Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik hoorde dat defensie de lijn voor psychologische hulp weer heeft geopend voor veteranen die moeite hebben met hoe de situatie in Afghanistan nu verloopt. Ik weet niet of ze daar behoefte aan hebben en ik weet er verder het fijne niet van, maar misschien is dat een tip. Dan kunnen ze in ieder geval bellen als ze steun nodig hebben

1 like

Klopt, heel goed dat je de hulplijn hier deelt.

Defensie heeft geen goed imago als komt op nazorg voor militairen. De trauma’s die veel militairen hebben opgelopen worden vaak compleet genegeerd, want ze moeten gewoon door gaan. Ze worden beschouwd als machines, niets als mensen.

De gebeurtenissen in Afghanistan zijn enorme triggers voor veel (voormalig) soldaten.

Ik kan er heel veel over vertellen, maar dat is niet aan mij, zit er beroepsmatig ook te dicht tegenop.
Ik hoop alleen maar dat iedereen even 2 seconden nadenkt over wat onze militairen daar de afgelopen 20 jaar hebben gedaan, want nagenoeg niemand in Nederland heeft enig idee wat onze strijdkrachten hebben doorgemaakt.

22 likes

Ik was heel blij dat ik een bericht op LinkedIn hierover voorbij zag komen, waardoor ik erop gewezen werd, zodat ik vorige week een berichtje kon sturen naar een vriendin die ook op missie is geweest naar Afghanistan. Ik had er zelf niet aan gedacht, maar al dit nieuws is natuurlijk ook heel traumatisch. Goed om te checken hoe het met veteranen gaat als je ze kent.

5 likes

:clap:t2::clap:t2::clap:t2:

46 likes

Kan niet alles lezen want geen abonnee, dus misschien is het anders dan wat de titel doet lijken. Maar dit kan toch niet
 je hebt toch wel wat anders aan je hoofd dan denken aan een test wanneer je op de vlucht bent. En 5.000 euro?!? Absurd.

Nou dat ook vrouwen in andere diersoorten dan de mens trucjes moet verzinnen om mannen van zich af te houden is toch zielig :cry:

5 likes

Ik mag hopen dat dit niet echt zo is, dat zou echt schandalig zijn.

Zeker, maar vind het wel stoer dat ze het doen haha

2 likes

Ik begrijp je verklaring wel maar het rijmt in mijn hoofd gewoon niet, of ik haal het door elkaar. Was er de afgelopen jaren dan wel R2P in internationaal verband? Misschien klinkt dit heel dom hoor, maar het enige verschil met de afgelopen jaren is toch de deal? Heeft dat 4-pagina’s tellende document waar de taliban zich nu al niet aan houdt, de internationale R2P opgeheven? Was dat alles wat nodig was, een belofte van de taliban om AQ in het gareel te houden?:no_mouth:

Er was toch nooit Ă©cht een geldige reden om in Afghanistan te zijn behalve het wraken van AQ vanwege 9-11? En nu wil de VS weg, wat begrijpelijk is na zoveel jaar maar ik schrijf de VS gewoon een grote verantwoordelijkheid toe naar de Afghaanse bevolking ofzo. Ook al is dit resultaat ook grotendeels de schuld van de corrupte Afghaanse overheid en wantoestanden met het betalen van de militairen etc. Maar de VS koos ervoor om 20 jaar lang de taliban te ‘bestrijden’ en uiteindelijk is het resultaat bijna nul. De taliban is terug met een pdf-je als enige garantie dat ze zich zullen gedragen. Afghanen die iets met de VS etc. te maken hadden zijn hun leven niet meer zeker. Het is gewoon raar; 20 jaar je eigen agenda voeren en simpel gezegd besluiten dat je geen zin meer hebt want duurt lang en opeens zou de terreurdreiging zijn geweken.

TLDR: Ik denk dat mijn punt is dat de VS daar niet hoefde te zijn maar sinds ze zo graag die ‘war on terror’ bullshit wilden, ze er tot hun nek toe in zitten. Je wil laten zien dat je die wereldmacht bent? Prima, doe dat. En als dat betekent dat je uitzichtloos jarenlang patrouilleert in een vreemd land, dan zij het zo. Maar dat is heel makkelijk praten natuurlijk, want zo werkt het niet.

3 likes

Ik snap je punt maar denk dat er naar de beleving van de Amerikanen een verschil is tussen fase 1: directe vergelding na 9/11 en daarna fase 2: wederopbouw en stabiliteit in Afghanistan. Voor fase 1 was brede steun en is het “succesvol” verlopen en enigszins meetbaar resultaat. Fase 2 lukte niet echt

3 likes

@huismus Er is wel een soort van lijst van onveilige landen, zo heb je de 15c landen (of zelfs gebieden in landen) (verwijst naar artikel 15c van de Europese Kwalificatierichtlijn) waarbij de situatie in het hele land zo precair is dat elke vreemdeling risico loopt op ernstige schade bij terugkeer. In het verleden is dit bijvoorbeeld voor Darfur gebeurd.

Daarnaast heb je ook bepaalde groepen die als ‘kwetsbare minderheid’ of ‘risicogroep’ worden gezien, waarvan bekend is dat zij vaak slachtoffer worden van willekeurig geweld, het is voor hen vaak makkelijker om asiel aan te vragen omdat ze maar heel beperkt moeten aantonen dat zij individueel zijn geraakt. Dit is uit mijn hoofd ook zo (geweest) voor bepaalde groepen uit Afghanistan, zoals ongetrouwde vrouwen.

3 likes

Voor de mensen die het willen lezen, landenbeleid is te vinden in par. C7 van de Vreemdelingencirculaire.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0012288/2021-08-10#Circulaire.divisieC7_Circulaire.divisie2

1 like

Rutte en Hoekstra blijven bang dat twee linkse partijen de coalitie instabiel zullen maken.

INSTABIEL ARE YOU FUCKING KIDDING ME DEMISSIONAIRE RUTTE EN WOPPERT

Maar goed, dissapointed but not surprised

25 likes

Maar wat moet je nu nog dan? Toch nieuwe verkiezingen?

1 like

Nou ik ben bang dat het een minderheidskabinet wordt
Blijkbaar gaan ze daar nu ook over praten

2 likes

Kaag kan toch niet akkoord kaan met een minderheidskabinet?

Kaag gaat op reis, zal de voortgang ook niet voorspoedigen :sob:

Zij sluit toch ook de CU uit? Dus dan moeten beide kanten wel akkoord gaan met een minderheidskabinet lijkt mij.

2 likes

Kaag wilde over links een kabinet vormen ja, dus als zij nu akkoord gaat met Rutte en Woppert voor een minderheidskabinet dan tja :clown_face:

Hoezo zegt ze niet gewoon Rutte en Woppert doe niet zo kinderachtig, ga gwn praten

Ga jij deze keer ook voor D66? (@Leeuw)