Persoonlijke ontwikkeling

Wat al
Genoemd is, Brene Brown, echt aanraders!

1 like

Als je aan persoonlijke ontwikkeling wilt werken, kan het helpen om klein te beginnen. Kies één doel dat belangrijk voor je is, bijvoorbeeld beter luisteren. Neem jezelf voor om tijdens gesprekken minstens één open vraag te stellen of samen te vatten wat de ander zegt. Door het klein en concreet te maken, voelt het haalbaar en kun je echt verandering merken.

Een methode die mij helpt, is WOOP: Wish, Outcome, Obstacle, Plan. Stel, je wilt georganiseerder werken. Denk eerst na over je wens (minder stress), wat dat oplevert (meer overzicht), wat je nu tegenhoudt (bijvoorbeeld uitstelgedrag) en bedenk een plan om daarmee om te gaan, zoals grote taken meteen opdelen in kleinere stappen.

Ik merk ook dat reflectie belangrijk is. Even stilstaan aan het einde van de week: wat ging goed, wat kon beter, en wat ga ik komende week anders doen? Het hoeft niet lang te duren, maar het geeft veel inzicht. Wat ook helpt, is nieuwe gewoontes koppelen aan wat je al doet. Als ik bijvoorbeeld mijn werkdag afsluit, maak ik direct een lijstje voor de volgende dag. Zo wordt het een vast onderdeel van mijn routine.

Soms werkt het motiverend om een uitdaging te doen, bijvoorbeeld 30 dagen lang iets proberen, of iemand erbij te betrekken die je een stok achter de deur geeft. Wat voor mij belangrijk is, is om niet te streng te zijn voor mezelf. Het gaat om kleine, consistente stappen, niet om perfectie. En als je het fijn vindt, kunnen apps zoals Habitica of Trello je hierbij een handje helpen.

Het belangrijkste is dat je iets kiest wat voor jou werkt en het rustig opbouwt. Uiteindelijk is elke kleine stap vooruit er eentje.

8 likes