Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik vind de discussie omtrent dubbele nationaliteiten altijd enigszins vergelijkbaar met kinderen laten opgroeien met meerdere talen. Spreken de kinderen thuis (deels) een taal van een Islamitisch land dan is het zeiken geblazen, maar als het Portugees en Nederlands is, hoor je er niemand over.

3 likes

Het ding is dat de PVV die regel wilt om turken en marrokanen te zieken. Maar met die regel zijn er veel meer gedupeerde.

1 like

Laten we niet vergeten dat er ook landen zijn die het niet toestaan dat je afstand neemt van je nationaliteit.

1 like

Volgens mij zijn er idd landen waar als je die nationaliteit afzegd dat je dan niet meer zo makkelijk dat land in komt. Je zou dan moeten kiezen tussen stemmen in het land waar je woont of nooit meer naar je familie kunnen.

Er zijn ook landen die het absoluut niet toestaan dat je afstand neemt van hun nationaliteit. Ben je in dat land geboren, heb je voor de rest van je leven die nationaliteit. Op de IND website kan je per land kijken bij welk land je de nationaliteit behoudt (https://ind.nl/Nederlanderschap/Paginas/Afstand-nationaliteit.aspx). Zo kan je geen afstand doen van bijvoorbeeld de Iraanse, Syrische, Marokkaanse identiteit. Van sommige nationaliteiten kan je wel afstand doen, maar zorgt dit inderdaad voor problemen met het inreizen, volgens wat ik hoorde valt Indonesie daaronder.

1 like

En wat als je bijvoorbeeld wel 2 nationaiteiten hebt maar alleen mag stemmen in het land waar je op dat moment meer dan bijv een jaar woont. ( ik noem even een jaar zodat je niet bijv tijdens de verkiezings periode even naar je familie gaat om dan te kunnen stemmen)

Maar hoe zie je dit precies voor je? Want ik heb als geboorterecht een nationaliteit gekregen waar ik letterlijk geen afstand kan/mag nemen. Ik spreek de taal van dat land niet eens en ben er hooguit 20 keer op vakantie geweest terwijl ik in Nederland ben geboren, me hiermee identificeer, ik hier belasting betaal en stem.

5 likes

Is het daar niet gewoon zo dat mensen geboren met een nationaliteit waar ze geen afstand van kunnen doen pech hebben?

1 like

Ik denk eigenlijk dat de PVV met dat standpunt komt niet persee om het stemmen zelf. Maar meer van dat er bepaalde landen zijn waar zij tegen zijn (Bijv Marokko ) waarbij je Marokkaanse nationaliteit opgeven geen optie is/voor een hoop gedoe zorgt Waardoor er veel mensen genoodzaakt zijn om dan toch weer terug te gaan. Of in een land te wonen waar ze dan verder niks te zeggen hebben. Ik denk dat het hele stemmen zelf de PVV weinig uit maakt haha.

Maar al zou dit standpunt van een andere partij komen vind ik afschaffen te simpel gedacht. Dubbel stemmen kan idd voor chaos enzo zorgen. Maar zomaar afschaffen ook.

2 likes

dit klinkt echt gezel ja, heel overtuigend :thumbsup:

Dat terugveroveren ja, my goodness…

En tbs afschaffen, why?

Ik zie dat er al best wat gezegd is. Voor mij (ik kan overigens geen twee nationaliteiten krijgen) gaat het voornamelijk om identiteit: ik voel óók Surinamer net als dat ik me Nederlander voel. Ik heb daar heel veel familie. Een deel van mijn familie heeft er ook bezit (huis etc) waar ik gebruik van kan maken. Ik identificeer ook met die cultuur, ben benieuwd naar de ontwikkeling van het land, wil mijn roots wil kennen en sluit terugkeer nooit volledig uit. Suriname heeft ook een regeling waarbij je niet de nationaliteit hebt, maar wel een aantal voordelen krijgt (vrij reizen, lange verblijfsduur, kunnen werken) Daar heb ik ook een beroep op gedaan.

Daarnaast: ik heb nog nooit een serieus argument in de discussie tegen dubbele nationaleiteit heb gehoord. Nóg nooit. Elk argument komt voort uit vormen van vreemdelingenhaat. Het gaat vaak over loyaliteit en politieke bemoeienis, maar heeft allemaal hetzelfde gevolg: het beperken van de autonomie voor personen met een niet westerse migratieachtergrond (want het gaat bijna nooit om dubbele nationaliteit van twee westerse landen) om zelf te bepalen hoe ze zich tot hun moederland verhouden. (Edit: waarachter het idee schuil gaat dat zij geen goed Nederlander zijn als zij zich in grote mate verbonden voelen aan het moederland)

@grace ik vind het dus ook meer dan prima als landen zeggen: geen twee nationaliteiten. Het is internationaal denk ik ook vrij ingewikkeld. Ik vind alleen dat nationaliteitsdiscussie in Nederland (net als veel andere zaken) wordt aangevlogen om een bepaalde onbewuste haat voor vreemdelingen goed te praten. Want waarom zou iemand die twee nationaliteiten heeft hier eigenlijk niet mogen stemmen?

17 likes

Ik denk dat dit gewoonweg niet kan omdat je te maken krijgt met de regels van andere landen, waar Nederland verder natuurlijk niks over te zeggen heeft.

Ik heb twee nationaliteiten en het zou voor mij echt heel problematisch zijn als er ineens gezegd wordt ja mensen met dubbele nationaliteiten mogen niet stemmen. Ik heb er zelf nooit voor gekozen om een dubbele nationaliteit te hebben, heb geen enkele affiniteit met de tweede nationaliteit en ben zelfs nog nooit in het land geweest. Maar ik kan er geen afstand van doen, omdat dat gewoon simpelweg geweigerd gaat worden bij de ambassade.

4 likes

Een vriendin van mij is deels Portugees en die ondervond daar geen last van. We hebben het daar wel eens uitgebreid over gehad, maar schijnbaar is het in de ene omgeving wel oké en elders toch te ‘exotisch’ (ik wil dat woord echt uitroeien). Ook nog wel eens een gesprekje gehad met leerlingen die thuis Frans spraken, maar dat is dan ook al weer anders denk ik omdat het vaak een schoolvak is. En misschien ook wel dat een hoge SES bij die Franse leerlingen een rol speelt. Ze groeien op in een hoogopgeleiden bubbel.

Hahahha

Vind het ook zo mooi om te lezen dat die Amerikanen niet snappen dat de meeste Spanjaarden (als in mensen die al meerdere generaties in Spanje wonen) geen POCs zijn. Ze bleven maar met Brown people komen.

Like, heb je ooit een Spanjaard gezien? Het Spaanse elftal? Fucking groot deels is blond en wit en gewoon tata die in de zon woont hoor.

Maargoed ze schijnen ook te denken dat Sicilianen/Italianen/Grieken niet gewoon wit af zijn.

10 likes

Dat van Hilaria Baldwin heb ik helemaal gemist.

Niet blond haar blauwe ogen, van nature bruin haar, bruine ogen maar eerder gemiddeld Zuid-Europees uiterlijk. Als je mensen wel op die manier kan beschrijven.

Amerikanen zijn sowieso te ver doorgeslagen. In tegenstelling tot Europese hondeneigenaren beginnen ze ook steeds geobsedeerder worden met het afnemen van DNA testen bij honden. Misschien is dat soms handig als bij een bepaald ras vaker bepaalde gebreken voorkomen (of je bent gewoon nieuwsgierig), maar is het verder echt belangrijk om op social media te delen dat je asielhond 399494949% Corgi, 36646464% Huski 94949494% Pekinees is.

1 like

Nog even my 50 cent over dubbele nationaliteit icm identiteit: ik denk dat je geen paspoort nodig hebt om iets als deel van je nationaliteit te zien. Ik heb bloed van 2 nationaliteiten, maar maar 1 paspoort. Hoewel ik dat vroeger jammer vond omdat het me “cool” leek om ook een ander paspoort te hebben, zie ik het nu meer als dat ik geen paspoort nodig heb als bewijs van mijn identiteit.

Ik ben het ook wel eens met iets wat iemand hier zei, dat als je een tijd (jaren of decennia zelfs) in een bepaalde land woont, dat dat misschien wel je recht om in je land van herkomst te stemmen zou moeten vervallen. Mijn vader woont hier al 50 jaar en kon nooit hier stemmen, maar wel in zijn geboorteland. Dat vind ik allebei vreemd. Hij heeft uiteindelijk, na 45 jaar, ook zijn nationaliteit veranderd hiervoor.

Er werd hier ook het voorbeeld genoemd van een Amerikaan die in Nederland woont. Ik zou dat net zo vreemd vinden als iemand na 25 jaar in NL even naar Amerika gaat om te stemmen. Je maakt geen deel uit van die samenleving, dus ik vind het dan ook niet logisch dat je wel mag stemmen. Ik zou het wel logisch vinden als je dan wel hier mag stemmen. Wat mij betreft staan die dingen los van elkaar eigenlijk.

2 likes

Maar de vraag is dus; maak je daadwerkelijk geen deel uit van de samenleving en wie zijn wij om voor een ander te bepalen of je dat doet? Het is zo wel erg zwart wit. Ja, je kan twee nationaliteiten hebben en nooit in een van de twee landen zijn. Andere uitsterste: één natonaliteit hebben en voor een deel van de tijd in een ander land zijn waar je je óók thuis voelt. Als je in dat tweede geval (je voelt je op twee plekken thuis) beide nationaliteiten hebt vind ik het echt niet raar dat je daar ook stemt? En what if? Wat is nou echt het gevolg waar men dan zorgen over heeft? Dat er een zeer kleine groep mensen meebeslist over de staat van een land waar ze zich blijkbaar zo aan verwant voelen dat ze hun stemrecht willen gebruiken? (Want anders doe je die moeite echt niet. Volgens mij zijn er ook vrij weinig mensen die daadwerkelijk ook in het land van herkomst stemmen). Zijn we ook zo boos over Nederlanders die in het buitenland wonen en hier stemmen?

3 likes

Ik vind dat @grace heel goed uitlegt wat ik bedoel.

Ik ben het hiermee eens (als in: de praktische kwestie van stemmen waar je woont) en tegelijkertijd kan het me gewoon echt heel weinig schelen dat er een kleine groep mensen is die de behoefte voelt om ook in een ander land te stemmen. Maar is ook een stukje eigenwijsheid denk ik omdat ik elke poging om daar iets in te veranderen zie als een poging om een specifieke groep nederlanders te raken.

3 likes