Onderwijs topic

Ik zag dat dit topic er nog niet was en ik vond het op het EGF altijd leuk om ervaringen of verhalen van anderen te lezen. Dus, wie werkt er nog meer in het onderwijs? :blush:

Ik heb zelf nu nog vakantie maar volgende week begin ik weer met voorbereiden om de 27ste weer te starten in mijn eigen bovenbouwgroep (basisonderwijs)!

Er is al een topic over werken in het onderwijs, maar dat staat in het members only gedeelte! Vanaf 50 posts kun je toegang vragen tot dat gedeelte van het forum.

Hahaha lekker slim. Vandaar dat ik hem dus niet zag. Ik kan hem denk ik niet zelf verwijderen he?

1 like

Oh! Ik was net blij met dit topic want ik heb ook nog geen 50 posts, nog lang niet zelfs.

Is dit dan nu een algemeen onderwijs topic? :grimacing:
@moderators @Nescio

‘Deel je verhalen en ervaringen over het onderwijs’
Dat is dan een betere topic starter.

1 like

Ik vind het wel een leuk idee om ervaringen etc te delen :blush:

2 likes

Ik categoriseer even als volgt:

Openbare basisschool: staat open voor iedereen, ongeacht godsdienst of levensbeschouwing.

Bijzondere basisschool: school geeft les op basis van godsdienstige, levensbeschouwelijke of opvoedkundige overtuiging.

Heb jij op een openbare of bijzondere basisschool gezeten?

  • Openbare basisschool
  • Bijzondere basisschool

0 stemmers

Mogelijkheid tot 2 keuzes als je geswitcht bent en dus op beide soorten hebt gezeten.

Ik heb op een katholieke basisschool en middelbare school gezeten. Ik zou zelf mijn kinderen ook op een katholieke school willen doen, omdat ik dat toch prettig vind en de katholieke scholen (is een scholengemeenschap hier) scoren ook het hoogst.
Ook vond ik het prettig dat we door levensbeschouwing veel over geloven en culturen leerden. Een vriendin van mij geeft nu les op een openbare middelbare school en daar geven ze geen godsdienst. Dit vind ik toch wel apart, omdat ik het wel belangrijk vind om van elk geloof wat te weten. Het zorgt toch voor een klein beetje meer begrip.
Zelf ben ik trouwens niet gelovig, maar wel Nederlands hervormd opgegroeid
Hoe ging dat bij andere openbare scholen?

Poll ging fout :tired_face:

Zat jij op een confessioneel bijzondere school?

  • Rooms-Katholiek
  • Protestants-Christelijk
  • Joods
  • Islamitisch
  • Anders, nl:
  • nee maar wil wel stemmen

0 stemmers

Zat jij op een algemeen bijzondere school:

  • Montessori
  • Dalton
  • Jenaplan
  • Freinet
  • Vrijeschool
  • Anders, nl:
  • Nee maar wil wel stemmen

0 stemmers

Zelf op een openbare basisschool gezeten en hier werd wel godsdienst les gegeven. Dit was wel alleen als je gedoopt was, dat was ik niet dus hoefde ik het ook niet te volgen. Ondanks dat ik die lessen niet heb gevolgd, wel kennis van andere culturen en geloven.

Oh ik wil ook niet zeggen dat anderen hierdoor niks van andere culturen en godsdiensten weten, maar voor kinderen waar deze zaken thuis niet besproken worden kan het wel inzicht geven die ze thuis niet krijgen

Ik bedacht me pas later dat het zo over kon komen haha! Wilde ook niet impliceren dat je dat vindt :). Klopt wel wat je zegt idd! Nu moet ik wel zeggen dat bij onze godsdienst lessen, bijna alleen het geloof werd besproken wat in mijn dorp was (van wat ik hoorde dan, want ik volgde ze zelf niet). Dus of dat dan zo goed is? Op de middelbare bij maatschapijleer wel veel geloven aan bod gekomen etc.

1 like

Ik zat op een jenaplan school maar kwam er echt op m’n zeventiende ofzo achter dat dat “niet normaal” was. Toen zei m’n schoonvader ineens “Heb jij op DIE vrije school gezeten???”
Ik dacht echt ehh vrije school? Ik zat toch op een “gewone” school?
Het verschil is dat je geen cijfers krijgt (wel beoordelingen), veel kringgesprekken hebt en met kinderen uit verschillende jaren zit (groep 7/8 of 6/7/8). Iedereen heeft er altijd een uitgesproken mening over (negatief) maar ik zelf totaal niet. Vind het sowieso lastig oordelen.

Overigens kreeg ik ook levensbeschouwing (en dat waren alle geloven). Omdat m’n ouders vonden dat ik daar wel wat van mee moest krijgen (mijn familie is niet gelovig). Maar ze konden volgens mij kiezen uit maatschappijleer of levensbeschouwing/godsdienst.

Ik heb zelf op een christelijke basisschool en middelbare school gezeten. In Vlaanderen.
Dingen die mss opvallend kunnen zijn
We moesten iedere morgen bidden. Ook voor het middag eten ( lagere school).
Wanneer de directeur binnen kwam recht staan en zeggen: dag meneer de directeur.
We gingen geregeld naar de kerk.
Weinig tot geen mensen met een andere afkomst. ( lag ook aan het kleine Vlaamse dorp).
Tot in het 5e leerjaar in een volledige meisjesschool gezeten. Vanaf 5e leerjaar werd het gemengd.

Ik ben zelf wel geinteresseerd in ervaringen met Montessori of Freinet. Ik wil eventueel graag mijn zoontje naar een Freinet school sturen ( Montessori heb je hier niet echt in de buurt).

Zelf een katholieke basisschool en een openbare middelbare school. Voor mijn kinderen (3 stuks, 2 op basisschool nu) hebben we voor de katholieke buurtschool gekozen. Het was of die school, of de vrije school gezien de afstand ed (andere scholen zijn echt te ver weg). We hebben allebei de scholen bekeken maar voelden ons direct meer thuis op de katholieke school. Vrije School leek me altijd top, in de praktijk bleek het gewoon niet zo goed bij ons te passen.

De katholieke school merk ik alleen dat ze leren over de christelijke feesten. Carnaval wordt ook uitgebreid gevierd, net als Kerst. Verder merken we weinig van de geloofsgedachte. Overigens hebben mijn kinderen wel een hele gemixte klas, het is absoluut geen ‘witte school’. Er zitten ook best wat kinderen met andere geloven bij ze in de klas. Ben blij dat ze die diversiteit wel meekrijgen.

2 likes

Leerling komt net te laat. Ik vraag hem waarom. Hij: “sorry mevrouw, moeder natuur was niet met mij.” Ik lag echt even in een scheur.

1 like

Dit is niet het ‘werken in het onderwijs’ topic, ik was ook in de war

1 like

Oeps, mijn fout. Had niet gezien dat er 2 waren, aangezien deze ook staat onder ‘Werk en studie’

2 likes

Ik kan dat topic niet eens vinden. Hij zat op het EGF, maar zit die hier wel? Het werken in het onderwijstopic?