Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Kunnen zoveel redenen voor zijn. Allereerst: niet alle armen kunnen naar de voedselbank. Ik had een aardig verdienende alleenstaande moeder van twee kinderen met schulden. Ze werkte fulltime. Er bleef teveel over voor de voedselbank, maar te weinig om fatsoenlijk van te eten. Als zij een inschattingsfout maakte aan het begin van de maand, kwamen we aan het einde tekort. Als er iets stuk ging ook.

Daarnaast: zij had nul ruimte. Emotioneel neit, financieel niet. Mijn moeder ging regelmatig om 07:30 de deur uit. Als ze een tijdje in de ochtend goed voor ons zorgde, kwam ze te laat op het werk en was er gezeik. Daarna volgde weer een periode waarop ze extra vroeg de deur uit ging om haar collega’s te plezieren. Mijn zusje en ik bleven dan alleen samen over. Ik bracht haar naar de bso en moest daarna mezelf redden. Regelmatig was er wel brood, maar had ik daar gewoon geen zin in. Dan belandde ik ook zonder op school.

Wat ik hier maar mee wil zeggen; armoede is zoveel complexer. Je kan echt het geld niet hebben, je kan ook volledig de draai kwijt zijn en er niet voor zorgen. Je kan ook wel eten hebben, maar al tijdenlang hetzelfde kutbeleg op je kinds boterham moeten smeren waardoor het kind de boterhammen liever weggooit. Zoveel smaken.

54 likes

Dat wist ik niet, wat erg dat zoiets kan stoppen!

@Shaaar wat heftig

1 like

Pft, wat een kortzichtige tweet. Armoede is geen luiheid, maar structureel aan het kortste eind trekken op diverse vlakken en moeten afwegen waar je dan wel je euro’s aan kan besteden zodat iedereen toch wat heeft. Het toont ook weer hoe je armoede pas begrijpt als je er dicht bij staat of erin hebt geleefd of erin leeft. Ze is niet de eerste die zo blatant reageert.

5 likes

Ik vind het niet eens zo heftig dat we arm waren. Waarin ook meespeelt de we nu allemaal aanzienlijk meer geld hebben. Ik vind het vooral heftig dat mensen in dit land niet arm hoeven zijn en er een heel lobby apparaat kinderarmoede is dat precies niks verandert aan de armoede zelf. Want superlief boterhammetjes smeren, gratis sport. Maar doe iets aan de basis. Daarnaast vind ik het vooral lastig wat armoede psychisch met gezinnen doet. Dat je af en toe niet warm eet klinkt heel schrijnend, maar daar kan je op leven. Op jarenlange stress, angst en heel veel verdriet en verkeerde beslissingen niet.

18 likes

Ben mij nu beetje aan het inlezen en ik zie dat je geeneens spaargeld mag hebben om in aanmerking te komen voor voedselhulp althans niet meer dan 1500 euro voor 2 persoonshuishouden en alleenstaand 750 euro. Wat zijn dat voor scheve regels

1 like

“Ik moest tijdens mijn studie ook altijd de laatste 3 dagen van de maand op spaghetti met ketchup leven tot mn stufi er weer was”

20 likes

Het is geen onlogica. In een kapitalistisch systeem heb je armoede nodig. Je kan alleen maar heel rijk worden als er mensen bereid zijn om voor heel weinig heel veel voor jou te doen. En de risico’s van criminaliteit, verwaarloosde kindjes etc wegen allemaal op tegen die extreme rijkdom.

10 likes

Ik hou van het internet:

12 likes

eigenlijk heb je al antwoord van @Shaaar maar zo was ongeveer ook mijn persoonlijke thuissituatie. ouders die alle diensten werkten die ze konden en wij als kinderen op onszelf het dagelijkse leven overleven. we waren echt heel arm, indd regelmatig geen eten of kleding en dat kwam met name door de schulden die mijn ouders aan het afbetalen waren met het weinige geld dat ze binnen kregen. op een gegeven moment kwamen we terecht bij de stadsbank waar we van 50 gulden per week van leefden met een 5+ gezin. dat was echt heel moeilijk en weinig, maar zij hebben mijn ouders geholpen met de financiën. alhoewel ik ze ook wel vaak onmenselijk vond :slight_smile: er was ook echt totaal geen instantie betrokken bij ons, dat is in deze tijd wel anders.
elektriciteit is regelmatig afgesloten geweest, dan kwamen buren met eten en kaarsen en jawel mensen dit allemaal gewoon in Nederland hoor! zo heb ik ook weleens gedeeld dat de deurwaarder de brieven OP de voordeur plakten en onze lieve buurvrouw deze altijd meteen eraf trok en in onze brievenbus deed. er heerste (en nog steeds imo) nog zó veel onbegrip over armoede.
wij als kinderen werden ook totaal niet opgemerkt op school want we waren echt topleerlingen met supergoede resultaten, ja dan zijn er meteen maar geen zorgen. zo werkte het toen eenmaal en imo nog steeds.
terwijl we bijv. vaak geen lunch of gymkleren mee hadden of de directeur vaak in de klas kwam om, waar iedereen bij zat, mee te delen dat mijn ouders het schoolreisje weer niet hadden betaald en of wij wel mee gingen :slight_smile: echt van die dingen waar ik me als kind zo rot voor schaamde… achteraf besef ik gewoon het onbegrip wat er is over armoede.

39 likes

Zo herkenbaar. Alsof ik mijn jeugd lees. Persoonlijk vind ik zelf nu het ergste dat ik pas als ik er nu weer over nadenk besef hoe normaal ik sommige echt onmenselijke dingen toen vond. Ook omdat er geen enkele professional zijn best deed om eens verder te kijken. Dat lees ik nu ook weer zo in jouw verhaal terug. Dat we even geen tv, gas, licht hadden omdat de boel was afgesloten en er bij zo’n bedrijf blijkbaar geen lampje gaat branden dat dat eigenlijk niet kan met kinderen in huis… Schoolleiders die als het schoolkamp al maanden niet betaald werd maar bleven zeiken op dat het betaald werd, maar nooit even stilstonden bij dat als deze 60 euro al niet betaald wordt, wat is er dan nog meer niet in huis is. Deurwaarders die dondersgoed zagen dat ik altijd alleen was en toch bleven komen om enveloppen met doodenge teksten door de bus te doen. En nooit eens dachten: deze ouder heeft kinderen, ze gaat het nooit terug kunnen betalen.

18 likes

Heeft die gast nou zijn jedi pak aan :roflmao:

2 likes

Screenshot_2021-04-26-11-10-00-60

Echt waar slaat dit op. Wat win je hiermee, ik snap dit echt niet. Waarom zou je zijn/haar schrijven, fuck off echt. En frontvrouw!? Wanneer is dat woord ooit gebruikt en nu gebruik je het om een trans man te beschrijven. Beneden alle peil.

Ik heb echt zin om een boze mail te sturen.

edit: ik heb hem gedmd :rage:

6 likes

Even los van het taalgebruik in het artikel, want echt belachelijk is, zie ik dit woord best vaak gebruikt worden! Buiten deze situatie geen gekke bewoording vind ik.

4 likes

ja ik kan hier gewoon niets aan toevoegen, exact mijn ervaring dus ook en mijn pijnpunt ook wel, nu nog steeds. hoe veel mensen niet verder hebben gekeken. echt triest, niet normaal! triest dat jij en ik en duizenden andere kinderen dit hebben moeten meemaken, dat doet me echt pijn.

vandaar ook wel mijn keuzes in het werk dat ik heb gedaan hiervoor, ik ben blij met de huidige ontwikkeling hierin maar ook nu vind ik dat er nog te weinig begrip en oog voor zulke schrijnende situaties is. het is gewoon moeilijk te bevatten als je het zelf niet hebt meegemaakt lijk wel.

3 likes

Ik wist dat zij getrouwd waren, maar ik besef me net dat columns schrijven, middelmatige boeken en receptjes maken ook gewoon haar carrière is? Er is niks meer?

Ik ben echt met de verkeerde vent samen (grapje)

3 likes

Er zijn trouwens ook mensen die veel verdienen aan mensen met schulden. Er is een hele schulden industrie. Dat was laatst bij pak de macht op npo.
Die houding van die mensen die er aan verdienen ook " Ja mensen moeten maar geen schulden maken" oohjaa goed idee laten we dst doen ja. Armoede opgelost hoor.

4 likes

Dat bedoelde ik niet echt en er zijn nou eenmaal geen tienduizenden mensen die jouw account hier bereikt. Het verbaast mij vooral hoeveel meningmakers met behoorlijk bereik nul achtergrond hoeven te hebben over datgene waar ze simpele meninkjes over schrijven. Dit is niet de eerste keer dat een columnist voor ophef zorgt. Nu was het haar eigen account op twitter, maar er zijn behoorlijk wat columnisten die onzin ook gewoon in de krant mogen drukken. Ik schrik er altijd een beetje van dat het gewoon een kwestie van de juiste contacten hebben. Van bijvoorbeeld een minuscuul beetje talent en je partner die het pad verder voor je vrij maakt. Enerzijds omdat je dan dit soort simpele poep de wereld in kan slingeren, anderzijds omdat er onwijs veel talent rondloopt dat met dat podium wel een gedegen bijdrage zou kunnen leveren.

En oke carrière is ook geen garantie. Piet Emmer mag ook eens in de zoveel tijd vertellen dat de slavernij eigenlijk niet zo erg was.

4 likes

En ze zijn er gewoon niet he. Mensen met kennis die leuk kunnen schrijven.

1 like

Maar waarom wil je dit? We hebben Matthijs toch?

1 like

Ooit vond ik haar leuk, was zij toen anders of ik vraag ik me af. Tegenwoordig is het zo vaak onsympathiek. Ik haat dat, als ik mensen van mn leuk-lijstje moet schrappen.

8 likes