Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik zie op de nieuwssites niet staan dat het niet van je eigen risico af zou gaan. Dat zou ik wel een goede zaak vinden. Ik ben niet tegen de pil in het basispakket overigens, maar als de regels hetzelfde worden zoals ze nu zijn voor de groep 18-21 jaar is het voor veel vrouwen geen vooruitgang in out of pocket uitgaven, ook niet voor de vrouwen met een laag inkomen (tenzij ze een gemeentepolis hebben waarbij gemeente het eigen risico vergoedt, maar die zijn vaak relatief duur).

1 like

Maar dan heeft toch eigenlijk de meeste medicatie niet echt toegevoegde waarde in het basispakket?
Ik had trouwens vorig jaar een aanvullend pakket genomen enkel om mijn spiraal gedekt te krijgen (spiraal was €150, pakket was €120). Daarna bleek de huisarts de spiraal niet te kunnen plaatsen en moest ik naar een gynaecoloog. Toen was ik dus m’n hele eigen risico + dat pakket voor niks kwijt.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met zo’n soort situatie.

Daarnaast is de pil er ooit uitgehaald omdat niet zwanger worden eigen verantwoordelijkheid is van de burgers en de kosten idd zo laag zijn.
Ik denk trouwens dat het voor mij ook een principekwestie is, ik had die pil, die echt heel duur was, echt nodig om mijn menstruatie door te komen vroeger, en heb echt vaak gehad dat ik het niet kon betalen en dan dus maar geld leende ervoor (en later m’n partner liet betalen, en nog later dus een spiraal nam).
Nou tldr: is een principekwestie voor mij.

5 likes

Haha nou update, ik moest een kopie opsturen van mijn ID, had ik gedaan helemaal prima zou een maand duren.
Krijg ik nu weer een bericht (dus ik denk mooi het is gelukt!) maar nee dat ze ook nog adresgegevens nodig hebben, oh en ze hebben inmiddels veel aanvragen dus duurt misschien wel drie maanden.

Maakt toch niet uit hoe duur die pil is (of de tampoms/maandverband/cup for that matter) het is een last die gedragen hoort te worden door de samenleving, niet door een vrouw alleen. Het is namelijk ook in het belang van de samenleving dat er anticonceptie gebruikt wordt.

12 likes

Ik zeg niet dat ik het per definitie met je oneens ben, maar ik vind het met het oog op het betaalbaar moeten houden van zorg en de (in de meeste gevallen) relatief geringe kosten verdedigbaar dat anticonceptie nu niet in het basispakket zit. Zelfde geldt voor vitamines en paracetamol. Per persoon vallen die kosten best mee, maar als je de kosten collectief voor een grote groep moet betalen gaat het toch om best grote bedragen.

Haha wtf? Bizar dat dat zo kan verschillen per (ik neem aan) regio zeg. Hopelijk wordt het alsnog geregeld voor je!

Ik dacht ook wtf zeg dat dan meteen haha.
En bij jou ging het zo snel zo te lezen. Maar hopelijk is het nu geregeld inderdaad!

Er zijn andere manieren om op de zorg te besparen (Terugnemen van gesealde medicijnen, apparatuur die ontsmet kunnen worden, minder lagen in de zorg). Anticonceptie uit het basispakket is daar niet een van.

6 likes

Vrij beschikbare anticonceptie is heel goed voor de economie. Plus de tientallen andere voordelen, maar als je enkel naar de kosten wil kijken dan is burgers laten betalen voor anticonceptie geen goede manier om te besparen op zorgkosten.

2 likes

Lekker bezig, Groen Links… wat een stelletje prutsers

Motie voor het aanpakken van de levensgevaarlijke wachttijden bij transgenderzorg voor kinderen.

5 likes

Vooral als je ziet dat hun stemmen het verschil hadden gemaakt hier.

5 likes

De tweede motie wordt dus alsnog aangenomen… Wel raar dat ze zo’n fout maken

ā€˜een foutje’

Haha, lekker een Rutte strategie toepassen. Alles wat je niet uitkomt met een verkleinwoord benoemen.

7 likes

Bedoelen ze niet dat het een fout is in de notulen en niet dat ze per ongeluk verkeerd hebben gestemd?

1 like

Ze zijn vorige week ook nog zelf (met D66) met deze motie gekomen

en;

oh en vond dit ook nog;

1 like

https://www.ad.nl/binnenland/geen-geld-en-geen-werk-sluiting-drijft-sekswerkers-tot-wanhoop~a6181eec/

Vind het zo vreemd dat er amper iets voor deze branche geregeld wordt. Het is legaal in Nederland, dan je nu toch ook iets van hulp bieden. Heel apart.

18 likes

Ik hoor net in het nieuws op de radio dat de politie gaat stoppen met hun app waar je zaken kan melden. Dit door te weinig animo. Ik zie dat die app al een tijd bestaat en vraag me af of ik de berichtgeving mbt de invoering heb gemist? Weet een van jullie dit? Ik kan mij best voorstellen dat ik het wel ooit heb meegekregen maar niet heb opgeslagen of compleet heb gemist.

Het was mij namelijk niet bekend dat dit bestond en toen ik een tijd terug een manier zocht met de politie te chatten/appen omdat ik me in een onveilige situatie bevond en onmogelijk kon bellen zonder mezelf verder in gevaar te brengen, kwam ik dit niet tegen. Het zou jammer zijn dat een handig medium verdwijnt omdat te weinig mensen weten van het bestaan. Maar het kan dus zeker ook aan mij liggen

14 likes

Insert sassy commentaar over mensen die blijven geloven dat het investeren/ontzien vanuit de overheid in grote bedrijven een positief effect heeft op de welvaart van de onderliggende samenleving

23 likes

ā€œVolgens regeringspartij AKP is de inhoud van het verdrag niet in lijn met de traditionele familiewaarden in de Turkse samenleving. Ze nemen aanstoot aan de uitleg van gendergelijkheid, die volgens hen homoseksualiteit ā€˜propageert’ en de deur openzet naar vrije interpretaties van sekse.ā€

Vreselijk weer. Na 10 jaar verdrag weer verder terug in de tijd terwijl geweld tegen vrouwen in Turkije alleen maar oploopt.

6 likes

Godverdomme wat word ik toch down van dit soort berichten

3 likes