Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik heb een zaterdagabonnement op de NRC, dus op zaterdag de papieren krant en de rest van de tijd digitaal lezen (+ NRC Audio met chille podcasts, vind die app alleen wel onhandig in gebruik). Ik vind het een goede krant (veel onderzoeksjournalistiek en een goede Haagse redactie) en in zekere zin progressiever dan de Volkskrant. Tegelijkertijd geven met name de advertenties en de familieberichten me een inkijkje in een elitaire wereld die ik helemaal niet ken en dat vind ik in gelijke mate fascinerend en ergerlijk.

Edit: precies wat @LazySusan hierboven zegt over de advertenties idd!

4 likes

Ik heb hetzelfde als jij. Vind wel de rubrieken rondom cultuur en eten in NRC altijd dat ik denk ‘ugh, you priviliged motherfuckers…’

5 likes

Ik heb al jaren het vermoeden dat ik misschien een lichte vorm van autisme heb, (/ ergens op het spectrum zit? Weet even de correcte vorm niet, excuus.) Ik heb er tot dus ver nog nooit professioneel hulp voor gezocht want het zit me niet mega in de weg, wil ik wellicht in de toekomst wel doen. Ik heb er heus weleens iets over opgezocht op het internet en zo’n testje gedaan, maar verder houdt het me niet bijzonder bezig ofzo.

Maar nu krijg ik al denk ik zeker een jaar, minimaal 1x per week een advertentie met een NRC artikel dat gaat over autisme bij vrouwen. Het is ook geen mix met artikelen die interessant voor mij zouden kunnen zijn ofzo. Nee alleen dat autismeartikel. Jezus pleur lekker op, laat me dit op mijn eigen tempo uitzoeken, joh. :joy: Echt heel raar.

1 like

Jup! En tegelijkertijd smul ik van die ergernis.

Nee, maar wel schrijvende pers. Meer achtergronden en onderzoek. Ik heb juist het omgekeerde van @KipTokTok, ik zoek weer wat anders omdat ik die actie waar mijn redactie meer naartoe wil niet goed kan bijbenen :joy:

1 like

Radio is ook leuk! En juist chill als het stressvolle meevalt zou ik denken. Maar ik houd er zelf ook niet van als mijn werk te verre deadlines/weinig druk heeft. Ben uitsteller van het eerste uur :sob: Hopelijk kan jij switchen naar een wat hoger tempo!

@LazySusan ik ken investico! Nog niet veel van gelezen want ik kan mij zoveel platforms steunen niet veroorloven, haha. Maar schijnt ook goed te zijn inderdaad. Je hebt ook Follow the Money, ook steengoed. En beide echt onafhankelijk.

@Feather waar lees je graag over in FD?

@Geranium love de NRC-podcasts! Goede achtergrondverhalen en ik vind de gesprekken oprecht gezellig om naar te luisteren. Vind Haagse Zaken ook tof, maar laatste tijd niet meer zoveel tijd om alles te luisteren.

@Eddie ik dacht al dat ik iets verkeerds gedaan had, hahaha. Volgens mij zijn HLN en AD ook verwanten via uitgever DPG. En VK en Trouw horen ook bij de DPG-familie. DPG is echt de boel aan het overnemen hier.

@grace als je het wil vertellen: wat verwachten ze dan voor deadlines? En wat voor iets zou je dan willen doen dat ‘trager’ is? Hard nieuws is gewoon z.s.m. publiceren maar met onderzoek kan je soms oneindig lang bezig zijn, lijkt me. Komen vaak wel de originelere verhalen vandaan!

Is dit beter of slechter voor de slachtoffers en daders? Of maakt het weinig verschil? Ik kreeg sociale media heel ongefundeerd de indruk dat in Spanje de straf hoger zou kunnen uitvallen.

Voor de mensen die een kaartje willen sturen. Het lijkt erop dat nu diens deadname wordt gebruikt.

3 likes

Ik speel vals want heb geen krantenabonnement, dus ik heb ook niet gestemd. Maar ik heb Blendle Premium en krijg dus elke dag een selectie van verschillende kranten en tijdschriften en ik heb daardoor na een tijdje ontdekt hoe fijn ik het eigenlijk vind om artikelen van Trouw te lezen! Terwijl ik daar voorheen een ander beeld van had.

Natuurlijk krijg je altijd maar een kleine selectie, maar misschien is het iets voor jou om dat 14 dagen gratis te proberen, zodat je wat verschillende stukken uit verschillende kranten voorgeschoteld krijgt? Mocht dan artikelen van een bepaalde krant je altijd positief (of misschien juist negatief) opvallen, dan zou dat misschien nog een beetje kunnen helpen bij je keuze.

NRC doet alleen helaas niet mee. Daar baal ik wel van, want soms wil ik gewoon graag bepaalde artikelen lezen (waar ik absoluut bereid voor ben iets te betalen), maar dan zit ik meteen met een NRC abonnement en dat wil ik niet omdat mijn behoefte de hele tijd verandert en ik dat vaak niet echt van tevoren weet.

1 like

Maar in hoeverre weten we dat dit wel klopt? Is dit een bekende van de familie?

2 likes

oh god nee, wat een verschrikking moet dit zijn voor hem. Wordt je niet alleen in elkaar getrapt maar ook zo publiekelijk misgendered en met je deadname aangesproken :cry:

2 likes

Dit vind ik ook de beste start van het weekend! Heerlijk als ik eens bij mijn ouders ben om uitgebreid alle kranten op papier te lezen. Omdat ik alleen woon heb ik het nu thuis nog niet op papier, vind het dan zonde van het geprinte als ik de enige ben die het lees. Stom eigenlijk he. Zoek dus ooit een vriend die ook papieren kranten wil lezen in het weekend haha. Iemand een tip hoe ik dit gevat in mijn bio op de datingapps moet zetten?

3 likes

Ondanks dat je kind eventueel trans is kan het best zijn dat een ouder dit maar in bepaalde mate accepteert. Ik heb dat wel eens vaker meegemaakt.
Ik had iig een site gezien waarin hij zichzelf aanbood als oppasser en daarbij de hij/hem pronouns gebruikte en de naam Ashton.

6 likes

Ik lees alles, vind het ook fijn om de verschillende invalshoeken over hetzelfde onderwerp mee te krijgen. Zegt veel over het politieke klimaat en politieke kleur van de kranten.

3 likes

Nederlands dagblad is een beetje vergelijkbaar wel met de trouw maar die heeft nog iets meer de christelijke invalshoek. Vind ik ook nog wel eens leuk om te lezen.

Het reformatorisch dagblad vind ik fascinerend (en soms ook echt saai)als het gaat om de kerkelijke/christelijke dingen. Maar de krant is wel echt kritisch/stelt goede vragen en belicht van meerdere kanten. Zou de krant niet echt aanraden, maar om af en toe te lezen is wel eens leuk.

Edit: lees trouwens zelf het liefste de trouw en vind de bijlages van de Volkskrant het leukste. AD vind ik online de meest makkelijke krant, maar op papier vind ik het echt drama. Ik heb ook een hele tijd een abonnement gehad op de Elsevier. Vond ik ook wel heel leuk!

2 likes

Oh, ik had niet verwacht hier het Nederlands dagblad te zien staan, maar heb hun laatst “ontdekt” omdat ik religie een interessant thema vind en zij hebben echt goede kritische artikelen!

Verder herkenbaar dat mensen hier meerdere kranten lezen, ik vind het helemaal niet erg dat kranten een bepaalde kleur hebben (neutraliteit bestaat niet), maar toen ik als student ooit alleen een abbo op de volkskrant had voelde het wel een beetje alsof ik in een progressieve stadse bubbel zat.

1 like

Ik heb dit al eens gedaan maar vond het heel irritant dat je met Premium niet eens zelf kiest wat je gaat lezen. Zij kiezen en dan betaal je voor alles buiten de selectie bij. Gelukkig kan je met VK abonnement ook topics lezen. Dat is even zoeken maar dpg, die o.a. AD, VK, Trouw uitgeeft, geeft voor een hoop artikelen toegang als al geabonneerd bent bij één van hun merken. Dat is echt wel prettig. Ik maak er heel soms gebruik van als ik tegen een betaalmuur stuit bij een van de titels na de gratis artikelen waar ik geen abonnement van heb. Is wel een gedoetje dan omdat de krant-artikelen en de digitale artikelen andere titels hebben.

@Leverworst ik lees in die thread dat dit mogelijk heel ongelukkig zo is uitgevallen omdat diens vader niet wist dat die een andere naam heeft. Het lijkt een soort gedwongen coming-out door mensen die wel weten dat die anders identificeert. Lijkt me niet dat de vader zijn kind publiek accepteert en steunt om vervolgens bewust de deadname te gebruiken. Al met al, wat een klotesituatie, en al helemaal op je 14e.

Een update. Arm kind :broken_heart:

1 like

Sorry, maar wie is dit en waarom wordt er van alles verspreid zonder toestemming van wie dan ook? Is hij nu min of meer op social media geout?

1 like

Het ND zou ik zelf niet op komen, omdat zij volgens mij ook niet een landelijke krant zijn, of wel? Ben wel benieuwd nu.

Ik kom een paar keer per jaar langs de site maar er is nog niets blijven hangen van wat ik daar gelezen heb, haha. En ook bijzonder is dat je op zondag de krant niet mag lezen op de site :stuck_out_tongue:

@anon76889665 wow, heeft de vader dat echt bewust gedaan of begrijp ik het niet?:weary: Wat moet het vreselijk zijn als ouders je zo verraden.

Edit: eigenlijk worden we van deze tweets totaal niet wijzer? Eerst brengt ze alles als feiten via een vriend van die vraagt om het nieuws te verspreiden… daarna moet ze de feiten nog eens checken. Als het niet over jezelf gaat, is het heel apart om niet-gecheckte beweringen te delen.

1 like