Plannen en structuur

Ik heb door mijn uitstelgedrag zoveel dingen die ik nog moet doen. Ik heb net een lijstje gemaakt van alle documenten van het werk die niet af zijn en dat zijn er heel veel, mijn huis lijkt ontploft, omdat ik mijn boodschappen niet plan eet ik ongezond en heb ik puistjes gekregen en 6 kg aangekomen en heb ik in tijden niet gesport.

Gelukkig ben ik een paar dagen vrij, maar nu moet ik in mijn vrije dagen die documenten afmaken en dat is niet ideaal. Ik heb best een drukke baan en merk dat ik aan het einde als ik iets niet af heb denk laat maar ik ga naar huis, dan ga ik koken en voor ik het weet ga ik slapen. En dan denk ik ik maak het wel een keer af. Voor mijn huis had ik een mooie schema om schoon te maken maar als ik dan zo moe ben dan denk ik ook laat maar. Ik wil een nieuwe start nadat ik alles heb ingehaald maar ben bang dat ik weer in zo een uitstelgedrag terecht kom en ik wil het niet nog een keer zo ver laten komen. Heeft iemand tips voor me?

Dacht er zelf aan om misschien elke dag eerder wakker te worden om dan te beginnen met mijn mail wegwerken en de documenten van de vorige dag af te maken, of zondag alvast te koken en het eten in te vriezen zodat ik het alleen nog maar hoef op te warmen als ik thuis ben. En misschien ook proberen om in de ochtend een sportlesje thuis te doen al is het maar voor een kwartier. Of een halte later instappen zodat ik meer ga lopen.

Moet er niet gewoon iets veranderen op je werk? Waarom krijg je je werk niet af? Waarom zou je voor werktijd moeten werken, of op je vrije dagen moeten werken? Is er een manier om je werk sneller te doen, of moet jouw werk misschien gewoon door meer mankracht gedaan worden? Zelfs met 1000 tips ga je niet meer uren in een dag krijgen.

1 like

Ik ben niet altijd productief op werk, als ik met meerdere mensen in een kamer zit dan raak ik gewoon afgeleid en ga ik kletsen. Ik raak snel afgeleid, ik kan een uur erover doen om een mail te beantwoorden omdat ik dan denk dit moet ik ook nog doen en dit. Ik heb weleens geprobeerd om een uur eerder naar mijn werk te gaan (dan is niemand er nog) en dan krijg ik in een uur veel af.

2 likes

Dit klinkt zó als mij, bijna eng. Heb altijd het gevoel dat ik de enige ben die zo leeft :flushed:.

2 likes

Ben jij mij? Haha nee, flauw. Maar dit zo herkenbaar. Helaas heb ik nog geen oplossing. Ik krijg alleen dingen gedaan met een vaste deadline en voor de rest krijg ik niets uit mijn handen, of alleen hele simpele dingen. Als ik ergens over ga nadenken dan komen er 3000 gedachten tussendoor en kan ik ook zo 45 min doen over het versturen van een mail omdat ik ga nadenken over hoe ik iets het beste kan formuleren of dat ik denk Ik moet X nog doen.

2 likes

Dat heb ik ook zo erg. Ik heb voor morgen al een out of office geplaatst, maar dat betekent wel dat ik al het werk vandaag moet inhalen. Nu heb ik een deadline dus dan moet ik wel. Veel mensen op het werk denken dat ik supergeorganiseerd bent want op het moment dat het moet dat kan ik goed werk leveren met mooie schema’s enzo maar stiekem als niemand kijkt dan laat ik alles liggen. Veel collega’s van mij hebben kinderen op de creche waardoor ze echt op een bepaald tijdstip weg moeten zijn en ik denk dat die deadline elke dag wel helpt. Als er iemand binnenkomt in onze kamer en zegt: er is een nieuw project zijn er mensen die willen sparren, dan zeg ik altijd JA!!! En daardoor verlies ik ook tijd om mijn standaard werk af te maken.

1 like

Ik ben blij dat wij niet de enige zijn haha!

Kun je jezelf afzonderen tijdens bepaalde uren (ergens anders gaan zitten, noise-canceling koptelefoon op ofzo)? Het sociale aspect van werk is natuurlijk ook belangrijk, maar zou je er je vrije tijd voor opgeven als je voortaan alleen maar na werktijd mocht bijkletsen/sparren en dus langer moest blijven daarvoor? Ik zou vooral zoeken naar manieren om je werk binnen de werktijd te houden, dan heb je dus ook automatisch buiten werktijd meer tijd voor alle andere dingen als eten/huishouden etc.
Misschien kun je bepaalde uren instellen waarop je even niet gestoord wordt en meters kunt maken voor je gewone werk, en dat je dan daarbuiten ‘vrij’ bent om andere dingen op te pakken die op je pad komen.
Ik merk altijd dat het geen zak opschiet als ik alles door elkaar ga doen, dus alles wat in me opkomt schrijf ik op een lijstje terwijl ik de taak die ik aan het doen was afmaak. Dan kijk ik na die taak wat van het lijstje nu als eerst moet. Als je werk vooral vanuit je mail binnenkomt zou ik de dag beginnen met je mail doorspitten, alles lezen maar nog niks doen, elke taak op je lijstje krabbelen en dan daarna je lijstje taken nummeren om te bepalen wat je als eerst gaat doen. En dan ook je mail niet meer openen tot bijv. na de lunch en dan hetzelfde opnieuw doen.

1 like

Ik herken hier veel van! Ik stel echt álles uit, waardoor mn huis nogal een puinzooi is en ik ook steeds tegen problemen aan loop qua werk etc. Maar ook thuis; dan heb ik 1x mn was en afwas op orde en dan voel ik me succesvol en een week later ben ik terug bij af :weary:

Al dat uitstellen gaat echt automatisch? Ik ben ook heel goed in niks (nuttigs) doen. Sowieso zou ik minder op dit forum en instagram en überhaupt mn telefoon moeten zitten :thinking:

Ik probeer wel eens planningen te maken maar het lukt me dan alsnog niet om me eraan te houden - om verschillende redenen

2 likes

Ja, exact dat heb ik ook. Heel irritant en vooral nu met het thuiswerken heb ik steeds minder het overzicht van waar iedereen mee bezig is en verlies ik zo veel tijd met het nalopen of project X wel loopt en steeds m’n input geven voor andere projecten omdat ik dan het gevoel heb dat ik nog wel in charge ben van iets, maar dat valt in werkelijkheid dus wel mee. En vooral dat van die schema’s enzo is ook echt te herkenbaar, m’n leidinggevende herhaalt nog zovaak dat hij zoo blij is met een schema dat ik gemaakt heb, terwijl dat ding lastminute nog gemaakt heb en het wat mij betreft niet zoveel voorstelt.

1 like

Haha zo grappig dat het herkenbaar is. Ik heb vandaag 34 documenten afgemaakt die zijn blijven liggen de afgelopen drie maanden, de hele dag mee bezig geweest maar wel af. Ben daarna naar de winkel gegaan om een bossche bol te halen als traktatie. Heb nu al zin om morgenochtend mijn huis helemaal schoon te maken.

2 likes

Onwijs fijn voor je dat dat in elk geval af is. Goeie traktatie ook!

Verder wilde ik ook even zeggen dat ik ontzettend herken wat je zegt. Heel fijn om dat eens ergens terug te lezen, want ook ik heb het idee dat niemand om me heen dit zo heeft.

Elke dag is een nieuwe dag, jij hebt mij in ieder geval geïnspireerd om beter te doen! Merci :slight_smile:

Vet handige tips @Merel, maar volgens mij ben jij ook echt super georganiseerd en kan je echt heel veel in korte tijd. Tenminste ik heb het idee dat jij echt heel efficiënt bent en voor alles wel een creatieve oplossing hebt.

En @Maurice, misschien een open deur maar wellicht dat overleggen met je leidinggevende ook kan helpen? Die wil vast ook niet dat je na werktijd nog van alles moet doen als er samen voor gezorgd kan worden dat je wel je werk gedaan kan krijgen. Dan zou je bijvoorbeeld samen kunnen sparren en kunnen kijken hoe de tips van Merel toegepast kunnen worden. En wellicht heeft je leidinggevende nog andere ideeën.

Volgens mij ben jij echt georganiseerd! Houd je dit vaak vol op je werk? echt knap hoor. Ik vind je tips van de mail echt heel goed. Eerst alles lezen, lijstje maken en dan nummeren. Merk je dat je genoeg tijd overhoudt voor ontspanning na het werk.

Ik doe m’n best om altijd zo te werken, ik loop 's ochtends langs alle patiënten onder mijn hoede en daaruit komen dan allerlei klusjes voort, die schrijf ik op een lijstje en als ik een lang lijstje heb ga ik ergens zitten waar het rustig is en ik door kan werken. Als het een kort lijstje is ga ik gezellig bij collega’s zitten en dan kan ik ook wat meer tijd nemen om te kletsen en extra dingen (voor de leuk) te doen. Ik heb een contract voor 48uur/week en ik wil eigenlijk echt niet meer dan dat op m’n werk zitten.
Maar het gaat bij mij natuurlijk ook wel eens helemaal mis, dan ben ik ineens dingen zelf aan het doen die ik veel beter zou kunnen delegeren, of verdoe ik een berg tijd aan iets dat niet per se nodig is (en dus eigenlijk onderaan m’n lijstje zou moeten voor als de rest al af is) of verkijk ik me erop hoe lang iets duurt en zit ik 's avonds thuis nog te typen. Het scheelt wel dat ik werk niet echt kan doorschuiven, hooguit naar morgen, maar ik kan niet over 3 maanden eens bekijken wat ik met een bepaalde patiënt ga beginnen, die ligt nu op mijn beleid te wachten, dus ik moet altijd bijblijven.

Heeft iemand hier ervaring met het Filofax clipboard systeem?

Ik wou dat ik Zenkit To Do en Todoist kon samenvoegen voor de perfecte lijstjesapp (voor privé) :sob:

Todoist is handiger met taken beheren binnen een lijst (zooo handig dat je kan typen “Anna bellen morgen om 10” en dat hij dan automatisch een deadline en reminder op dat moment zet) maar bij Zenkit is het geheel overzichtelijker :frowning_face:

Gebruikt iemand een fijne tool om voor een teamsport een planning te maken en bij te houden wie er wel/niet is op welke datum? Zat te kijken naar mijnsportteam (ziet er wel mooi uit) of mysportsplanner (oerlelijk maar hoorde dat een ander team dat gebruikt, zijn er niet superenthousiast over). Als iemand ergens goede ervaringen mee heeft zou dat echt fijn zijn! We gebruiken nu in whatsapp de groepsomschrijving maar daar kun je niet eindeloos veel tekens in kwijt helaas, verder werkte het wel goed (behalve voor 1 teamlid zonder whatsapp).
Belangrijkste voor mij:

  • gebruiksgemak, ook voor beeetje digibeten, iedereen makkelijk eigen aanwezigheid invullen en bewerken
  • overzicht, snel zien hoe veel mensen er op welke datum zijn
  • integratie met agenda-app zou chill zijn
  • best handig als de captain bij uitzondering soms zelf iemands aanwezigheid kan bewerken, als iemand dat mondeling heeft gezegd bijvoorbeeld.
  • misschien ook handig als je de planning kunt zien zonder in te loggen, voor bijvoorbeeld een coach voor een keertje, die dan een speciale link krijgt naar de planning of naar 1 training?

Hoorde ook al iemand over Teamy maar daarvoor moet je per se de app downloaden als ik het goed begrijp, denk niet dat ik iedereen zo ver krijg. Moet toch makkelijker kunnen dit?
Super bedankt als iemand reageert!

Ik heb vroeger Teamers gebruikt , is via een website en app.

1 like

oe dank je wel, dat is natuurlijk wel simpel! Chill!