Persoonlijke ontwikkeling

Een topic over persoonlijke ontwikkeling! Wat heeft jou geholpen of helpt je nog steeds in je persoonlijke ontwikkeling? In hoeverre ben je hier bewust mee bezig in je werkende en/of privéleven?

Lees je bepaalde boeken, luister je podcasts of praat je soms met een coach? Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee bezig zijn en hoe je dit thema toepast in je dagelijks leven.

3 likes

Ik ben zelf niet heel erg actief met persoonlijke ontwikkeling bezig. Maar deze cursus is wellicht interessant. Yale biedt ivm corona deze cursus gratis aan.

In this course you will engage in a series of challenges designed to increase your own happiness and build more productive habits. As preparation for these tasks, Professor Laurie Santos reveals misconceptions about happiness, annoying features of the mind that lead us to think the way we do, and the research that can help us change. You will ultimately be prepared to successfully incorporate a specific wellness activity into your life.

3 likes

Oh ik vind dit echt een leuk topic! Ik ben er niet dusdanig actief mee bezig dat ik cursussen oid volg, maar ik lees wel vaak sociologische en psychologische boeken, die me aan het denken zetten over mijn gedrag. Nu ik erover nadenk ben ik niet zozeer bezig met hoe ik me verder wil ontwikkelen, maar analyseer ik vooral waarom ik doe zoals ik doe, hoe ik de persoon geworden ben die ik nu ben. Ga dit topic zeker in de gaten houden, wil later nog wat dieper ingaan op boeken die me anders naar dingen hebben doen kijken. En ben benieuwd hoe anderen zich hiermee bezig houden :slight_smile:

1 like

Heb je bepaalde boeken waarvan je zegt: dat raad ik iedereen aan om te lezen?

Ja leuk zeg! Grip gebruik ik zelf ook. Ik vind het wel iets te diehard om helemaal te volgen, maar er staan zulke goede tips in voor je dagelijkse werk en voor je jaarplan en het stellen van doelen. Heb je dan op je werk een soortgelijke manier van werken of is het meer dat je leidinggevende je frequent bevraagt over je ontwikkeling? Benieuwd hoe ze dat doen dat je er zo tevreden over bent! In de bedrijven waar ik tot nu toe werkte vond ik dat ze altijd zoveel lieten liggen op dat vlak.

1 like

Leuk topic!

Via de gratis luisterbieb app ben ik nu aan het luisteren naar 21 dagen niet klagen van Kevin Weijers! Tot nu toe een erg fijn boek, met wat leuke inzichten.

Interessant topic! Ik heb mijn hele leven al last van angststoornissen en ben daarom altijd heel vermijdend geweest: thuis gewerkt, altijd weglopen voor bepaalde angsten. Maar daardoor loop ik voor mijn gevoel heel erg achter. Dingen die voor anderen normaal en vanzelfsprekend zijn heb ik moeite mee en voor mijn gevoel kan ik gewoon echt niks nuttigs.

Nu ben ik vanaf maart gaan omscholen en duaal een HBO-opleiding in een ziekenhuis gaan volgen. Ik vind het doodeng: ik kan niet goed tegen bloed (gelukkig in mijn functie heel weinig), heb emetofobie en vind omgang met mensen (en zeker kinderen) lastig. Maar ik vind medische dingen en studeren zo interessant, dat ik het toch wilde doen. En onderzoeken uitwerken, medische kennis en klinisch redeneren etc, ben ik ook goed in. Nu heb ik gelukkig een hele chille studiebegeleider die voor mij een soort exposure plan heeft gemaakt. Ben er al een keer bij geweest toen een patiënt ging overgeven, en dat ging eigenlijk heel goed. Volgende stap was een keer meekijken op de OK, maarja kan nu even niet met corona.

Aan de ene kant zie ik er heel erg tegenop om na corona weer te gaan werken, want met je angsten geconfronteerd worden is gewoon kut. Maar aan de andere kant heb ik wel echt het idee dat ik nu heel erg aan mijn persoonlijke ontwikkeling werk. En dat ik hier straks op kan terugkijken met: ja nu ben ik echt enorm gegroeid als persoon en qua vaardigheden.

@Falafel Cursus ga ik zeker even naar kijken! Heb namelijk wel het idee dat mijn gedachtenpatroon wel een stuk beter kan. Hoop wel dat ik niet bij de 36% hoor die na het doen ervan een andere loopbaan wil haha. Kan moeilijk weer iets anders gaan doen.

Sorry voor het mega verhaal! Ben hier in mijn hoofd altijd zo mee bezig, of ik nou wel de goede keuze maak. Of ik niet gewoon wil wat helemaal niet mogelijk is met mijn karakter etc.

8 likes

Hoiii, even dit topic nieuw leven inblazen. Ik ben laatste half jaar superveel bezig hiermee en merk dat het ook langzaam z’n vruchten afwerpt. Heb zelfs die gare SheFlore cursus van Jessie Jazz gedaan voor belachelijk veel geld (geen aanrader). En wil nu Louise Hay gaan lezen, iemand hier ervaring mee?

4 likes

Geen ervaring mee maar komt op mn lijstje!
Ik ben nu bezig met een klassieker: “De zeven eigenschappen van persoonlijk leiderschap” van Covey.

Oh echt! Kun je wat meer vertellen over de cursus van Jessie Jazz? Toen ze ‘m ging aankondigen had ik er eens naar gekeken op haar website, maar ik dacht de hele tijd: wat krijg je dan precies? Leek vooral veel geneuzel en weinig concreet. Wel jammer zeg dat je er niet zoveel aan hebt gehad.

Ik ben zelf weer begonnen met iemand te praten. Ze noemt zichzelf counselor en helpt vooral in dat ik beter met mijn gevoel om kan gaan. We kijken ook naar mijn opvoeding en verleden en dan verschillende patronen die daaruit zijn gevolgd. Voelt een beetje als tussen een psycholoog en coach in. Heb echt veel zin in de gesprekken met haar.

Ik vond het uiteindelijk echt heel erg zonde van mijn geld. Het is best duur (300 euro) en je krijgt daarvoor elke week een ‘opdracht’. Bij die opdracht zit dan een begeleidend filmpje van een paar minuten die de opdracht toelicht en soms nog een meditatie erbij. Eerste 3 maanden gaan voornamelijk over terugblik naar verleden en laatste 3 maanden vooruitblik. Super irritant vond ik dat er de hele tijd half nederlands/half engels wordt gesproken. Telkens ‘connecten met jezelf’, ‘je energie feelen’, dat soort dingen. Verder veel dooddoeners: zoals ‘gratitude’ opschrijven, boze stem in je hoofd een naam geven (en dan? blijft bij de oppervlakte), vision board maken. Wat je zegt klopt precies: veel (irritant en gepriviligeerd) geneuzel en weinig concreet. Denk dat je je geld inderdaad beter kan besteden aan praten met een opgeleid iemand :slight_smile: ben wel benieuwd wat het verschil is van een counselor en een coach?

1 like

Oeh ja, goede klassieker!

Hoe vind je Louise Hay?:grinning_face_with_smiling_eyes:

Ah janmer dat het een gare cursus was! Ik ben nu de meditatiecursus van Gwen van Poorten aan het doen (Met z’n allen). Tor nu toe echt wel tevreden. Goed te doen en wel waar voor het geld geloof ik.

Heeft iemand misschien interessante boekenaanraders omtrent thema’s als: je niet vergelijken met anderen, een niet perfect leven leiden en daar oké mee zijn, of juist gewoon een ander soort leven of een alternatievere levensstijl hebben, het gevoel dat de tijd dringt en dat je ‘het nu moet maken’, dat je het überhaupt ‘moet’ maken in he leven, FOMO, en alles wat hier maar vaag bij past.

Eigenlijk alles wat een beetje past bij een bijna 30-er met geen vaste job, twijfels over mijn relatie, wonend in een propvol klein appartement, en met maar één vaag idee van wie ik nu ben, kortom in een kleine crisis :sweat_smile:

5 likes

Ik weet niet of dit precies is wat je zoekt, maar ik vond De moed van imperfectie van Brene Brown wel een fijn boek om te lezen.

3 likes

Moest gelijk hieraan denken Lekker laten lullen, Suzette Hermsen | 9789046825068 | Boeken | bol.com

3 likes

Ja, deze, 100% @jigglypuff Of de kracht van kwetsbaarheid.

Ik moest ook denken aan Zeik niet zo, en Lekker laten lullen. Heb die allebei een tijdje geleden gelezen en niet een hele goede review gegeven maar kan me niet herinneren waarom. Misschien vind jij t wel wat.

3 likes

Het dertigers dillemma van Nienke Wijnants

2 likes

The Happines Trap van Russ Harris

1 like