De Woo(lloomoolo) is deels ook een Duitse bunker dacht ik.
Óf dit is ook zo’n niet onder de dom door ding.
Wow echt?
Edit ik kan niks vinden op Google! Alleen Maliebaan en Oudegracht
Nee liever niet
Echt walgelijk, net zoals die poster. Vraag me echt of ze geen geschiedenisles hebben gehad of verhalen over WOII en alle verschrikkingen in hun familie hebben waar doorheen je de pijn voelt?
Mijn overgrootvader is gefusilleerd (verzetsman) en dat heeft zo’n trauma in de familie gebracht. Niet alleen de fusillade zelf, maar alle angst daaromheen. Mijn opa heeft er nooit over kunnen praten, hij is recent overleden maar had geen goed woord over voor de corona vergelijkingen met WOII.
De ‘pijn’ die corona protestanten voelen door de beperking van hun vrijheid door corona maatregelen staat echt in geen verhouding tot de pijn en angst die hele families, en de samenleving als geheel, in WOII hebben ervaren.
Ohh ik zie nu dat er een docu over Etty Hillesum op tv is, dus ik grijp de gelegenheid even aan om haar dagboek uit de oorlog aan te prijzen want dat is echt zo ontzettend mooi, ontroerend en aangrijpend om te lezen, echt 1 van de bijzonderste boeken die ik heb gelezen. Dagboek van Anne Frank is natuurlijk veel bekender maar ik vond dit inhoudelijk veel indrukwekkender eigenlijk.
Edit: heb hem meteen even uit de kast gepakt en een stuk opgezocht dat me altijd is bijgebleven omdat ik het zo bijzonder vond hoe ze met volle kracht en levenslust ondanks alles in het leven stond en haar ondergang tegemoet ging
Vrijdag 3 juli 1942
Vroeger heb ik gemeend vele geniale gedachten per dag te moeten produceren en nu ben ik soms als een braakliggend land, waar niets op groeit, maar waarboven een lage, stille hemel hangt. En zo is het beter. Een veelheid van opborrelende gedachten wantrouw ik tegenwoordig in me, ik lig liever braak en wachtend soms. Er is zo verschrikkelijk veel in me gebeurd de laatste dagen, maar nu heeft zich eindelijk iets uitgekristalliseerd.
Onze ondergang, onze waarschijnlijk ellendige ondergang, die nu al begonnen is in de vele kleine dingen van het dagelijks leven, heb ik regelrecht in de ogen gezien en de mogelijkheid daarvan heeft een plaats in mijn levensgevoel gekregen, zonder dat mijn levensgevoel daardoor in kracht verminderd is. Ik ben niet verbitterd en ik ben niet opstandig, ik ben ook niet meer moedeloos en geresigneerd ben ik helemaal niet.
Mijn groei gaat even onbelemmerd door, van dag tot dag, óók met die vernietingsmogelijkheid voor ogen. Ik zal niet meer koketteren met de woorden, die toch maar misverstanden oproepen: ik heb met het leven afgerekend, er kan mij niets meer gebeuren, en het gaat toch immers niet om mij persoonlijk, het doet er toch niet toe of ik ten onderga of een ander, dát er ten ondergegaan wordt, daarom gaat het.
Haha je mag zeggen wat je wil hoor! Het gebouw was in elk geval bezet door Duitsers en hebben toen in de tuin een bunker geplaatst. Of het exact dezelfde is weet ik niet zeker.
Sowieso zijn in Utrecht veel gebouwen overgenomen, dus ze moesten daar gewoon uit. Ik weet in ieder geval dat het ook de drift was (waar nu veel universiteitsgebouwen zitten).
Ik lees nu dit op Wikipedia
Verder ken ik dit verhaal toevallig over studenten van die clubs daarnaast. Maar of er ook tegengestelde verhalen zijn weet ik niet, dus mijn beeld is mogelijk onvolledig
https://eo.library.uu.nl/bcocr/manifestation/fulltext/022389/0824.htm
Wauwie tof dat je dit nog heb opgezocht. Wat een geschiedenis. Zo mooi om die verhalen te lezen over reddingsacties, op zo’n korte afstand van de bezetters ook echt
Vond dat idee met die fiets wel vet
Ja Maar ik hoop wel dat meneer Cor wint met zijn idee. Dat was echt te cute met die kleindochter
Ik zei JONGE moeders
Hmm het is niet meer nu op tv natuurlijk maar omdat we het wel hier bespraken toch nog hier,
Heb de voordracht even een paar keer herlezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk gewoon moet wennen aan de stijl en dat het door zelf te lezen beter doordringt, want nu vind ik het wel mooi:
Volledige tekst
waar woorden tekortschieten
raakt de waarheid het hardst
wat gedaan is zouden we liever vergeten
maar niet de lessen die het meebracht
want waar de een niet weet
kan de ander aanvullen
waar we nooit geweten
is soms het schadelijkst
soms willen we alles maar loslaten
maar wanneer we de handen openvouwen
zien we niet wat we allemaal op ons rug dragen
de rouw zelfs voor onszelf onzichtbaar geworden
de wonden ondichtbaar
want hoe verzacht je oude pijn met nieuwe woorden?
is het ‘geleden onder’ of ‘gestreden voor’
wanneer twee verhaallijnen door mijn bloed stromen
waar Indo en Nederlander in één lichaam samenkomen
wie is dan de sterkste vechter in de kooi?
ik leerde half en half maken heel mooi
er is gevochten en gevallen voor waar ik nu sta
ogen nog vochtig in dankbaar bestaan
bewust van verleden
wijzer in het heden
de pijn morgen nog steeds niet volledig verdwenen
er zijn wonden onder de huid die niet helen
nog honderden ongehoorde verhalen te delen
je hoort de echo in de stilte
niet wie harder schreeuwt
maar stiller denkt
niet wie harder schreeuwt
maar stil herdenkt
Is het het terugkijken waard? Dream School vond ik altijd leuk, is het vergelijkbaar?
Ik heb nu de eerste aflevering gezien en het is niet echt vergelijkbaar. Zij gaan een echte opleiding doen. En er is tot nu toe dan minder drama.
Wauw wat gaaf als je Merkel vragen mag stellen (Npo 1, lezing Bevrijdingsdag). Mooi initiatief en echt heel tof dat zij de lezing heeft gedaan. Vorig jaar was gecancelled
Och dit meisje van de kinderlezing
Nou ik ben ready voor t Wylde Pad
hoor, ben benieuwd of no chill wil nog iemand gaat laten huilen
Shotje elke keer dat ze “muyyyy dik” uit hun strot durven te krijgen
Echt typisch Daddyhox lekker in z’n onderbroek de gordijnen opendoen, vind hem zo’n kwalletje he bah
Ik snap niet waarom ze janken om alles wat niet goed is, we gaan toch slopen of wa???
Aka bruynzeel sponnetje?
Love het commentaar hier, want ik heb geen tv/tv-abbo dus ik volg alles vicariously door jullie