Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Als je een maatschappij inricht op consumeren…

Het verbaast me niet als je ziet hoeveel reclame we op een dag zien, dat mensen hun geluk zoeken in dingen kopen en daarmee een leegte proberen op te vullen.

5 likes

Er zou toch meer uit het leven te moeten halen zijn, waarmee je die leegte kunt vullen? Alcohol of drugs bijvoorbeeld. Grapje, maar dit soort dingen zijn wel sad. Het voegt allemaal zo weinig toe.

2 likes

Primark is super goedkoop, heeft een veel breder aanbod dan andere goedkope winkels en is behoorlijk wat maanden dicht geweest. Ik denk dat er best mensen en vooral gezinnen zijn die daar om die reden kleding kopen. Vooral met oog op groeiende kinderen en de start van de lente/zomer. Ze hebben daarnaast geen webshop, dus er is ook geen alternatief anders dan fysiek naar de winkel gaan.

10 likes

Klopt, en vooral ook veel goedkope kinderschoenen en pyjama’s/ondergoed. Snap wel dat je daar naar snakt wanneer je al maanden vrijwel niets voor de kinderen hebt kunnen kopen en er nu idd een compleet nieuw seizoen komt.

4 likes

Ja, snap de verbazing hier wel maar het is ook wel een beetje elitair. Er zijn echt heel veel gezinnen die niet zo rijk zijn die hun (groeiende) kinderen niet anders dan in Primark kleding kunnen steken. En wij doen ook funshop aankopen online die we niet nodig hebben, dat willen mensen met een minder budget ook gewoon (en misschien nog wel meer: armoede maakt ongelukkig, de pandemie ook best wel, en koopkracht geeft toch het gevoel dat je net als mensen met een modaal salaris af en toe wat nieuws aan kan schaffen. Totaal gestimuleerd door de consumptiemaatschappij dat dit een hoger doel is ja, maar het is echt niet voorbehouden aan mensen die naar de Primark gaan)
Denk echt niet dat het gros van de mensen met een modaal salaris percentueel op hun inkomen persé minder geld uit geeft aan kleding dan de mensen die nu een ‘toegangsticket’ voor de Primark kopen

13 likes

Ja allemaal leuk en aardig maar whatabout een plakje kaas dan?

9 likes

Hmm ja daar hebben heel veel mensen dus geen weet van, maar dat is mijn ervaring.

Ik denk ook dat je drugs en roken qua gezondheidsrisico’s niet zo makkelijk kan vergelijken @Mexi . Een pilletje per kwartaal is niet zo heel schadelijk. Als je het dan met iets wilt vergelijken is alcohol veel schadelijker en dat is genormaliseerd. Paddo’s richten volgens mij lichamelijk helemaal geen schade aan. Keta kan zelfs als een anti-depressiva werken. Roken is per definitie veel en veel schadelijker voor jezelf, maar ook voor de mensen in je directe omgeving.

4 likes

Dat is zeker zo, maar qua schadelijkheid voor de gezondheid is het niet perse te vergelijken.

1 like

Ik vind trouwens het ‘maar alcohol is ook schadelijk’ argument altijd zo’n dooddoener. Ja, is zo, en mensen weten dat, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat drugs opeens goed zijn en ook allemaal gelegaliseerd moeten worden, dat slaat echt als een tang op een varken. Echt zo’n argument om drugs te verdedigen op een hele rare manier want je zegt er uiteindelijk niks mee

14 likes

Op veel kleiner niveau is het al een ramp :unamused:. In mijn straat woont een familie waarvan de zoons een netwerkje aan dealers etc. runnen. Zeg maar middensegment Mocro Mafia irl. Dat is af en aan scootertjes, ruzie om geld, ruzie met anderen die in ‘hun gebied’ proberen te werken, vechten, politie, intimidatie van buren die klagen, heel veel klanten die hier in de straat komen hangen en gebruiken, en dan af en toe dikke auto’s met Duitse kentekens voor de deur voor de handel, een paar jaar geleden zelfs op straat schoten gelost, het is echt een klotezooi. Overlast voor de hele buurt, maar wat ik nog veel kutter vind: ik zie jonge jochies (brugklasleeftijd) eromheen hangen en nieuwsgierig doen, en je kunt er gewoon op wachten dat die smerige eikeltjes er weer een bij weten te ronselen. Nieuwe loopjongens.

En dit zijn gewoon de jongens die keurig op hun scootertje komen voorrijden nadat je met een appje ergens anders in de stad je bestelling hebt gedaan he. Ik kan me daar echt heel kwaad om maken, wat een ellende daar allemaal achter zit en het contrast tussen deze jonge jongens en hun super verantwoordelijke klanten.

25 likes

Ik ben me daar heel bewust van, dus ik koop al tijden geen fast fashion meer en eet 80 procent vegan en 20 procent vega :sweat_smile:. Dus ik ben op dat vlak niet hypocriet bezig, maar in weet dat veel mensen dat wel zijn.

Ik vind het persoonlijk alleen wel lastig dat alle “woke” mensen wel allemaal massaal pillen staan te slikken op festivals of feesten of coke lopen te snuiven op toiletten, en er helemaal niet wordt gesproken over waar dat spul vandaan komt. Je houdt gewoon een business in stand waar mensen worden gechanteerd, onderdrukt, mishandeld of zelfs vermoord. En dat zijn heus niet allemaal mensen die bewust kiezen voor de criminaliteit (denk aan de broer van Nabil B., de kroongetuige, of Derk Wiersum). Jonge naive jongens uit een kansarme achtergrond die gouden bergen worden beloofd, maar waarvan eigenlijk het leven wordt gestolen; ofwel eindigen ze in de cel, of met een kogel door hun hoofd.

Ik vind het echt verschrikkelijk kortzichtig en privileged dat mensen het alleen maar over de gezondheidsrisico’s rondom drugs hebben. Alsof dat het grootste probleem is, de gezondheid van de rijke witte mensen die het gebruiken. Prima als je eens een pilletje wil pakken of graag snuift, maar erken dan ook gewoon dat het wel om een groot maatschappelijk probleem gaat en dat je het zo in stand houdt (net zoals vleeseten en fast fashion dat doen).

31 likes

Het is ook ontzettend stom van mij om daar zo verbaasd over te zijn. Ik heb ook een lange tijd op bijstandsniveau geleefd en toen de Primark net nieuw was heb ik ook in de rij gestaan.

Alleen is het financieel niet beter voor je gezin om daar kleding te kopen. Je krijgt er even een goed gevoel van, dat wel.

Alleen alles aan hun producten is er op gemaakt dat het snel stuk gaat. Je wordt ook lekker gemaakt met andere goedkope producten die je perse moet kopen.

Dit is niet perse de schuld van Primark, maar een bewuste functie van kapitalisme. Het houdt de ongelijkheid in stand, terwijl bedrijven er alleen maar rijker van worden.

Primark heeft inderdaad een baggere kwaliteit, maar in vergelijking met andere betaalbare ketens doen ze het volgens mij echt niet veel slechter. Een shoppende die de Primark om de kwaliteit overslaat en vervolgens h&m koopt, koopt echt niet ineens iets dat wel seizoenen lang mooi blijft (waarin het prijsverschil zoals ik primark vroeger kende écht heel groot is. Komt zo voor dat je bij Primark twee of drie keer hetzelfde kledingstuk kan kopen). En diezelfde persoon heeft ook niet ineens de euro’s (of het geld ervoor over) om een kwalitatief aanzienlijk beter kledingstuk te kopen.

16 likes

Is dit serieus?? Dat mag toch niet eens.

Pfff belachelijk. Daar zijn politielogo’s in mijn ogen niet voor bedoeld.

8 likes

Is dit een grap?

Omg ik vind dit echt fucking heftig! Doe even normaal!?!?! :cry: :cry: :cry:

7 likes

Ja echt zo eng! Ik las op de nos dat die vriendin van de fotograaf ook toevallig erbij was in de auto omdat ze net behandeld was in het ziekenhuis? Gelukkig zijn er al een paar mensen opgepakt, oa degene die de shovel bestuurde.

1 like

Ik heb net ook dit filmpje gezien, ben er echt helemaal ontsteld van, krijg geen zicht op wat deze man verkeerd heeft gedaan. Hij is komen kijken bij een autobrand en heeft een foto van de brandweerwagen gemaakt. WTF is de aanleiding om hem zo aan te vallen. En zo disproportioneel. Hoop dat deze mensen echt een dikke, terechte, straf krijgen. Hoewel de buurtbewoners vast te doen hebben met ‘pietje puk’ en het onterecht vinden hoe hij gestraft wordt.

11 likes