Plannen en structuur

Voor de mensen die graag plannen en lijstjes maken: wat gebruiken jullie allemaal om structuur aan te brengen in jullie taken?

Ik probeer de beste manier te vinden om alles te ordenen, want naast werk heb ik het schrijven aan mijn tweede boek, taken voor mijn debuut, mijn blog, het recenseren voor Hebban en daarnaast natuurlijk nog de overige taken. Op dit moment experimenteer ik met Trello, waar ik tags toe kan voegen met een categorie en verschillende columns heb voor de verschillende statussen. Ik merk alleen dat ik zenuwachtig word van de knalrode due dates als je minder dan 24 uur over hebt, vooral omdat die in de ‘Done’-column vrolijk blijven staan (tenzij ik ze weghaal).

1 like

Ik gebruik Todoist! Vind ik zelf een hele chille app, vooral omdat ik dan ook dingen met datum er in kan gooien voor over drie weken ofzo, as het nu ineens in me op komt.

1 like

Ik ben heel chaotisch en plan vaak dubbele of zelfs driedubbele afspraken. Heb voor een tijd de Passion planner gehad en dat werkte best goed voor mij! Alleen jammer dat ik geen printer heb en ik de totaalprijs voor een planner toch net iets teveel vind.

Dus ik denk dat ik maar mijn eigen planner ga vormgeven. Ooit.

Ik noteer afspraken zsm in mn telefoon voordat ik ze vergeet en ik heb todoist met lijstjes voor denk ik alles. Trello hebben we op werk en vind ik heel chaotisch, kan er totaal niet aan wennen. Mijn hoofd werkt gewpon in lijstjes en niet met van die borden :joy:

In hele drukke tijden pak ik de deskplanner van de hema er bij en vul ik in wat ik welke dag ga doen en ga eten zodat ik niet als een kip zonder kop rond vlieg

Ik gebruik

  • iphone agenda voor afspraken en bijvoorbeeld vrije dagen van het hele gezin
  • wunderlist app; daar heb ik lijsten voor vanalles
    Dagelijkse to-do dingen maar ook boodschappenlijstjes etc
  • bulletjournal voor doelen, financiele overzichten, lijstje met gelezen boeken etc
  • agenda met dag per blz voor een to-do lijstje als ik aan het werk ben/ meer een kladblok dus

Geen idee of dit het juiste topic is, maar welke planner/agenda gebruiken jullie of ga je gebruiken in 2019?

De Google calendar op mijn laptop/pc/mobiel, deze zit ook gekoppeld met die van mijn vriend. We sturen elkaar uitnodigingen etc.
Daarnaast wunderlist voor al mijn lijstjes, daar kun je ook weer sublijstjes in maken en lijsten delen met anderen, bijvoorbeeld voor de boodschappen of dingen in/rond huis. Heb daar iets van 20 lijsten met dingen die ik bijhoud. Je kunt taken ook een tijd geven met melding of herhaaldelijk laten terugkomen. (bijv mails)

  • Ik gebruik nog altijd een papieren agenda en ik kan niet zonder. Heb een soort “basis” nodig waar alles staat wat ik moet doen en die basis moet niet-digitaal zijn. Vrijwel elk jaar gebruik ik hiervoor een Moleskine met links de weekdagen en rechts notitieruimte. Alleen afgelopen jaar heb ik vét avontuurlijk gedaan en een andere, vrolijke agenda met tips om groener te leven gekocht.

  • Daarnaast heb ik nog een bullet journal, maar ik ben niet zo goed in het consequent bijhouden. Het boekje waar het in staat werkt voor mij nu als dagboek/to-do-lijst/weetikveel-verzamelplaats.

  • De apps Wunderlist en Keep voor lijstjes…

  • Losse post-its met to-do-lijstjes.

  • Af en toe boodschappenlijstjes op mijn hand.

  • :relaxed:

  • En nog steeds is het leven mij te chaotisch, dus fijn topic dit!

1 like

Ik gebruik voornamelijk de agenda op mijn telefoon, omdat die ook gelinkt is met die van mijn vriend, dus geen dubbele afspraken…

Daarnaast gebruik ik nu een Moleskine weekplanner met links de dagen en rechts de notities en een notitieboek van Moleskine voor lijstjes, schetsen, budgetten door elkaar.

Ik zit al super lang te kijken naar Filofax A5 organizers, maar twijfel zo erg omdat ze te duur zijn, maar lijkt me super handig om mijn agenda, notities, lijstjes en budgetten op 1 plek heb. Omdat ik grafisch vormgever ben kan ik ook makkelijk mijn eigen inserts maken/delen.

Ik plan op een onlogische manier denk ik.

  • In mijn papieren agenda staan mijn afspraken.
  • Mijn digitale agenda gebruik ik voor reminders in alle categorieën: als ik iets uit de vriezer moet halen of iets moet meenemen, maar ook of ik een terugbetaling heb ontvangen bijvoorbeeld.
  • In de app ToDoist hou ik mijn boodschappenlijstje (en enkele andere lijstjes) bij.
  • Meestal heb ik ook nog wel een papieren to do-list rondslingeren met bijvoorbeeld dingen die ik in een weekend wil doen.
1 like

Zoiets gebruik ik gewoon van Moleskine!

Ik heb door mijn uitstelgedrag zoveel dingen die ik nog moet doen. Ik heb net een lijstje gemaakt van alle documenten van het werk die niet af zijn en dat zijn er heel veel, mijn huis lijkt ontploft, omdat ik mijn boodschappen niet plan eet ik ongezond en heb ik puistjes gekregen en 6 kg aangekomen en heb ik in tijden niet gesport.

Gelukkig ben ik een paar dagen vrij, maar nu moet ik in mijn vrije dagen die documenten afmaken en dat is niet ideaal. Ik heb best een drukke baan en merk dat ik aan het einde als ik iets niet af heb denk laat maar ik ga naar huis, dan ga ik koken en voor ik het weet ga ik slapen. En dan denk ik ik maak het wel een keer af. Voor mijn huis had ik een mooie schema om schoon te maken maar als ik dan zo moe ben dan denk ik ook laat maar. Ik wil een nieuwe start nadat ik alles heb ingehaald maar ben bang dat ik weer in zo een uitstelgedrag terecht kom en ik wil het niet nog een keer zo ver laten komen. Heeft iemand tips voor me?

Dacht er zelf aan om misschien elke dag eerder wakker te worden om dan te beginnen met mijn mail wegwerken en de documenten van de vorige dag af te maken, of zondag alvast te koken en het eten in te vriezen zodat ik het alleen nog maar hoef op te warmen als ik thuis ben. En misschien ook proberen om in de ochtend een sportlesje thuis te doen al is het maar voor een kwartier. Of een halte later instappen zodat ik meer ga lopen.

Moet er niet gewoon iets veranderen op je werk? Waarom krijg je je werk niet af? Waarom zou je voor werktijd moeten werken, of op je vrije dagen moeten werken? Is er een manier om je werk sneller te doen, of moet jouw werk misschien gewoon door meer mankracht gedaan worden? Zelfs met 1000 tips ga je niet meer uren in een dag krijgen.

1 like

Ik ben niet altijd productief op werk, als ik met meerdere mensen in een kamer zit dan raak ik gewoon afgeleid en ga ik kletsen. Ik raak snel afgeleid, ik kan een uur erover doen om een mail te beantwoorden omdat ik dan denk dit moet ik ook nog doen en dit. Ik heb weleens geprobeerd om een uur eerder naar mijn werk te gaan (dan is niemand er nog) en dan krijg ik in een uur veel af.

2 likes

Dit klinkt zó als mij, bijna eng. Heb altijd het gevoel dat ik de enige ben die zo leeft :flushed:.

2 likes

Ben jij mij? Haha nee, flauw. Maar dit zo herkenbaar. Helaas heb ik nog geen oplossing. Ik krijg alleen dingen gedaan met een vaste deadline en voor de rest krijg ik niets uit mijn handen, of alleen hele simpele dingen. Als ik ergens over ga nadenken dan komen er 3000 gedachten tussendoor en kan ik ook zo 45 min doen over het versturen van een mail omdat ik ga nadenken over hoe ik iets het beste kan formuleren of dat ik denk Ik moet X nog doen.

2 likes

Dat heb ik ook zo erg. Ik heb voor morgen al een out of office geplaatst, maar dat betekent wel dat ik al het werk vandaag moet inhalen. Nu heb ik een deadline dus dan moet ik wel. Veel mensen op het werk denken dat ik supergeorganiseerd bent want op het moment dat het moet dat kan ik goed werk leveren met mooie schema’s enzo maar stiekem als niemand kijkt dan laat ik alles liggen. Veel collega’s van mij hebben kinderen op de creche waardoor ze echt op een bepaald tijdstip weg moeten zijn en ik denk dat die deadline elke dag wel helpt. Als er iemand binnenkomt in onze kamer en zegt: er is een nieuw project zijn er mensen die willen sparren, dan zeg ik altijd JA!!! En daardoor verlies ik ook tijd om mijn standaard werk af te maken.

1 like

Ik ben blij dat wij niet de enige zijn haha!

Kun je jezelf afzonderen tijdens bepaalde uren (ergens anders gaan zitten, noise-canceling koptelefoon op ofzo)? Het sociale aspect van werk is natuurlijk ook belangrijk, maar zou je er je vrije tijd voor opgeven als je voortaan alleen maar na werktijd mocht bijkletsen/sparren en dus langer moest blijven daarvoor? Ik zou vooral zoeken naar manieren om je werk binnen de werktijd te houden, dan heb je dus ook automatisch buiten werktijd meer tijd voor alle andere dingen als eten/huishouden etc.
Misschien kun je bepaalde uren instellen waarop je even niet gestoord wordt en meters kunt maken voor je gewone werk, en dat je dan daarbuiten ‘vrij’ bent om andere dingen op te pakken die op je pad komen.
Ik merk altijd dat het geen zak opschiet als ik alles door elkaar ga doen, dus alles wat in me opkomt schrijf ik op een lijstje terwijl ik de taak die ik aan het doen was afmaak. Dan kijk ik na die taak wat van het lijstje nu als eerst moet. Als je werk vooral vanuit je mail binnenkomt zou ik de dag beginnen met je mail doorspitten, alles lezen maar nog niks doen, elke taak op je lijstje krabbelen en dan daarna je lijstje taken nummeren om te bepalen wat je als eerst gaat doen. En dan ook je mail niet meer openen tot bijv. na de lunch en dan hetzelfde opnieuw doen.

1 like

Ik herken hier veel van! Ik stel echt álles uit, waardoor mn huis nogal een puinzooi is en ik ook steeds tegen problemen aan loop qua werk etc. Maar ook thuis; dan heb ik 1x mn was en afwas op orde en dan voel ik me succesvol en een week later ben ik terug bij af :weary:

Al dat uitstellen gaat echt automatisch? Ik ben ook heel goed in niks (nuttigs) doen. Sowieso zou ik minder op dit forum en instagram en überhaupt mn telefoon moeten zitten :thinking:

Ik probeer wel eens planningen te maken maar het lukt me dan alsnog niet om me eraan te houden - om verschillende redenen

2 likes