Ik begrijp best waar mensen vandaan komen met het misgunnen, tis echt een moeilijk proces om los te laten.
Ik zie het bij mensen op mān werk die niet meerdere gratis koffies durven te vragen omdat ze niet die persoon willen zijn, mensen die geen koffie willen doneren omdat andere mensen die dan drinken die ook geld konden hebben, een weggeefkast waar mensen oordelen over anderen die er wel echt veel spullen uithalen, etc.
En vooral dat laatste is echt pittig mindset werk. Ik merk het bij mezelf ook dat ik lelijke gedachtes heb over mensen die (voor mijn gevoel) zonder te kijken een hele tas met spullen meenemen uit de weggeefkast. Een soort neerkijken op de hebberigheid van anderen terwijl ik die dingen zelf niet wil.
Het is zo extreem geinternaliseerd om maar bescheiden te zijn terwijl niet iedereen het voorrecht heeft om bescheiden te zijn.
(ik had bv een bezoeker die 10⬠weekgeld had door een foute investering, terwijl die ook rookte en 2 katten had en bij de voedselbank niet naar binnen kon door zān scootmobiel waardoor die daar ook geen keuze had maar een vastgesteld pakket kreeg)
Het recht op keuze lijkt compleet te vervallen zodra je in armoede leeft.