Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ank Bijleveld, de demissionair Minister van Defensie die in de bioscoop zat terwijl Kabul op het punt stond te vallen.

Echt hou op hoor met d’r ‘het was niet voor niks’ :sob:

1 like

Deze mensen zijn echt duivels. Hoe denk je dat dit op dit moment de toon en inhoud is. Hoop dat ze lekker slaapt vannacht

De arrogantie ook. We hebben laten zien dat er perspectief is? Nee, we hebben laten zien dat het westen aan het einde van de rit een onbetrouwbare partner is. Ook dat doen alsof de afghanen nu zelfstandig een andere gang van zaken kunnen gaan afdwingen omdat ze aan “perspectief” gesnuffeld hebben.

19 likes

Dit was natuurlijk al vanaf het begin doemt te mislukken, maar er is wel heel erg veel gedaan voor vrouwenonderwijs en daardoor ook vrouwenrechten. En de laatste jaren in de gebieden waar de taliban weer macht kreeg bleek dat dat gelijk weer werd teruggedraaid dus echt heel zorgelijk… :frowning:

https://mobile.twitter.com/HaraldDoornbos

Ik vind deze journalist nu wel fijn om te volgen en het allemaal proberen te begrijpen. Misschien hebben anderen er ook wat aan!

5 likes

Nou, mijn ex, met twee “tours” in Afghanistan denkt daar echt heel anders over.
Zijn laatste uitzending heeft hem bijna z’n leven gekost door de ptss, en voor wat precies?
Walgelijk misplaatste arrogantie van Bijleveld.

6 likes

Die bekende foto in Kabul met de mini rok geeft alleen niet een heel realistisch beeld van de werkelijkheid van de jaren 60/70. Dat ging om een kleine elite groepje mensen in de stad en 90% leefde daar niet.

2 likes

Maar wat @Zemraluani aangeeft dat het men in 20 jaar niet gelukt is om de taliban de kop in te drukken is ook best wel triest.

1 like

Nou niet Iran hoor. Iran is sjiitisch en Taliban is soennitisch en aangezien ze beiden vrij extreem zijn in hun geloof botste dat al regelmatig. Eind jaren 90 heeft de Taliban nog eens Iraanse diplomaten vermoord, dus nee die sponsoren niet de Taliban. (Wel banden met Hezbollah in libanon trouwens).

7 likes

Die angst die je dan moet voelen, onmenselijk…

1 like

Alleen het wrange hieraan is dat een zelfde Amerika ook daarvoor heeft bijgedragen aan de macht van de Taliban door ih verleden toch met ze samen te werken wanneer het ze uitkwam? Ik zit hier helaas niet heel goed in thuis maar was onderdeel van het hele verdeel/Heers model van Amerika niet om zulke “oppositie”groepen tegen elkaar op te zetten/financieren achter de schermen zodat er geen sterke midden-oosterse stabiele machtseenheid ontstond?

Ik wil niet de VS bashen in de zin van dat de oorzaak van jihadisme bij hen ligt maar ze hebben een vreemde dubbel rol gespeeld (zo goed als vanaf jaren 60 tot nu in die gehele regio (Iran/Irak idem))

2 likes

Heb je gelijk in hoor!

Ik bedoelde meer omdat iemand zei dat ze sterker waren geworden en toen dacht ik eigenlijk is het nu in 20 jaar full circle en zijn ze weer bij 2001 aanbeland (als je alleen naar Afghanistan kijkt en niet de wereld)

Maarja de Amerikanen, Russen, Britten, zoveel landen hebben daar in de laatste twee eeuwen besturen gevestigd, gevochten etc. Het zal allemaal wel bijgedragen hebben aan hoe het nu is, ik ben geen expert op dat gebied dus ik weet niks nieuws (ik weet uiteraard van de cia trainingen etc maar niks waarvan je denkt goh dit werpt een nieuw licht!!!)

3 likes

Amerika en de Britten hebben Azië in een grote rommel achter gelaten. Kijk ook maar wat de Britten met pakistan en India hebben gedaan. Heel Brits Indië verdeeld maar het strategisch gelegen kashmir onbepaald gelaten met agv meerdere oorlogen en van tijd tot tijd een zeer onrustig gebied. Stelt absoluut niks voor tov wat Afghanistan te maken heeft gehad. Uiteraard inmenging van de rijke landen, maar ook een corrupte regering die alleen het vullen van eigen zakken belangrijk vond. En als eerste het land zijn uitgevlucht.

4 likes

Is echt zo, 2001 all over again. Alsof het allemaal voor niets is geweest, pfff dat moet veel mensen/betrokkenen, hulpverleners een gevoel van machteloosheid geven. Het is idd een regio met altijd veel buitenlandse inmenging en binnenlands gedoe en die vicieuze cirkel blijft nog even zo doorgaan

@Huismus de foto met mini rokje is idd zoals hierboven werd gezegd echt maar een mini fractie van het verhaal. Dat vergelijken met NL waar daarna nog een hele feministische golf is geweest als gevolg waarvan vrouwen (en met name hun economische) rechten heeft versterkt, al veel langer stemrecht was, doet de kwestie veel tekort. Edit; lees nu je latere reacties daarover en begrijp de opmerking iets beter

2 likes

De officiële lezing is uiteraard dat ze geen warme banden hebben. Qua ideologie liggen ze idd ver uiteen. Maar aangezien ze een gemeenschappelijke vijand hebben, geen idee of dat hen dichter tot elkaar brengt. En dan zijn er ook nog in Iran zelf genoeg splinter bewegingen die het liefst op alle paarden tegelijk wedden.
Dit vond ik wel goed beschreven wat betreft de actualiteiten : Iran weet nog niet goed wat het aan moet met de Taliban - NRC

1 like

Ok, is goed.

Dit is echt wel een hele simplistische take. Wellicht moeten we discussiëren over het hoe en wat overlaten aan mensen die echt weten hoe de vork in de steel zit?

3 likes

@Madelief wat bedoel je met deze zin?

‘En verschrikkelijk oneerlijk dat wij ons hier druk maken over of we vandaag gemicrowaved zouden worden’

Echt een handmaids tale achtige situatie in Herat. Zo onwerkelijk maar toch ook weer niet. :cry: Ik heb de laatste tijd echt zo weinig vertrouwen in ‘de wereld’ of ‘de mensheid’. Vraag me echt af of dat iets van alle tijden is (ellende is natuurlijk van alle tijden en mijn ouders maakten zich in de jaren 80 ook al zorgen over van alles) of dat het echt extra erg met de wereld gesteld is de laatste tijd (want zo voelt het wel).
Zo stom om dit op jezelf te betrekken maar goed, ook wel weer normaal geloof ik als ik zo om me heen kijk. Iedereen is bovengemiddeld geraakt erdoor.

7 likes

Het is niet opeens extra erg gesteld, denk ik. Op veel plekken is het al heel lang kut. Hoe ouder je wordt, hoe meer je je daar bewust van wordt, denk ik. Ik kijk nu ook constant het nieuws of ik kijk het terug. 10 jaar terug keek ik ook wel, maar niet consistent en ik keek maar ‘zag’ niet hoe ‘abnormaal’ het is. Echt raar dat we eigenlijk ‘gewend’ zijn dat er op veel plekken in de wereld nog veel oorlogen zijn.

Tijdens mijn studie maakte ik voor een project gebruikt van een ‘conflictenteller’ met uitleg over alle conflicten in de wereld maar ik zie dat die site inmiddels niet meer bestaat. Is er ergens nog een goede bron? Liefst audiovisueel zodat ik er gewoon naar kan luisteren.

6 likes

Niet @Madelief maar er was een of andere twitteraar die riep dat iedereen die gevaccineerd was, op een bepaalde dag vorige week dood zou gaan door gemicrowaved te worden oid. Daar werden de hele tijd ook weer grapjes over gemaakt, hi ha ho zo grappig!1!!

1 like