Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Oké dat is inderdaad heeeel veel :grimacing:… pff.

@Zemraluani ik bedoelde ook meer of ze het “daar” oké vinden. Of dat ze straks toch ineens mensen met geweld gaan tegen houden of dat vliegveld zullen aanvallen om te laten zien “wie de baas is”, en dat je ze niet zomaar kan ontvluchten… als ze niks zouden doen kan je ook nog wel een paar weken wachten op een vlucht toch? En dat gevoel hebben de Afghanen zo te zien niet…

1 like

Ja ik vind dit ook hartverscheurend. Natuurlijk heel fijn dat zij naar een ander veilig land kunnen, maar dan begint een heel nieuw bestaan opbouwen. Wat een moeilijke situatie. Begrijp me niet verkeerd, ik gun het alle Afghanen die graag weg willen dat ze zo snel mogelijk door andere landen worden opgehaald. Ik hoop dat Nederland heel snel in actie komt.

Het is ook gewoon zo lastig om gecontroleerde informatie nu te krijgen. Bronnen melden dat ze in het westen van Afghanistan al een lijst hebben opgesteld van vrouwen tussen de 12 en 40 jaar om uit hun huizen te halen en dat ze daar ook al mee bezig zijn op een gewelddadige manier. Ik geloof meteen dat het waar is. Maar er zit ook zoveel ruis op de lijn, als de meeste westerse bronnen al geëvacueerd worden. Ik houd m’n hart vast…

2 likes

Ik zie ook dezelfde foto’s met verschillende uitleg, lastig om re bepalen wat nou waar is en wat niet.
Ik vond het bericht gister dat de Taliban in Kabul bezig was om burgers te ontwapenen ook doodeng. Het is zo afwachten nu wat ze gaan doen en niemand heeft er wat controle op.

Als dit zo is :triumph:

4 likes

Bizar om deze video van de taliban te zien op een kermis in botsauto’s met geweren pfff…

1 like

Vind sowieso met heel veel kwesties dat onze regering super reactionair is, ze doen pas iets (of maken eigenlijk pas aanstalten om iets te doen) nadat er iets gebeurt is. In juni waren er al kameradviezen, maar nee we wachten tot de Taliban in Kabul staat om iets te doen. En dat is keer op keer zo.

En eigenlijk nog erger want vaak is het niet eens reactionair op een gebeurtenis maar op de publieke opinie. Het is zo raar afwachtend regeren, wachten tot iedereen boos is en actie eist en dan beginnen ze pas. Snap er echt geen kut van.

Regeren zou toch vooruitkijken moeten zijn ??

41 likes

Zo gaat het toch met alles? Klimaat, coronaregels, landbouw, dierenwelzijn… Werkelijk alles wordt maar “op zijn beloop” gelaten en wordt pas actie ondernomen als “het kalf al verdronken is”. :angry:

7 likes

Sterker nog: we weten al HEEL lang wat er met de tolken ging gebeuren. Dit is zomer 2019:

Afghaanse tolken voelen zich in de steek gelaten door Nederland - https://nos.nl/l/2280218

Maar er kwam geen schot in, want omg wat moet onze achterban wel niet denken als er mensen uit zulke landen hierheen worden gehaald. Om te kotsen.

8 likes

Ik las net een artikel bij deze foto en wat me dus verbaasde (of iig ik had geen idee) dat de median age in Afghanistan 19.5 is (dus de helft van het land is jonger dan 19.5 en de helft ouder) en daarnaast de bevolking onder de 25 is bijna 2/3 van het land.

Dus ook onder de Taliban zitten een hoop mensen die letterlijk zijn opgegroeid in deze oorlog en nooit hebben geleefd onder de oude Taliban (waarbij zaken als amusementsparken, muziek, veel hobby’s, sporten verboden waren), toen leefden ze nog helemaal niet.

Vond ik wel een interessant perspectief op alles.

4 likes

Die kop bij AD: taliban “iedereen is vergeven”. En NL moet nog 300 mensen ophalen.
300 maar?
Iedereen is vergeven? Klinkt alsof ze een groot kerstfeest gaan vieren zo lief 🥲… gelooft iemand dat dan echt…?

1 like

Deze generatie is ook opgegroeid in een wereld waar buitenlandse troepen ongeveer 50.000 burgers hebben omgebracht tijdens deze oorlog. Dit is een ruwe schatting want de cijfers zijn nooit echt bijgehouden.

https://watson.brown.edu/costsofwar/costs/human/civilians/afghan

Heel goed idee om deze mensen nu weer in de steek te laten. :cry:

2 likes

Dankjewel voor het delen! Ik heb aan een aantal organisaties gedoneerd maar zou eigenlijk ook nog graag iets bijdragen aan de lgbthi+ organisatie, alleen ik heb geen creditcard ter beschikking. Mocht iemand van plan zijn om daar te doneren en er voor mij een bedrag bij willen doen (en mij daar dan uiteraard een tikkie voor sturen) zou dat echt top zijn, in dat geval dm me even (:

3 likes

Echt stom dat apple pay bij veel van die pagina’s als optie staat maar het vervolgens niet werkt? Doet dat het bij jullie wel?

:persevere:
Konden ze dan niet “even” 500 andere wachtenden meenemen…?

1 like

Er was ook al een Duits vliegtuig met maar een paar mensen vertrokken omdat de vliegtuigen heel snel weer weg moesten zijn (30 minuten) en door de avondklok de mensen die mee konden niet meer de straat op konden en dus het vliegveld niet konden bereiken. Ik snap de irritatie, maar probeer me ook te bedenken dat ze dit niet voor de lol doen en het blijkbaar echt extreem lastig en chaotisch is ter plekke.

2 likes

Hmm vooruit :see_no_evil: ik dacht eerder omdat NL heel streng is wie ze meenemen en wie niet en dat het daarom dan misschien mislukt was.
Dat ze alles willen controleren en bang zijn er er IS strijders mee deze kant op komen tussen de vluchtenden. Dus ik dacht dat het daardoor kwam (bureaucratie). Maar dat lijkt dan dus (gelukkig) niet zo.

die uitleg van @itakepictures stond ook al in het artikel dat je zelf deelde?

Ik zie het nu ja… Misschien in de update :sweat_smile:? Er stond eerst niet zoveel in behalve dat ze opgestegen waren met niks :see_no_evil:

Ik denk dat de Nederlandse ambassade/BuZa daar ter plekke echt heel erg hun best aan het doen zijn, maar ze zijn bezig met een bizarre klus waarbij ze zelf gewoon niet zo veel invloed hebben op wie de Amerikanen binnen laten op het vliegveld, wie er nog op tijd door de chaos van de stad kan komen met de checkpoints van de Taliban en de avondklok etc.

Elisabeth Steenhoven deelt ook veel over de huidige situatie nu op Twitter.

3 likes