Jammer dat ie niet ff zegt ‘may god protect all Afghans’, of miste ik iets?
stuurt zeker z’n thoughts & prayers
Oke, oké oké. Dus als ik het goed begrijp dan voer je dus eerst 16 jaar een nutteloze oorlog.Verkies je een president die alle moslims discrimineert. Na 4 jaar komt er een nieuwe president die alle troepen terug haalt uit het land en dan zegt dat Amerika met behulp van diplomatie het land gaat helpen.
Ik geef China en Rusland een goede kans. Amerika iets minder.
Neemt niet weg dat de exit strategie ( voor zover daar überhaupt sprake van was) toch ronduit waardeloos is verlopen?
Elke nitwit had dit scenario kunnen voorspellen.
Ja snap ik maar ik heb nu al zooooooo vaak gelezen hoeveel miljarden blablabla ik richt me liever op de mensen en hun levens eigenlijk.
Ik vind de beelden dat mensen aan een vliegtuig hangen zo hartverscheurend, ook dat ze dan van het vliegtuig vallen en doodgaan. Ik krijg er hetzelfde afgrijselijke gevoel van als de New Yorkers die uit de Twin Towers sprongen. Alsof ze wisten dat nu doodgaan beter is dan door de Taliban vermoord worden. Ik wil iets doen maar ik weet niet wat, komen er demonstraties?
En die arme families van soldaten die nu zien dat het allemaal voor niks is geweest, alle ellende en doden.
Ik word echt boos van de mensen in comments onder artikels die de schuld bij de Afghaanse bevolking leggen. “Als ze het echt zo erg vinden, dan hadden ze wel meer tegenstand getoond tegenover de Taliban.”
Als ik kon kiezen tussen directe dood door weerspannig te doen en actief tegen te werken of mijn familie en ik die met rust wordt gelaten door mee te doen, dan zou mijn keuze ook snel gemaakt zijn. Alsof al die mensen in de comments in zo’n werkelijke situatie net zo dapper neus aan neus zouden staan tegen een gewapende extremist als ze zelf beweren.
Wacht, dit is IN een vliegtuig? Gewoon een leeg vliegtuig zonder stoelen zegmaar?
Ik vind het niet echt een goed teken dat 600 mensen in een vliegtuig gepropt moeten worden omdat ze anders afgeslacht worden.
Ik word enorm verdrietig als ik denk aan dat deze mensen alles en iedereen moeten achterlaten, naar een vreemd land zullen vertrekken met letterlijk alleen de kleren die ze aan hun lijf hebben. Ze hebben he-le-maal niets meer. Alles is weg.
Ja, uiteraard is het geweldig dat ze gered zijn, maar het is toch gewoon een afschuwelijk beeld?
Ja. Een militair vliegtuig heeft geen stoelen.
Nee dat snap ik, maar ik had even niet geplaatst dat dit dus in een vliegtuig was …
Wat een ellende. Als iemand daar in paniek raakt, dan verdrukken ze elkaar nog … Hoop dat ze allemaal goed en wel aan land komen…
Vindt de taliban dit nu allemaal “oké”? Of gaan die hier alsnog een of andere wraak actie op houden denkt men?
Ja, nogmaals, het is in dat licht vanzelfsprekend een positieve ontwikkeling.
Ik bedoel dat dit hele beeld ( de foto dus) intens verdrietig is. Dat ik me niet kan indenken wat deze mensen hebben meegemaakt en nog mee gaan maken.
Echt vreselijk die foto, die mensen gaan nu ergens heen zonder wat dan ook, misschien niet eens met hun persoonlijke papieren of hun hele gezin en die komen dan ergens in een tentenkamp of zo terecht. Dan ben je wel veilig maar je hele toekomst is alsnog zo onzeker als wat
Ze hebben volgensmij alleen gezegd dat ‘buitenlanders’ niks hoeven te vrezen en dat zij ook vinden dat de ambassades gewoon kunnen blijven. Ze zouden het vliegveld ook gewoon met rust laten zolang Amerika daar evacueert begreep ik.
Maar ben wel een beetje bang voor de mensen die niet geëvacueerd worden, maar die wel samen hebben gewerkt met Westerse landen.
Ja maar die Afghanen die nu vluchten zijn niet echt buitenlanders waar zij op doelen toch? Ook ook niet allemaal mensen die gewerkt hebben voor westerse landen, of wel?
Begrijp net van CNN dat er 60.000 Afghanen zijn die linksom of rechtsom met Amerika hebben gewerkt, en dus “recht” hebben om gered te worden.
En dit is zonder hun familieleden!
Het doel van de Amerikanen is om er 30.000 op te halen. Dat is dus helft, zonder hun familie, en zelfs dat lijkt me een uitermate onrealistisch doel.
Ja ik las net ook dat al zijn familie-leden - die ook op hoge posten in regionaal bestuur zaten en zakken diep hebben gevuld - ineens middernacht waren verdwenen, gevlucht. Dus Bilal Sarwary vermoedde dat de zeer makkelijke overdracht waarschijnlijk al maanden lang bekokstoofd werd dmv overdracht deals
De Taliban is geen terroristische organisatie zoals AQ of ISIS. Ze zullen geen aanslagen plegen hier, ze willen de macht over Afghanistan en daar hun eigen regering vormen.
Kans is wel natuurlijk dat in de nieuwe republiek er onderdak geboden kan worden aan terroristische organisaties maar de Taliban zelf is een domestic organisatie. Het is ook een vrij losse organisatie, als in er zijn heel veel fracties binnen de Taliban en die zijn niet allemaal hetzelfde, maar het doel hebben ze gemeen.