Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Als we nou eens onderzoek doen naar wat Nederlanders in het buitenland stemmen en zij veelal pvv/fvd stemmen, kan ik me ineens helemaal achter dit standpunt scharen😉 (kom er net achter dat dat 1 miljoen Nederlanders zijn. Vet veel)

3 likes

Maar van de andere kant, waarom moeten wij hier lijden onder het beleid waar pensionado’s die permanent vertrokken zijn naar Benidorm voor stemmen?
Er is geen ideale oplossing denk ik.

2 likes

Ik vind het ook raar dat mijn man hier hartstikke veel belasting betaald en al langere tijd werkt maar pas kan bepalen wat er met zijn belastingcenten gebeurt als hij Nederlander wordt. Terwijl hij vorig jaar nog wel in land van herkomst heeft gestemd toen we op vakantie waren, waar hij verder niks mee te maken heeft.

Nouja, je betaalt belasting voor al die dingen, maar de politiek betaalt grotendeels waar dat belastinggeld heen gaat. Als de politiek besluit om geen wegen meer te onderhouden, de sociale zekerheid af te schaffen en van het belastinggeld alleen nog maar goudstaven uit te delen aan iedereen met een Nederlands paspoort kan de man van Nefertiti daar niks tegen doen, maar betaalt hij wel mee.

10 likes

Ik heb er verder geen sterke mening over, maar kan me wel voorstellen dat het anders is in een land met een enorm grote diaspora. Kijk als er een handjevol Nederlanders in verre oorden stemt doet dat weinig.

Maar neem Turkije, er zijn miljoenen die vanuit het buitenland mogen stemmen. Alleen al in Duitsland 1,5 miljoen mensen, in Nederland een paar honderdduizend, in Amerika, buurlanden, etc etc. Uiteindelijk zit je dan met een significant aandeel in de stem. Is een tijdje geleden dat ik me hier mee bezig hield, maar T was iets van 3 miljoen expat stemmen op 60 miljoen totaal.

Uiteindelijk bepalen die mensen dus wel mee, maar stemmen ze op een land dat ze alleen op vakantie meemaken en waar ze de dagelijkse realiteit (steeds zwakkere economie, lage koopkracht) niet hoeven meemaken. En vaak trekt de diaspora de boodschap van populisme/nationale trots extra omdat ze in hef land waar ze wonen vaak meer de outgroup zijn.

Kan me wel voorstellen dat Turken in Turkije dat echt heel kut vinden, dat mensen die er niet wonen en/of gewoon weg kunnen wanneer het slecht gaat, zo’n vinger in de pap hebben.

11 likes

Het gaat niet om de hoeveelheid in euro’s natuurlijk. Ook mensen die hier een uitkering hebben en geen Nederlands paspoort hebben, maar wel zicht op langdurig hier wonen mogen van mij mee stemmen. Maar als ik erover nadenk in deze specifieke situatie is het gewoon raar dat hij hier lang wil blijven Ă©n jaarlijks duizenden euro’s meebetaald aan een beleid waar hij niet over mee kan stemmen.

1 like

Vind dit een goed artikel waar duidelijk in word wat de Europese Unie toch wel belangrijk maakt. En een interessant uitgangspunt over waarom we nooit eigenlijk zeggen dat we Europeaan zijn.

7 likes

ik vind dit wel een interessant stuk, had hier verder nog helemaal niet over gehoord/gelezen (maar dat ligt waarschijnlijk aan mij)

2 likes

Huh, verrassend. Maar zeer terecht!

6 likes

Ik ben benieuwd of dit ook wat zegt over de sfeer in het kabinet over wel/niet aftreden. Daarnaast, wie moet het nu gaan doen voor de PvdA? Ploumen? Ik vraag me af of ze verder een geschikte lijsttrekkerskandidaat hebben.

Edit: overigens vind ik het wel bijzonder hoe er druk is gezet op zijn aftreden als lijsttrekker en dit gelijk getrokken wordt met het aftreden van het kabinet terwijl straks een Rutte ook gewoon weer lijsttrekker wordt.

1 like

Ja? Vind je dat? Wat helpt het dan precies?

Wat ik zo moeilijk vind, is dat als bloedhonden azen van alles en iedereen op aftreden. Dan duurt er nog langer voordat de slachtoffers geholpen worden, en wie garandeert er dat nu een verandering in denken en wetten komt? En dat terwijl we in een andere crisis zitten, die heel erg veel mensen diep raakt. Ik maak me ernstig zorgen over deze ontwikkelingen. Asscher is juist een kundig vakman waar we veel aan zouden kunnen hebben de komende tijd, ik vind het een gemis.

2 likes

Is dit een serieuze vraag? Het is toch belangrijk om hierin de verantwoordelijkheid te nemen. Nu de rest nog.

Denk ergens wel dat er ook logica achter zit, peilingen gingen enorm omlaag. En ja tuurlijk zal het een gemis worden voor veel mensen. Maar genoeg capabele vrouwen (!) op de lijst die zijn stokje kunnen overnemen. Ze kunnen overigens nog tot 1 feb de lijst aanpassen dus ben wel benieuwd wat ze uiteindelijk gaan doen.

4 likes

Ik denk dat aftreden (en dan bedoel ik dat ze allemaal aftreden, want ik vind Asscher als lijsttrekker nu niet degene met de grootste verantwoordelijkheid) de enige manier is om enigzins écht eer te doen aan de ernst van de zaken. Ze zijn al 1.5 jaar bezig met de afwikkeling en over twee maanden wordt dit kabinet sowieso demissionair. Asscher blijft tot aan de verkiezingen gewoon Kamerlid. Zo groot zal de vertraging niet zijn. Ik vind Asscher in deze context een kundig vakman noemen ook echt extreem. Een kundig vakman als je niet tot de slachtoffers behoort. Dit zijn letterlijk de mensen die dit met hun kundigheid hebben laten gebeuren he?

6 likes

Ja ik ben wel gecharmeerd van het werk dat Ploumen doet maar ik denk niet dat ze echt een stemmentrekker is. Maar ja, zelfs de beste stemmentrekker kan ik deze verkiezingen weinig doen voor een partij als de PvdA denk ik.

————

Overigens is dit een goed artikel voor iedereen die de verantwoordelijkheid ook vooral bij het kabinet legt. Ook de Kamer is tekort geschoten, er werd volop meegestemd met problematische wetsvoorstellen. Het zou ze sieren om eens een spiegel voor te houden.

4 likes

Ja, het was een serieuze vraag, die we hier toch gewoon kunnen bediscussiëren, @Xiomara? En Asscher een kundig vakman noemen is niet extreem, @Shaaar, het hoeft ook niet jouw mening te zijn. Over de 20 jaar die hij in de politiek heeft gezeten, heeft hij op mij een kundige indruk achtergelaten. En ja, in dit dossier is hij een van de spelers en verantwoordelijken die fouten hebben gemaakt.

Ik ben het eens met iedereen dat deze affaire een afschuwelijke zaak is, en dat het onrecht aangedaan aan duizenden mensen voor vele jaren, niet had mogen plaatsvinden. Maar ook wat @anon18225511 aangeeft, er is hier veel meer mis dan alleen een aantal personen die nu al dan niet gedwongen gaan aftreden.

Alle Tweedekamerleden die achter ieder relletje aanlopen en regelgeving maken /goedkeuren om wettelijk alles te kunnen bestraffen, waardoor we regels krijgen die tegen gewone burgers gebruikt kunnen worden. Rechterlijke macht die moet oordelen volgens de letter van deze wet, maar geen oog kan/mag hebben voor de menselijke maat, (dit tot het niveau van de Raad van State). Overheidsinstellingen die de regels keihard uitvoeren, zodat we ambtenaren krijgen die het over ‘afpakjesdag’ hebben, of het niets is. Het zijn niet de fouten van een paar individuen, maar van een systeem dat we met z’n allen hebben laten ontstaan. Daar moet iedereen verantwoordelijk voor nemen.

Kortom we zitten in een maatschappelijke crisis, die veel verder gaat dan de aftredende politici (Asscher is niet de laatste, denk ik). En los hiervan speelt er een andere crisis, Corona. Ik kan goed leven met het argument dat iemand hier politiek verantwoordelijkheid voor moet nemen. En ook dat anderen het moeten en kunnen oplossen, maar dat kopstoot weer tijd.

Ik weet ook niet de goede oplossing, maar mijn onderbuik zegt me dat we een onstabiele tijd tegemoet gaan in dit land. Ik lees heel graag jullie argumenten en andere meningen.

2 likes

Je noemt Asscher verantwoordelijk, dit is verantwoordelijkheid nemen voor je eigen fouten. Mede onder zijn leiding zijn mensen de vernieling in geholpen en hij wist dat. Er is in ieder geval genoeg reden om aan te nemen dat hij het had moeten weten. Niet naar die kennis handelen is onbehoorlijk bestuur. Dan hoor je er niet meer te zitten en wat mij betreft hoor je dan zeker niet de kans te krijgen om
nog een periode, mogelijk zelfs in een zelfde soort functie door te gaan. Hoe goed je de rest ook gedaan hebt.

We gaan daarnaast sowieso een instabiele tijd in. Of Asscher daar wel of niet bij is zal niet heel veel uit maken denk ik.

2 likes

Ja maar Rutte lacht zo lief

4 likes

Ja vind je dit lief?

image

6 likes

Morgen is er een ministerraad, ben benieuwd of ze van mening gaan veranderen op het moeten we aanblijven vraagstuk. Moet wel zeggen dat ik daar echt moedeloos van wordt, dat de steun voor Rutte en de VVD als grootste partij gewoon niet lijkt af te nemen. Alsof zij immuun zijn voor verantwoordelijkheid. Alles in dit land wijst toch aan dat hun politiek niet echt succesvol is geweest de afgelopen drie termijnen. Of zijn er zoveel rijke mensen die profiteren van deze chaos?

18 likes

Ik ben echt ‘bang’ dat Rutte hier gewoon weer mee wegkomt. Ik snap echt niet dat zoveel mensen hem nog zo hoog hebben zitten en dat er zoveel mensen op de VVD stemmen.

2 likes