Podcasts (Deel 1)

dit zijn ook de dingen die zijn blijven plakken na 5x30 minuten hoor! Volgens mij best een mooi en integer gemaakte podcast, dat is echt de insteek van die makers die zich als Christen en journalist vaak ook een soort outcast voelen. Het zijn niet alleen maar de ‘maffe verhaaltjes’ zie ze delen, ook juist over de kleding en hoe dat belangrijk kan zijn bijv.

2 likes

Hierom vond ik het ook een interessante podcast! Juist niet dat aapjes kijken gevoel, maar een serieus inkijkje in hoe het er aantoe gaat binnen die gemeenschap. Jammer dat de podcast alweer afgelopen is, had van mij langer mogen duren nog!

5 likes

Ja ik denk dat ze juist door hun achtergrond de juiste duiding konden geven, op de juiste plekken binnenkwamen en wisten welke vragen te stellen!

2 likes

Ok, maakt me wel nieuwsgierig dan! Ben inmiddels beetje huiverig geworden om dit soort dingen te gaan kijken / luisteren om a] triggers (zo’n kerkdient fragment bijv. kan ik niet luisteren zonder heeeeeel veel emoties) en b] tegelijkertijd ook vaak frustratie over hoe het verhaal verteld wordt. Maar wie weet is dit wel een positieve uitzondering.

2 likes

Dat tweede kan ik me aan de hand van hun verhalen zeker voorstellen! Er komt in een van de afleveringen dus wel een fragment voor, volgens mij een van de eerste afleveringen. Die over de rol van vrouwen is volgens mij zonder fragmenten, dat is aflevering 4.

2 likes

Ik was vooral verbaasd hoeveel ik zelf herken van de gereformeerde kerk vrijgemaakt. Wij vroeger altijd maar zeggen nee het rokkengeloof, dat is echt streng. Nou goed er zijn zeker verschillen, maar de gkv ligt heeeeeel dichtbij refo’s qua gedragsregels. Dit is alleen de afgelopen jaren sterk veranderd in de gkv, dus nu is die gelijkenis minder. nog steeds is er te weinig veranderd qua bepaalde onderwerpen hoor naar mijn mening maar goed ik ben niet voor niets weg.

Ik vind het ook een mooi gemaakte podcast. Ze zijn heel integer omgegaan met alle gasten en ze praten zelf ook respectvol over hun als ze met z’n tweeën zijn. Die ene is lid van de evangelische kerk en die ligt qua gedachtengoed wel behoorlijk dichtbij reformatorisch als het gaat om hoe je de bijbel leest. Ik was dus wel (positief) verbaasd over haar homo standpunt en haar ideeën over de rol van vrouwen.

3 likes

Ik vond wel dat ze weinig kritisch waren en soms ook maar wat zaten mee te knikken? Bijvoorbeeld toen die man ‘grapjes’ maakte over dat vrouwen toch echt niet zonder mannen konden.
Maar dat is waarschijnlijk ook niet de insteek.

Ik vond wat dat betreft de docu Refolutie fijner, daar werden wel de kritische vragen gesteld.

Zelf opgegroeid in een refo gemeenschap en ik vind het echt een heel naar, eng wereldje.

3 likes

Hmm ja soms vond ik dat ook wel. Ik vind het ook wat meer een gesprek podcast dan een discussie podcast. Ze stellen vragen en luisteren en staan open hun gedachten. Vragen soms door zeggen wat ze zelf denken/vraagtekens over hebben maar dat is het.

Hele kritische vragen stellen legt wel meer nadruk op verschillen denk ik en dat kan al snel veranderen in een goed /fout gesprek. Mensen kunnen in een dialoog meer hun verhaal doen.

Er wordt al genoeg discussie gevoerd met refos in andere media dus ik dacht zelf dat dit hun idee ook meer was. Geen idee hoor of dit de insteek was of meer mijn beeld erbij.

1 like

De NRC Vandaag over de Bijlmer is heel apart. De journalist begint over artiesten die ‘achtergesteld word… euh VOELEN op basis van hun huidkleur’
Wat moeten deze jongeren bewijzen voordat een journalist ze gelooft?

2 likes

Ik vind het verhaal van “Zo Geboren” heel interessant maar ik kan het gewoon niet verstaan, zo jammer! Combinatie van slechte audio opgenomen, mompelende mensen en een sterk Vlaams accent. Ik kom er niet doorheen, heb het op 3 speakers geprobeerd.

Iemand die het einde wil spoileren, graag!

Ja ik vond dit ook zo’n raaaare aflevering?? Snapte ook echt niet wat ze nou wilden vertellen en had echt een vrij hoog “aapjes kijken” gehalte om maar even bij die woorden te blijven

3 likes

Deze heb ik gisteren geluisterd en wat een bizar verhaal zeg! Echt een soort expeditie robinson meets ontgroening met die hierarchie, rare zelfbedachte regels en groepsvergaderingen. En dat allemaal op een willekeurig stuk braakliggend terrein? Niet eens waar die kavels zouden komen! Echt, mensen zijn gek.

3 likes

Ik vond het ook allemaal HEEL irritante en geprivilegieerde mensen, echt van die typische kutyuppen

4 likes

Haha wat toevallig zo twee maanden later, ik heb deze podcast toen ook n.a.v. de tip gedownload en gisteren pas geluisterd. Heel apart verhaal, zou echt niet tussen deze mensen willen wonen haha.

3 likes

Is toch prachtig😂 Enige wat ik echt jammer vindt is dat de gemeente ze uiteindelijk serieus heeft genomen. Ik had echt gezegd: ja prima, maar het loket is hier. Dat jij vrijwillig in de modder bent gaan kamperen is niet mijn zaak.

5 likes

Lol ja, die ene gast die zegt: ja in mijn vorige woning kende ik na zeven jaar maar twee van mijn buren, en hier heb je gelijk een goede band. Ehh ok, misschien ligt dat aan jezelf? En sowieso, hoe gepriviligeerd ben je als je zes weken vrij kan nemen van je werk, een beetje expeditie robinson kan spelen en vervolgens nog een kavel van 250k kan kopen (waar nog een heel huis op moet)

@Shaaar ja dat was prachtig geweest. Komen al die mensen aan met die fucking t-shirtjes (!!) die de volgorde moeten bepalen, die al dan niet voor veel te veel geld zijn gekocht.

Echt bizar

Oh, hier staan ze hoor, in hun shirtjes

5 likes

De mediameiden zijn er weer!

Havercappuu kaascroissaaaaant :croissant::coffee:

21 likes

Ik heb net bloody sunday Roermond geluisterd en bedankt voor de tip, want ik vond het echt een goede podcast en ook mooi verteld. Ik ben normaal niet zo van de crime podcasts, maar als iemand nog iets weet in dit straatje hoor ik het graag :grin:

1 like

Jeej er is een nieuwe afl over Rian

Bedoel je van In de ban van Rian? Want bij mij is de laatste aflevering van 6 augustus. Of luister jij nog een andere podcast?