Volgens mij moet je dan heel erg het gevoel hebben dat jou ‘iets wordt afgepakt’. Let dan ook op iets, niemand weet wat precies maar je wordt er zelf in ieder geval minder van.
Maar goed, ik kan het zo wel makkelijk vertellen maar ik heb zelf ook zo’n situatie in mijn omgeving. Persoon ontvangt bijstand, want werkloos, maar heeft nu al enkele maanden een lucratieve eigen business waarmee tot nu toe al duizenden euro’s zijn omgezet. De business is trouwens verder legaal en onschuldig en op niveau ‘uit de hand gelopen hobby’. Afijn, deze situatie steekt mij ook terwijl mij in feite niks tekort wordt gedaan. Zou ik het melden? Dat gaat me te ver, het zet meer op het spel dan me lief is - en kijk naar die bedragen. Deze persoon zou er niet beter van worden.
Ik denk dat veel mensen zo iemand kennen als ik of het vermoeden hebben omdat er zogenaamd Ferrero Rocher op tafel staat voor de gasten of er - in extremere gevallen - een gloednieuwe BMW voor de deur staat. Misschien is dat wel de reden dat er zo veel vooroordelen zijn over mensen uit de bijstand. Ik ben niet helemaal vrij van die vooroordelen in ieder geval en die persoon in mijn omgeving bekrachtigt deels ten onrechte het beeld.