Onderwijs topic

Ja, bij het members only gedeelte

Ik heb dus geen idee dat dat er was en hoe ik daar kom :slight_smile: hahaha

Ik weet niet helemaal of dit de goede plek is, maar ik moet binnenkort een miniles van 10 minuten geven als onderdeel van toelating tot de eerstegraads lerarenopleiding biologie. Ik heb wel een klein beetje onderwijservaring, maar ik weet toch niet helemaal wat ik in 10 minuten kan doen. Het lijkt me ‘beter’ om iets te doen met afwisseling (dus stukje instructie en stukje opdracht), maar de tijd is zo kort? In mijn omgeving heb ik niet echt iemand om mee hierover te brainstormen. Qua onderwerp kan ik best dingen bedenken, maar hoe ik het verder wil aanpakken weet ik niet zo goed

1 like

10 minuten is wel heel kort idd! Weet je of je bijv gebruik kunt maken van een digibord en/of ipads oid?

1 like

Het is niet voor een echte klas trouwens, maar voor docenten van de opleiding, maar je moet wel doen alsof het een echte klas is. Ik mag wel een smartboard gebruiken ja

Als ze ook een tablet hebben zou je een kahoot kunnen doen en dat combineren met wat uitleg. Heb je meteen een werkvorm, wat instructie na een vraag bijvoorbeeld en je laat zien dat je wat ict-gerelateerds doet. Maar ik weet niet of dat een optie is.

1 like

Ik heb alleen een 10 minuten les ooit moeten bedenken voor een talenopleiding. Maar ik herinner mij nog van de middelbare school dat je allerlei tekeningen moest maken in het eerste jaar. Dus zoiets: https://biologielessen.nl/index.php/tekenen/428-tekenen-in-de-biologie

Misschien een korte uitleg en een opdracht uitdelen (foto’s van dingen en dat zij ernaast de (dwars)doorsnede moeten tekenen o.id.) ?

3 likes

Ik ben bang dat tekenen misschien te lang duurt, maar misschien kan ik wel iets doen met een filmpje en dan op verschillende momenten laten voorspellen wat er gaat gebeuren oid. Jullie brengen me in elk geval weer op ideeën terwijl ik zelf even vast zat, dankjulliewel!

3 likes

Hoi! Ik weet dat dit topic een beetje dood is maar ik begin volgende week weer met mijn stage tot geschiedenis docent. En ik zoek een idee voor een leuk kennismakingsspel omdat ik voor het eerst een brugklas heb.

Heeft iemand ooit een leuk kennismakingsspel gedaan waar je redelijk wat te weten komt van iemand zonder dat iemand diepe dingen over zichzelf moet vertellen?

1 like

Leeeuuuk, ik ben geschiedenisdocent dus als je ooit iets wilt weten… Stuur maar een PB :smiley:

Kennismakingsspellen met een GS input > tijdbalk maken met alle leukste herinneringen (houd je het luchtig). Lekker in groepjes laten bespreken en zelf rondlopen (zo zie je wat voor vlees je in de kuip hebt), je kunt eventueel de groepjes na 5 min wat laten wisselen. Misschien ook een eigen tijdbalk laten zien als voorbeeld.

Simpeler kennismakingsspel > stoelendans.
Ik doe vaak een stoelendans. Het werkt als volgt > je zet stoelen neer voor alle leerlingen + jezelf - 1 (dus 1 stoel te weinig). Jij begint en staat dus terwijl de rest zit. Wat je dan doet is een statement maken die op jou slaat maar ook op anderen kan slaan. Bijv… Ik doe aan een teamsport. Iedereen die dat ook doet moet ook gaan staan en dan zo snel mogelijk een andere stoel zoeken. Degene die over blijft moet dan dus staan en die maakt dan het volgende statement. Het mag over vanalles gaan… school, eten, familie, vrienden, hobby’s, sport, enz enz enz. Zijn ze lekker even in beweging en het is erg grappig :slight_smile: De tijdbalk is wat rustiger.

Ah, wat fijn! Misschien kan je wel een PB verwachten. Ik vind tot nu toe (heb een half jaar stage achter de rug) het moeilijkst om leuke werkvormen te bedenken elke les. Ik weet dat er heel veel leuks kan met geschiedenis maar ik zit echt elke keer van, wat dan?

Die tijdbalk klinkt echt heel goed, vooral omdat het idd geschiedenis input heeft en aansluit bij mijn inleidende praatje over hoe ze geschiedenisles krijgen komend jaar. Hoe zou jij die tijdbalken dan uiteindelijk ‘presenteren’, aangezien de leerlingen ook elkaar wat moeten leren kennen ipv dat ik ze alleen zie tijdens het rondlopen. Gewoon vragen wie de zijne voor in de klas wil laten zien of ze allemaal laten ophangen?

2 likes

Ik zou de tijdbalken niet laten presenteren maar meer in groepjes met elkaar bespreken. En dan laten rouleren na 5 min oid. Als je een klein klasje hebt kun je het laten presenteren, maar dat is helaas amper meer aan de orde :frowning: De kleine klasjes bedoel ik dus.

Ik heb nog wel een handig activerende werkvormen document/boekwerk digitaal. Ga even kijken of ik je dat in een PB kan sturen!

Dit topic wordt gesloten.

Voor werken in het onderwijs: https://www.forumfeminarum.nl/t/werken-in-het-onderwijs/1718

Voor studiegerelateerde zaken: Studietopic