Plantaardig/vegan eten #2

Als ik pannenkoeken zou willen bakken met amandelmelk kan ik dan de verhoudingen hetzelfde houden als bij koemelk
Ik lees verschillende tecepten met verschillende resultaten

Je kan denk ik het beste je droge ingrediënten mengen en dan al kloppende met een garde de melk erbij schenken. Dan kun je vanzelf stoppen wanneer je de consistentie goed vindt. Eventueel een proef mini pannenkoekje bakken om te kijken of hij goed bakt.

1 like

Pure chocolade Kruidnoten van Happy chocolate bij de EkoPlaza ! Erg lekker , heb al 2 zakjes op haha

1 like

Is er een goede vega(n) optie voor chorizo? En voor spekjes? Die van de vegetarische slager vind ik niet echt lekker.

ik raad la vie aan voor de spekjes

2 likes

Heb je de chorizo van Garden Gourmet al geprobeerd? Die vind ik wel lekker.

2 likes

Vivera spekjes zijn top! De garden gourmet chorizo ben ik helaas niet zo enthousiast over

3 likes

Oh ik vind die spekjes weer te rokerig smaken ofzo. Maar is al even geleden dat ik ze heb geprobeerd dus misschien moet ik ze weer eens halen om nog eens te testen.

De chorizo zal ik dan ook gelijk testen. Al vrees ik dat het nooit zal evenaren bij “echte” chorizo.

1 like

Garden gourmet chorizo maar ik bak hem wel altijd even los in een pan ipv meteen in het gerecht. Tip die ik hier had gelezen.

1 like

Ik vind de bacon van lavie en veganjunkstar heel lekker. Die kan je dan het bakken in stukken snijden.

1 like

Hebben jullie toevallig een favo jackfruit-stoofvlees recept? Wil dat een keer gaan proberen.

1 like

Ik ben een luie kok, dus sorry als het niet je ding is, maar ik heb laatst deze gemaakt met jackfruit en dat was lekker!

AH Indonesische rendang verspakket #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi510450

1 like

Oo nee soms vind ik die pakketten ook heel fijn! Wist nog niet dat deze bestond dus ik ga hem zeker een keer proberen. Maar ik zoek eigenlijk een Hollands recept, had ik er even bij moeten zetten haha. Oma’s draadjesvlees, dat idee.

1 like

Ik ben altijd fan van haar recepten, en hier zou je prima de stukjes kunnen vervangen voor jackfruit.
De truc met jackfruit is dat je het in koud water aan de kook brengt, afgieten en daarna nog x met koud water aan de kook brengen. Daarna pas gaan gebruiken. (maar misschien wist je dat al)

3 likes


Weet iemand of deze nog te koop is? Ik ben al bij meerdere winkels geweest, maar ik heb het nog niet kunnen vinden.

Ik wil graag voor m’n collega’s iets bakken, maar omdat ik nog niet zo thuis ben in het vegan bakken wilde ik deze gebruiken en dan zelf maanzaad en citroenrasp toevoegen of speculaaskruiden en amandelschaafsel.

Of heeft iemand misschien een succes recept voor lekkere koekjes of cake? Ik heb een bieb abonnement, dus ik kan ook wat boeken lenen.

1 like

Bij hema hebben ze altijd verschillende vegan bakmixen
Ook van brownies en koekjes, maar volgensmij ook van cake

1 like

In het boek Taart ende Koeck staat een goed recept voor citroen maanzaad cake. Nu twee keer gemaakt en veel positieve reacties op gekregen. De gekonfijte citroenen waren niet gelukt bij mij, maar zonder is het ook erg lekker.

2 likes

Ik heb die bakmix nog nooit ergens gezien, maar deze gaat bij mij altijd goed en vindt iedereen altijd lekker!

2 likes

@pastelzwart ja deze is hier ook een succesnummer! Mensen vragen soms zelfs specifiek of ik deze cake kan maken.

Als je echt makkelijk wil kan je ook die nieuwe vegan ‘afbakkoekjes’ van Danerolles kopen.

En bedankt voor het recept @Kusjessoldaat. Die koudwaterregel kende ik nog niet.

5 likes

Oh wat goed! Ga ik die deze week als test maken. Ik heb ook alle ingrediënten al in huis. Dankjewel :relaxed:

@Mimir ik heb het boek Taart ende Koeck gereserveerd bij de bieb. Ben benieuwd! Heb ook meteen het boek van Enzo van Heel Holland Bakt gereserveerd.

@Mette12 ik heb even online gekeken en ze hebben op het moment niet veel vegan bakmixen in het assortiment. Alleen bananenbrood (dat kan ik ook wel zonder bakmix), koekjes en brookies. Die laatste lijkt me wel heel lekker, maar niet heel geschikt voor de gelegenheid waar ik het voor wil maken. Wel een goeie tip. Ik zal er in de winkel eens naar kijken.

@Briseis oh die koekjes zijn ook een goede tip! Daar was ik toch al nieuwsgierig naar. Hmmm even kijken wat ik ga doen. Misschien beide haha.

2 likes