Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ja heel interessant. Wat ik wel een beetje moeilijk vind, is de conclusie. Dat wil zeggen, het wordt gepresenteerd als conclusie (universitair hoofddocent doet onderzoek en concludeert dat mannen in besturen de kledingvoorschriften bepalen). En die wil ik ook niet ontkennen. Maar bij tennis, in het voorbeeld genoemd, mogen vrouwen toch ook T-shirts dragen, maar dragen ze tanktops? (dus minder huid bedekt). Enfin, interessant zou zijn, waar de regels vrouwen hinderen zichzelf te zijn. Bijvoorbeeld dat de shorts van mannen langer zijn dan dan de verplichte rokjes van de vrouwen. En hoe de regels dat in de hand werken.

4 likes

Ik denk dat de basis is dat mannen bepalen wat de kleding voor de vrouw moet zijn. Dat dat krom is en meer zeggenschap van vrouwen in moet zitten.
Al is een kleding voorschrift ook bijzonder. Persoonlijk denk ik, trek aan waar jij je goed bij voelt.

1 like

Ik snap echt heel goed dat ouders proberen te voorkomen dat hun kind een aantal jaar de gevangenis in moet. Je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling, dan hoeven ouders dat imo ook niet te stimuleren

3 likes

Op zich eens, maar het is echt niet de leeftijd die dit excessieve geweld verklaard. Mijn leerlingen doen namelijk heel andere domme dingen. In Hilversum en omgeving is een groot probleem met harddrugs onder scholieren. Vermoed dat dat een belangrijke factor is inclusief het vluchtgedrag.
Edit: en op zich snap ik het punt van @traveljunkie wel over het niet hoeven meewerken aan een veroordeling. Als wij een leerling betrappen met softdrugs onderweg naar Spanje geven we diegene ook niet aan, maar zetten diegene linea recta op het vliegtuig naar huis. Maar ik vind moord wel echt iets anders, omdat het ook om een onschuldig slachtoffer gaat. En als je op die manier redeneert zouden ze ook niks gaan zeggen bij een verhoor. Dan hoop ik maar dat er camerabeelden zijn. Wegkomen met moord zou ik echt een groot onrecht vinden en onverteerbaar voor de nabestaanden.

5 likes

Ja als er niet genoeg bewijs is voor een veroordeling zullen ze vast zwijgen. Je moet voor een veroordeling niet afhankelijk zijn van een bekentenis

Het beeld dat na drie weken bij mij blijft hangen, is dat van een generatie die bestaat uit twee gescheiden werelden: de ene millennial bedient de andere. Twee werelden waarin de ene millennial het moet doen met een weinig uitdagend flexbaantje en zich nooit een koopappartement in de stad zal kunnen veroorloven. En die de lifestyle van de andere succesvolle, welgestelde millennial mogelijk moet maken.

Vind dit wel treffend. Zie dat ook bij sommige well-to-do in mijn omgeving, die echt een soort bedienden hebben, waarvan ze het volstrekt normaal vinden dat die arbeidsrechtelijk veel zwakker staan dan zij. Had dat ook met die discussie gisteren over Jennie’s boshuisje. Vind weinig zo armoedig als een ander jouw levensstijl laten faciliteren. De vrije markt heeft ooit mede het einde van de standenmaatschappij ingeluid, maar die lijkt soms in volle glorie terug te keren.

19 likes

Ik kan me dus echt niet voorstellen dat je structureel gebruik maakt van deze services en het gevoel hebt dat je iets doet dat zou moeten kunnen. Binnen tien minuten boodschappen voor je deur? Bezorgservices die naar bijna alle afhaaltentjes gaan voor een paar euro? Je weet gewoon dat het te mooi is om waar te zijn en als het te mooi is om waar te zijn betaalt iemand in de keten de rest. Het salaris en de contractvorm valt me hier nog mee. Maar 80km per dag met soms 30kg op je rug om een of ander je geen blik waardig gunnend kreng een bak ijs te bezorgen? Niet oké.

19 likes

Niet alleen dat: dit soort diensten pretenderen een oplossing te zijn voor een probleem dat niet bestaat. Dat de meeste gezonde mensen die in een gebied wonen waar deze bedrijven opereren niet in staat zouden zijn zelf een snelle boodschap te halen. Het gevoel dat je deze diensten nodig hebt komt pas als ze je worden aangeboden.

De tweede en laatste keer dat ik zo’n dienst gebruikte stuurde de bezorger me achteraf trouwens nog een bedankje voor de fooi. Naahhhhhhhhh.

6 likes

Wow, ik las gisteren ofzo dat ze zei dat ze aanvoelde dat ze goud ging halen op de 10.000 en ze heeft het nog gedaan ook!:fire::fire::fire::fire::fire:

Sowieso even de video kijken, ze is zo goed!

30 likes

Vroeg mij ooit hetzelfde af en heb toen een poll aangemaakt. De meeste mensen gaven toen aan geen fooi te geven en daarna ging het over kappers fooi geven. Toen werd het mij te ingewikkeld en werd het, voor mij, loon krijg je en fooi verdien je. Ik zou een bezorger niet zo snel fooi geven maar met snertweer of kerst voelt dat wel anders

3 likes

Maar overschat je dan de principes van deze generatie niet? Veel millenials hebben geen ruggengraat. De gemiddelde millenial wilt best afval scheiden en eventueel ook wel een stukje vlees laten staan, maar is verder vol eigen geluk eerst en nimby. Ik ken geen enkele leeftijdsgenot die daadwerkelijk niet vliegt en as we speak zit zelfs midden in een pandemie een groot deel vakantie te vieren met vliegreizen op locaties die je per trein en auto kan bereiken. Dit is de generatie die ongelofelijk mild is en alles wat je voorhoud slikt. Arbeidsmarkt, huizenmarkt, onderwijs, de aarde, gelijkheid. Alles verpauperd en het hoogste wat er gebeurt is een keer een grote klimaat of vrouwenmars. Het is in mijn ogen ook echt niet de rijke milennial en zeker niet de mid 30 randstedelijke variant die nog net op tijd ‘binnen’ was qua luxe, die een hekel heeft aan ongelijkheid of ook maar overweegt daar serieuze stappen in te maken. Hooguit hebben ze Klassen gezien en voelen ze nu mee met arme kindjes uit achterstandswijken waar ze aan denken terwijl ze hun eigen kroost een school verderop parkeren. Oke ik haat onze generatie. Moge dat duidelijk zijn.

Ik heb bijvoorbeeld ook vriendinnen die dingen beweren als: ik ben vóór gelijke kansen, maar sociaal vangnet vind ik dan niet zo nodig.

31 likes

Ik ben het in grote lijnen eens met wat je zegt, maar vraag me af waarom je dit ziet als een generationeel probleem? Vind je dat de generaties voor of na millenials het op deze vlakken beter doen/deden?

Hangt vlg mij van de app af als in, bij Thuisbezorgd komt het bij het restaurant terecht dat kan bepalen hoe ze het verdelen kennelijk Digitale fooi geven: bij wie komt het geld terecht? | RTL Nieuws

Ik had ook eens dat de bezorger het niet zeker wist, zorg daarom dat ik altijd kleingeld thuis heb. Bij Ubereats weet ik het niet.

Wilde laatst ook de jongen van Bloomon fooi geven maar hij wilde het echt niet aannemen haha dus toen ging ik twijfelen of het erg not-done was.

@Egel bij de kapper doe ik het dan weer niet, oeps maar dat boek ik via Treatwell. Voelt ook gek om dan wat achter te laten maar kan wel

2 likes

Geen idee, zijn niet mijn generaties. Misschien is het ook niet generationeel. (Edit: ik denk dat er sowieso veel verschillen in generaties zitten om daar echt in te generaliseren. Zette het hierboven ook wat dik aan.) Maar wij zijn wel een generatie die het beduidend slechter heeft dan voorheen én de eerste die zeer serieuze last kan krijgen van problemen in de toekomst. Dat een groot deel van de generatie daar als een stel makke schapen naar zit te kijken, de deuren en ramen dichtdoet en zolang er niks bij hen thuis gebeurt niks doet vind ik wel een generationeel probleem.

9 likes

Ik werkte ff bij thuisbezorgd en je krijgt wel fooien uitbetaald, maar je ziet nooit na je rit of en hoeveel fooi mensen hebben gegeven. Thuisbezorgd zei wel dat het allemaal naar jou ging maar ja dat weet je dus nooit zeker. @Scorpiovibes Wat jij zegt herken ik niet, ook als je thuisbezorgd besteld staat er volgens mij expliciet bij het kopje fooi geven dat je dan de bezorger fooi geeft. Maar misschien vergis ik me daar in.

Lees het artikel en even buiten het onderwerp om; ik erger me ENORM aan die uitspraak van die Valentino “vooral vrouwen”
Als een man alleen een boxershort aanheeft is ie nog steeds naakter dan een vrouw in een badjas of een t shirt met een string. Echt fucking irritante opmerking vind ik het.

5 likes

Ik doelde op wat de eigen woordvoerder van Thuisbezorgd vorig jaar zei: “ Negentig procent van de bezorgers is inderdaad in dienst van de restaurants. “De digitale fooi gaat rechtstreeks naar de restaurants en zij bepalen hoe het wordt verdeeld. Sommige geven het direct af, of het gaat in de fooienpot van het restaurant.””

En dus dat de bezorger aan wie ik het vroeg, het ook niet helemaal zeker wist, geen idee verder hoe/wat

1 like

Hmmm ik snap niet zo goed wat ze bedoelen met 90% van de bezorgers is in dienst van de restaurants want ik was voor zover ik weet gewoon in dienst van Thuisbezorgd. Zal per restaurant wel verschillen of die zelf scooters enzo hebben rijden en dat zij het daar over had. Ik geloof alleen niet dat het percentage klopt, tegenwoordig zijn er veel meer thuisbezorgd rijders die voor thuisbezorgd zelf rijden heb ik het idee. Iig in mijn stad.

Maar moet zeggen dat ik me er toen niet echt verder in verdiept heb dus misschien heb ik het wel helemaal mis.

1 like

Oh zo, goed punt. Ik weet dat (Rotterdam) bij mijn favoriete sushi-tent en Turks restaurant de eigen medewerkers de bestellingen langsbrengen. Zij gebruiken dus alleen het platform van Thuisbezorgd maar dat is idd meer uitzondering dan regel. Het blijft hoe
dan ook een beetje vaag, en hoop dat het 100% naar de riders zelf gaat!

1 like

Ik schrok er trouwens wel van hoeveel bezorgers van ubereats, thuisbezorgd etc er nu zijn. De tram rijdt nu een omleiding dus hij rijdt door de binnenstad van Den haag ipv de tramtunnel. Echt er stonden op een pleintje daar denk ik wel ongeveer 50 bezorgers. Allemaal te wachten totdat er weer een bestelling kwam.

Pfff wat erg dit. Moord blijft natuurlijk moord en is niet goed te praten. Maar iemand in die gevangenis moet toch eens naar de administratie gaan kijken. Je zet iemand toch niet in een cel met de verkrachter van zijn zus. Dat is vragen om problemen. En dan aankomen met het excuus dat ze het over het hoofd hadden gezien nadat hij zelfs al om een andere celgenoot had gevraagd.

7 likes