurde ook een noodoproep om te doneren (doen ze niet vaak) alleen dan voor Haïti en de tropische storm die daar waarschijnlijk vandaag ook nog eens aan land komt. De storm is volgens mij al wel iets afgezwakt, maar daar krijg ik ook van die flashbacks van alleen dan naar 2010.
Die herhaling van rampscenario’s, zeker nu ook met Afghanistan, heb ik nog niet eerder zo nadrukkelijk ervaren. Om moedeloos van te worden. Erger me daardoor ook steeds meer aan dat gesteggel over een nieuwe regering. Heb het idee dat dat vooral over machtspelletjes en ego’s gaat, terwijl niemand daar tijd voor heeft.
Ben ook wel benieuwd hoe Nederland dat gaat doen eigenlijk. Zou er iemand van de ambassade nog achter blijven op het vliegveld of zouden ze gewoon allemaal vertrekken zodra het mogelijk is/al vertrokken zijn?
Ja, dat is altijd lastig. Het is daar in het verleden natuurlijk ook flink misgegaan met corruptie en schandalen rond grote hulporganisaties. Vind het alleen altijd zo moeilijk om goed te beoordelen. Geloof dat op de microkredieten die ik via www.kiva.org doe, ook van alles is aan te merken. Maar ga er nog eens naar kijken in elk geval!
“All I could see around me were the fearful and scared faces of women and ugly faces of men who hate women, who do not like women to get educated, work and have freedom. Most devastating to me were the ones who looked happy and made fun of women. Instead of standing by our side, they stand with the Taliban and give them even more power.”
Ik kan niet stoppen met CNN kijken, het is echt verschrikkelijk. Ik heb nog collega’s in Kabul zitten en ik maak me ook om hen grote zorgen
He bah! Ik heb ook veel vrienden met familie/kennissen in Afghanistan. Het is zo dieptriest. Ik kan mij de hele dag al niet concentreren op werk. Zit enorm in mijn hoofd.
Kijk jij CNN online? Want ik kan geen livestream vinden…
Ik zit best wel met alles wat er nu aan de hand is in afghanistan. Ik ken meerdere mensen die er vandaan komen en er nog familie hebben. Echt de wanhoop, paniek en verdriet onder hen is echt groot. Ze weten totaal niet hoe het met hun familie gaat.
Nee gewoon op tv! Ze hebben een vrouwelijke reporter in Kabul, fascinerende beelden. Dan zie je bijv haar verslag doen voor een groepje talibanstrijders voor de Amerikaanse ambassade
Walgelijk. En schokkend naïef ook.
Ik vind het echt vreselijk wat er gaande is nu en maak me zorgen over wat voor toekomst Afghanistan tegemoet gaat. De beelden van winkels die wit geverfd werden omdat er vrouwen afgebeeld werden op posters, de berichten van vrouwen/meisjes die terecht bang zijn, de beelden van de bevolking die weg probeert te komen en zoveel meer.
Ook zo schrijnend, de mensen op het vliegveld die denken (of eigenlijk weten) dat aan de buitenkant van een vliegtuig hangen een beter alternatief is dan blijven. Zo erg.
Maar ja inderdaad mevrouw Van der Elst, de Afghanen wilden graag dat de Taliban hen overnam!
De gedachte dat de mensen die je in dat filmpje daar ziet zitten nu dood zijn doet echt pijn