Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Haha zo accuraat. Ja over eten schreef ze leuk, ik heb ook dat boekje Pekingeend bij nacht, dat heb ik met plezier gelezen way back.

6 likes

Ja ik heb precies hetzelfde bij haar! Zijn wij nou veranderd of zij?

Ja, ben ik wel met je eens!

Het past anders perfect in het kapitalistisch systeem. In onze maatschappij hangen we nogal vast aan het idee dat arme mensen lui zijn en/of domme keuzes hebben gemaakt; kortom: dat het hun eigen schuld is dat ze arm zijn. Ze “verdienen” het, in plaats van dat ze bv. pech hebben gehad of minder kansen hebben gekregen. Daartegenover staat dat rijke mensen er zogenaamd “hard voor werken”, terwijl het heel lastig is om echt rijk te worden als je niet andere mensen structureel onderbetaalt en/of uitbuit. In plaats van dat aan de kaak te stellen, veroordelen we massaal arme mensen. Ondertussen kunnen kapitalisten lustig verder doen.

8 likes

Raad voor Cultuur: plek in bestel voor ON! en ZWART, met kanttekeningen Raad voor Cultuur: plek in bestel voor ON! en ZWART, met kanttekeningen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (via @NUnl).

Dank aan iedereen die lid is geworden van omroep zwart :partying_face::partying_face:

14 likes

Echt afschuwelijk, je vraagt je ook af hoe.het kan dat een medewerker zoiets kan doen. Maar het blijkt vaker voor te komen. Heel naar.

HĂš? Dat klinkt idd afschuwelijk. In wat voor situaties passen ze dit dan toe? In de zin heb je een voorbeeld?

Is er wel contact met familie dan nog? En kan dwangadoptie ook door familieleden? Waarom is ontheffing (?) Van ouderlijk gezag niet genoeg? Zoveel vragen. Ik vraag me echt af hoe ze zoiets kunnen doen.

Ik dacht even dat je het over Sylvana Simons had en werd een beetje boos

8 likes

Dit klinkt echt onmenselijk. Al snap ik niet precies wat de regeling in houdt en onder welke voorwaarden. Ik geloof dat het in geen enkel geval in het belang van een kind is om alle mogelijkheden tot contact met de biologische ouders te versnijden. Naast dat ik ook echt niet geloof dat een jeugdzorgmedewerker een voldoende objectieve afweging kan maken over wanneer dat dan wel of niet zou moeten. In de zin dat mensen daar gewoon niet toe in staat zijn.

8 likes

Husky vindt baby van paar uur oud in park: ‘Hij begon met zijn neus ergens tegenaan te duwen’ | Buitenland | AD.nl

Zo erg dit! Denk toch echt dat het goed is dat er een stichting als ‘de beschermede wieg’ in NL bestaat.

1 like

:frown:

Maar waarom moet er een foto van de baby bij het artikel

1 like

Ja klopt. Ik bedoelde ook niet dat wij dat helemaal niet hebben, maar dat dit soort dingen dus toch nog best vaak voorkomen het goed is dat er een optie bestaat als ‘de beschermde wieg’.

En @EllaFitzgerald dat snap ik ook niet helemaal.

2 likes

Ze zoeken de moeder nog toch? Misschien dat zo’n foto iemand aan het denken zet als hij wat weg heeft van z’n ouders.

1 like

Dat schoot ook wel door mijn hoofd. Maar ik weet niet, wie herkent iemand in hem, kind is letterlijk pasgeboren, het lijkt op
 een baby? Had een beschrijving niet volstaan?

1 like

ach jeetje wat naar zeg, je kunt je toch niet voorstellen hoe je je moet voelen als je je baby te vondeling legt.

4 likes

Nouja, de omschrijving ‘witte baby met donker haar’ doet sowieso bij niemand een belletje rinkelen, op een foto kan je nog denken ‘goh dat neusje doet me denken aan mijn nichtje’, en als dat nichtje dan ook nog toevallig met zichzelf in de knoop zat de laatste tijd en misschien wat dikker is geworden, dan zou dat ertoe kunnen leiden dat de moeder gevonden wordt.
De gevolgen voor deze baby zijn klein, niemand gaat hem over een jaar nog terug herkennen van deze foto.

7 likes

Je hebt gelijk. Ik heb mijn reactie verwijderd want heb in mijn reactie teveel geredeneerd vanuit de latere hechtingsproblematiek, maar ben daardoor niet erg genuanceerd geweest. Terwijl dat wel zou moeten bij dit onderwerp. Dwangadoptie is een uiterste manier om een kind te helpen voor een veilige omgeving. Soms moet je dan kiezen tussen twee kwaden.

En ja er kunnen fouten ingemaakt worden, maar deze beslissing wordt niet over een nacht ijs genomen. Ik ben ook geen voorstander van adoptie afschaffen, maar vind het wel lastig dat ze willen sturen op meer dwangadoptie. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling. Maar wellicht is uit ervaring gebleken dat er nu allerlei omslachtige manieren zijn toegepast om een kind toch thuis te laten wonen en dat dit soms gewoon meer kwaad doet dan goed.

Jeetje zo jong en dan al je vader verliezen :broken_heart:. Misschien dat er hier nog meer mensen zijn die een kaartje willen sturen.

4 likes

Goed en duidelijk artikel! Had het niet beter kunnen verwoorden, maar dit is precies wat er aan de hand is!

Ik vind dit toch zo verschrikkelijk. Wat die mensen elke dag mee moeten maken :cry:

Als je de petitie nog wil tekenen:

Zal niet veel uitmaken, maar dit is wel het minste wat we kunnen doen

5 likes