Omatopic (Deel 1)

Sinds kort weef ik. Ontzettend leuk om te doen. Ik heb voor een dochter van een vriendin een unicorn geweven. Niet helemaal tevreden, maar ook niet ontevreden over het resultaat.

21 likes

Oh wat schattig! :slight_smile:

OMG cute!

Ik ga morgen een haakpakketje bij Xenos kopen en een poging doen om te leren haken! Leek me altijd wel leuk, maar mijn zus is er nu opeens mee begonnen. Kan ze me mooi helpen, ze begint het onder de knie te krijgen. :smile:

4 likes

Zo leuk dit topic! Heb al heel lang zin om te beginnen met breien omdat ik iets met mijn handen wil doen. Maar nu lees ik dus ook heel veel over haken. Ik heb online wat verschillen gezocht tussen de twee. Maar nu twijfel ik heel erg wat leuker/beter is om mee te beginnen, haken of breien?
Ik zou het dus echt vooral voor de ontspanning willen doen en niet per se omdat ik veel mooie dingen wil maken. Gewoon lekker bij een podcast ofzo. Is er dan een van de twee die meteen geschikter is?

1 like

Ik heb ooit geprobeerd om te haken. Maar ik vond het zo moeilijk :dizzy_face:

Ik ben team breien! Bij breien hoef ik minder te kijken wat ik doe, met haken moet je wat meer opletten en tellen. Maar ligt er vooral aan wat je wil maken. Dekentjes zijn wel leuk om te haken, een sjaal zou ik eerder breien, al kan dat ook wel gehaakt.

Laten we er een poll van maken :stuck_out_tongue_winking_eye:

  • Haken
  • Breien

0 stemmers

1 like

Ik ben met beide begonnen in augustus, omdat ik stopte met roken en iets om handen moest hebben.
Haken heeft veel meer verschillende dingen die je moet onthouden dan breien, vind ik. Breien ervaar ik als ontspannender (maar een haaknaald is wel kleiner en dus handig voor onderweg als ik mezelf van roken wil bedwingen haha)

7 likes

Wat goed zeg!

2 likes

Als je niet al te ingewikkelde dingen wilt doen, zou ik gaan breien. Haken is moeilijker om te leren vind ik, bij breien hoef je in principe alleen rechts en averechts te kunnen.

1 like

Ik vind haken juist veel fijner, omdat je meer vrijheid hebt om een beetje aan te klooien :sweat_smile: Met breien zit je zo vast aan een patroon voor m’n gevoel, en ik raak altijd in paniek als ik een steek laat vallen. Met haken kan je gewoon een beetje aanklooien en dan wordt het altijd wel wat, en als je iets fout doet vind ik het een stuk makkelijker uit te halen. @Cozycute

1 like

Van het uithalen vind ik juist zo vreselijk met haken! Dan moet je hele toeren uithalen! (Of je foutje wegmoffelen) Als je de lusjes eens goed bekijkt en begrijpt kun je met breien makkelijk losse steken uithalen om zo van alles te repareren.

Had begin dit jaar met een trui een foutje gemaakt, de verkeerde maat opgezet en toen de instructies dus voor de verkeerde maat gelezen. De sier steek in het midden zat daarom op de verkeerde plek. Over de hele lengte van de trui toen het rijtje steken uitgehaald en het zo gedaan hoe het moest! Je ziet er echt niks meer van.

3 likes

Oh wow ik wist helemaal niet dat dat kon! Die skills heb ik bij lange na niet :’) (zo’n mooie trui trouwens :heart_eyes: Ik bedoelde vooral als je een foutje maakt en het meteen opmerkt, dan vind ik haken veel makkelijker om een paar steken uit te halen en het opnieuw te doen. Maar misschien moet ik gewoon meer oefenen haha

1 like

Dankje!
Met breien heb je allemaal lusjes, met haken knoopjes. Daarom kan je je breiwerk dus juist makkelijk uithalen! Maar je moet het wel even ‘zien’ natuurlijk!

1 like

Ik vond haken ook makkelijker! Maar 1 naald en makkelijk foutjes herstellen en dingen uitproberen.
Breien was een hige drempel voor mee, maar nu vind ik het erg fijn. Fouten herstellen ben ik nog steeds geen pro in helaas.
En ik wil altijd graag weten of een patroon wel klopt, zo ben ik laatst 2 dagen aan het rekenen geweest omdat ik het niet snapte, uiteindelijk de ontwerper gemaild en bleken er idd verkeerde getallen te staan. (En al dat rekenen deed ik dus om niet halverwege fouten te hoeven herstellen haha)

1 like

Bedankt voor al jullie reacties! Dan word het breien denk ik!
Wat zijn jullie allemaal goooeeeed. Ik had gedacht dat een trui maken of zo echt voor de pro’s en ik de komende jaren alleen maar lapjes of een sjaal kon breien. Maar ik word al helemaal enthousiast van het idee dat ik dat misschien ook ooit wel ga kunnen haha. Ik ga vandaag maar eens op weg naar de zeeman dan!

Ik ben echt onder indruk van jouw skills @Bertha. Moet toch ook eens leren fouten goed te herstellen.

1 like

Ik vind het bij breien altijd zo lastig dat het van je BREInaald glijdt en ik vervolgens niet meer zie hoe ik het moet insteken.

1 like

Ahh, mijn Kerstmuts past :heart_eyes:

1 like

Oh bij welk patroon? Suf zeg

Ik vond leren breien met video’s ook lastiger inderdaad, maar de verschillende steken bij haken dan wel weer lastiger. Als je eenmaal een beetje lekker recht en averecht kan kan je daarna eigenlijk elke steek wel als je even youtubet