Zeker 1 taak van een stagiaire. Schrijf allemaal lofzangen voor de hoge baas.
Hahaha ik ga stuk om de reacties op die tweet. Allemaal zoân fake berichtje in de notes app
Ja en wel graag vanuit verschillende personages schrijven, een lieve, een hippe en een nette brief.
Super late reactie maar zoân werkklimaat associeer ik eigenlijk wel met de meeste universiteiten (voor zover ik daar bekend mee ben dan). Niet altijd inclusief seksuele intimidatie, maar op mijn universiteit en opleiding waren er ook docenten waar niemand tegenin durfde te gaan omdat het je anders je carrière zou kunnen kosten en ik weet van vriendinnen dat het op andere plekken ook zo gaat. Mensen die hun macht misbruiken, op kleine manieren maar ook grote. Echt heel kut want je kunt er gewoon letterlijk niets tegen doen als collega of student.
Ik vind het trouwens op de een of andere manier nog walgelijker dat die decaan een vrouw is. Als ik iemand op zoân opleiding in vertrouwen moest nemen zou ik sneller kiezen voor een vrouw, in de hoop op een medestander of in ieder geval meer begrip. Maar dat haalt dus ook niets uit.
Haha dit doet me denken aan de âAs a black gay guyâŚâ controverse
Lol
Ik had het misschien anders moeten verwoorden maar dit is wel hoe het voor velen (ook ik) het (hebben) ervaren. Als iemand die hoger staat, zoals de mededocent tegen de student in het artikel, zegt dat klagen geen zin heeft en het slecht is voor je carrière dan is dat inderdaad problematisch.
Maar ik vind eigenlijk niet dat je mensen die dit zo hebben ervaren ervan moet beschuldigen dat ze anderen ontmoedigen door hun ervaring uit te spreken, want het is gewoon de benoeming van het probleem.
Daarnaast is het niet de taak van âslachtoffersâ om het systeem te veranderen. Ik ben het zeker met je eens dat dit niet moet worden gelegitimeerd en dat mensen zich hier niet bij neer moeten leggen maar die verantwoordelijkheid moet niet worden neergelegd bij mensen die een kwetsbare positie hebben (studenten, mensen met niet vaste contracten, mensen die âondergeschiktâ zijn aan mensen die intimideren). Natuurlijk kunnen zij bijdragen en het aankaarten maar wat ook gebeurt is dat zij het verwijt hebben dat ze elkaar hebben ontmoedigd en zich niet genoeg hebben uitgesproken. Dat is de omgekeerde wereld.
Op dit moment is het gewoon realiteit dat er weinig gedaan wordt met klachten en dat je als persoon in een kwetsbare positie weinig kunt veranderen. Dat is een van de grootste problemen en dat moet je gewoon kunnen uitspreken als je dat zo hebt ervaren.
Ik heb ook wel eens die incidentele foto waarop ik denk Lupito Nyongâo in wording. Maar who am I fooling.
Ik denk dat dat heel erg per werkveld en situatie verschilt. Bij die docent papierkunde o.i.d. van de UvA was dat blijkbaar een risico omdat het werkveld heel klein was en op sommige studies heeft juist zoân creepy docent de vrijheid om te beslissen of iemand zijn studie haalt (mede mogelijk gemaakt door faciliterende collegaâs/examencommissies, etc.) Maar ook als zoân gevaar enkel in mensen hun hoofd bestaat, maakt dat het machtsmisbruik niet minder erg. Ik zou zeggen eigenlijk juist erger.
@Wonderland
Iedereen kan er leuk uitzien op een foto. Stop making stomme politici sexy.
Maar wat je schetst is niet echt realistisch in mijn ogen. Je kan van een docent die zich waarschijnlijk goed bewust is van de machtsstructuren niet verwachten dat die zich uitspreekt over de ongelijkheid en misstanden in het systeem als je daar zelf ook âslachtofferâ van bent. Het probleem is niet dat er geen bewustzijn van het probleem is of dat er niet genoeg signalen worden gegeven. Er worden overal posters opgehangen dat je je kan melden bij vertrouwenspersonen als je misstanden constateert etc. Alleen het probleem is dat als je dat doet er nauwelijks werk van wordt gemaakt en er niet daadwerkelijk iets veranderd, behalve dat het voor jezelf een opluchting kan zijn. En dit komt omdat de mensen om wie het draait en die de problemen veroorzaken niet worden aangepakt.
Iedereen binnen de academische wereld weet wat er speelt of wat er kan spelen, het is geen verborgen probleem. Het grootste probleem is dat als je er echt werk van wilt maken de realiteit is dat je je carriere in de wetenschap kunt vergeten als je er echt werk van wilt maken (wat dus meer moet zijn dan een klacht indienen/iets melden bij een vertrouwenspersoon). En omdat er in de wetenschap veel mensen werken die ongelooflijk veel motivatie en passie hebben voor de wetenschap is het voor hen altijd kiezen tussen twee kwaden. De mensen in de machtsposities moeten hun gedrag en hun acties veranderen. Dit is geen probleem wat je bottom-up kan aanpakken en kan oplossen door studenten of anderen binnen de academische wereld bewust te maken.
Sorry heel verhaal haha.
Ja dat zou best kunnen. Zat er net nog even over te denken, waar ik op in ging was ook niet echt het centrale punt natuurlijk maar was gewoon nogal verbaasd over die opmerking van die docent want het werk van velen daar staat binnen de academische wereld echt niet per se goed aangeschreven (en niet omdat het te conservatief zou zijn, over De onzichtbare maat van Kinneging bijv is het nodige verschenen aan kritiek) maar dat maakt het niet minder erg dat dit wordt gezegd en gedacht natuurlijk. En herken het probleem in andere zin wel, promovendi die naar een vertrouwenspersoon gaan en daar inderdaad horen dat het beter is de klacht niet door te zetten bijv., ook met het oog op toekomstperspectief. Verbaas me los van dat alles gewoon telkens weer over de pretenties van die afdeling.
Zat terug te lezen maar deze foto doet me echt denken aan Voldemort wow
Wat anders: ik hoorde dat Zondag met Lubach stopt na dit seizoen. Vraag me af waar âde mensenâ daarna hun mening over alles op moeten gaan baseren.
Facebook.
super veel succes thierry!!!
dit heeft hij vast niet zelf geschreven, echt niet
is dit niet gewoon de notitiefunctie trouwens
Meanwhile op Universiteit Utrecht: Middelbare witte man schrijft column dat hij het feit dat er nu meer aandacht voor ongewenst gedrag is erg alarmerend vindt, want wat als mensen dit misbruiken voor âintrigesâ waarbij ze âiemand professioneel of persoonlijk willen anavallenâ en âheeft de universiteit eigenlijk wel nagedacht of de hoogleraar die ontslagen is (niet dezelfde hoogleraar als in het NRC-artikel) eigenlijk niet het slachtoffer is?â
âVerontrustende vragen over het gedwongen vertrek van een UU-hoogleraarâ | DUB
Lol ja in een andere zogenaamde mail die hij had ontvangen wordt ook âIk en vele anderenâ gebruikt. Echt Dotan marketing dit.
Omg Thierry = Dotan.
niemand begint een mailtje toch met
Hoi Flamoes,
Mijn naam is Gelatelli en ik vind datâŚ
maar goed heb vandaag al weer veel te veel tijd in deze man gestoken tijd om aan het werk te gaan!!!