Ja, dat is met geen geld op te lossen… hooguit iets te verzachten. Maar dat neemt dan weer niet weg dat dat geld wel moet komen en dat elke dag die het nog langer duurt een dag te veel is. Plus wat mij betreft verregaande consequenties voor de verantwoordelijken. Zowel eindverantwoordelijk (looking at you Rutte) en uitvoerend (mits achterhaalbaar)
Maar Grace, de meeste mensen deugen toch?
@kali het is sowieso een compleet gebrek aan creativiteit om als overheidsinstantie etnisch profileren als oplossing te zien voor fraude. Allereerst omdat woorden als bulgarenfraude, mocromaffia en zulks ons doen denken dat die gedragingen alleen maar in een bepaalde etnische groep voorkomen terwijl elke buitenlander gebruik kon maken van de systematiek van de Bulgarenfraude en je mij dus niet wijsmaakt dat het alleen Bulgaren waren. Als dat al zo was is de enige reden dat Bulgaren het lek in het systeem het eerst gevonden hebben. Het hadden ook Fransen of Engelsen kunnen zijn. Bulgarenfraude heel simplistisch uitgelegd: je inschrijven bij de gemeente met een vals huurcontract, daardoor legitiem burgerservicenummer krijgen, daarnee toeslagen aanvragen, toeslagen vooruitbetaald krijgen zonder controle, vervolgens maken dat je weg komt voor de controle. Er zijn tientallen andere en eerlijkere manieren te verzinnen om dit soort fraudeconstructies te vermijden (die overigens ook andere problemen zouden oplossen). Zoals: toeslagen direct uitkeren aan de huurinstantie/zorgverzekeraar, controleren vóór uitbetaling in plaats van erna, je afvragen waarom het zo makkelijk was om in een gemeente met een huurcontract in te schrijven, accepteren dat elk systeem een mate van fraude zal kennen en 40 miljoen euro niet heel veel is. Maarja etnisch profileren is de makkelijkste manier om iets te doen. Vraagt niet om systeemveranderingen en bekt ook nog lekker naar de burger die is wijsgemaakt dat alleen Bulgaren misbruik maken van het systeem.
Was gisteren ook een mevrouw in de talkshow die haar huis moest verkopen en daardoor alleen al 1 ton schuld overhield
Ja indd. Gaat de overheid die schulden ook vergoeden uiteindelijk, weet iemand dat?
Ik denk het nl niet. Ze zeiden ook over die 30.000 dat het voldoende moest zijn voor de meeste mensen, en als het meer was kregen ze dat later nog. Maar als iemand nu een ton schuld heeft… ik denk dat die mensen niks gaan krijgen omdat ze “zelf hun huis hebben verkocht tegen een te lage prijs” ofzo, zal wel hun smoes zijn.
Hebben jullie ook de brief gelezen van gedupeerden en hun kinderen aan de staatssecretaris in juni?
Echt zo schrijnend. En dat zijn nog maar enkele gevallen.
Ja eigenlijk heb ik er te weinig vertrouwen in dat iedereen krijgt wat diegene verdienen. Ik denk dat het bij die 30 duizend blijft en dat als iemand meer nodig heeft ofzo diegene dan door een nieuwe hell moet om dat te krijgen. Maar goed we gaan het zien.
Ik vind de toon van die reactie ook goddelijk. ‘Mag ik je wijzen op’.
Een kleine toevoeging die ik hier niet kan laten, niet specifiek op jou gericht. Besef: de bulgarenfraude was de motivator voor de losgeslagen fraudejacht. Het fraudebedrag: 4 miljoen euro, verdeeld over nog geen duizend Bulgaren, waarvan achteraf een deel niet eens echt frauduleus bleek. Op meer dan 2 miljard (!) euro aan uitgekeerde huurtoeslag. Ik ben niet goed met de hoeveelheid nullen, maar volgens mij praten we hier nog niet eens over 0.2 procent. Tegelijkertijd sluist google honderden miljarden door belastingparadijs Nederland om daar vervolgens nog geen 0.1 procent belasting over te betalen.
Bizarre bedragen, daar kom je gewoon niet uit. En als het al lukt, heb je ook niets opgebouwd aan bezit of spaargeld.
Een paar dagen geleden deelde iemand hier al een stuk uit de Groene Amsterdammer (Kroniek van een jeune premier), maar ik heb net de podcast van de Groene hierover geluisterd (een gesprek met de auteur naar aanleiding van het essay) en dat vond ik ook echt een aanrader:
Oh top Lilianne Ploumen voorgedragen als nieuwe lijsttrekker van PvdA, ik vind dat zo’n leuke vrouw!
Ondanks dat ik ws niet op pvda ga stemmen vind ik dit een aanwinst voor de groep lijsttrekkers
Ik zat echt een beetje te wachten op wie de lijsttrekker zou gaan worden qua op wie ik zou stemmen dit jaar. Stem normaalgesproken ook nooit pvda maar dit jaar kwam ik er echt niet uit
Ik kijk nu de livestream van de PvdA en ze houdt ook meteen wel een goed sociaal-democratisch verhaal. Veel aandacht ook voor ongelijkheid, door Corona maar ook daarbuiten. Ik heb vorige verkiezingen al op haar gestemd maar ben ook oprecht blij met deze keuze. Ik hoop dat ze het goed doet!
Voorbeeld van op elkaar letten en alert zijn.
De PVDA heeft mijn kans voor een stem wel heel erg vergroot nu!
Ligt eraan of die persoon de koers bepaalt.
Ik zal nooit en te nimmer op GL stemmen zolang Jesse Klaver daar de leider is, met z’n maniertjes en z’n popi jopi ideeën. Onder Femke Halsema was dat wel een partij waarop ik zou stemmen (maar was toen te jong)
Ploumen vind ik een hele goeie keuze, ik wil heel graag een vrouwelijke premier dus mijn stem ging richting D66, ondanks dat ik eigenlijk meer een sociaaldemocraat ben. Dat Ploumen er nu is over Asscher doet me wel sterk twijfelen weer PvdA te stemmen.
Duidelijk filmpje NOSop3
sowieso tof dat over de hele lijn bij de PVDA nu vrouwen bovenaan staan, TK, EK, EP en partijbestuur
Haha ja dit is zo goed als precies mijn gedachtegang in dezen
Jawel, en soms ook niet. Ik zweef ergens tussen GL, PvdD en PvdA. Vorige verkiezingen heb ik niet op PvdD gestemd, omdat ik Marianne Thieme niet helemaal vertrouwde. En toen het rommelde in die partij en ik las hoe er met mensen om wordt gegaan die niet helemaal het dogma volgen, was ik tevreden met die keuze.
Het programma van PvdA vond ik te weinig uitgesproken groen/ duurzaam / klimaatgericht, en koos daarom niet voor hen, ondanks dat ik Liliane Ploumen en ook Asscher hoog heb zitten. Ben totaal geen fan van Jesse Klaver, en zijn lijsttrekkerschap bracht mij aan het twijfelen, maar ik koos voor iemand op de lijst (Laura Bromet) die zich veel met veen, (biologische) landbouw en natuur/klimaat bezighoudt, en ben tot op de dag van vandaag tevreden met mijn keuze.