Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Op woensdag 20 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Waterschappen!

Ik vond deze podcast wel een aanrader voor wat de provinciale staten en waterschappen eigenlijk doen Haagse Zaken: Dit doen de Waterschappen en de Provinciale Staten - NRC

Ik ben heel benieuwd wat jullie gaan stemmen en waarom! Ik ben best politiek geïnteresseerd, maar heb het nog nooit zo moeilijk gevonden om een keuze te maken als nu. Vind het mega-irritant dat je bij zo’n tv-debat weer landelijke lijsttrekkers krijgt die het over landelijke thema’s hebben, want daar gaat het voor mij nu niet (helemaal, wel een beetje via de Eerste Kamer natuurlijk) over. Ik vond het ook al moeilijk om te vinden wie er precies mee doen voor mijn provincie?

5 likes

Ik heb de stemwijzer gedaan, en bij elke vraag ook de stellingen plus toelichting gelezen van de partijen. Daar worden ook de regionale issues een beetje besproken. Daar kwam bij mij D’66 naar boven, daar neig ik op het moment ook naar.

Ik had bij de provinciale staten Nida en CU op de bovenste twee plekken, maar ik weiger te stemmen op politieke partijen die religieus onderlegd zijn. Als derde kwam PvdD eruit en daar wil ik best op stemmen, behalve dat ik maar 43% gelijkenis met ze had EN de redenen van de stellingen ook vaak niet overeen vond komen als we wel hetzelfde antwoord hadden gegeven.

Dus ik heb geen idee.

Voor de waterschappen heb ik wel een stemwijzer gedaan maar ben ik inmiddels alweer vergeten wat eruit kwam, dus die moet ik nog een keer doen.

1 like

Natuurbeheer is volgens mij echt een provinciethema inderdaad!

Bij mij kwam PvdD/GroenLinks en daarna Code Oranje er vrij hoog uit in de stemwijzer voor de provinciale staten. Maar ik vind het voor allemaal een beetje twijfelachtig, ben van geen van allen echt overtuigd. Ik vind duurzaamheid megabelangrijk en vond dat GroenLinks zich bij sommige dingen niet fantastisch opstelde in hun verkiezingsprogramma, maar ik vind dat het bij de PvdD soms ook nogal van de persoon af hangt of het een fijne partij is of niet. Code Oranje moet ik me nog even in gaan verdiepen!

1 like

Voor de provinciale kwam ik met een stemwijzer wel op de partij uit waar ik landelijk ook op stem (PvdD) en het grotendeels wel mee eens ben, dus dat lukt nog wel. Maar die waterschap?! Er kwam CDA uit maar daar zou ik nooit op stemmen. De tweede partij op de lijst had ik nog nooit van gehoord (en ben ik nu al weer vergeten).

En dan weet ik ook echt niet op wie ik moet stemmen binnen de partij, de namen zeggen me niks. En de verhaaltjes op de websites zijn ook maar verkooppraatjes die me niet per se aanspreken. De lijsttrekker dan maar?!

Principe van Stem op een Vrouw aanhouden? Dus hoogste vrouw die er volgens de peilingen anders net niet in zou komen? http://www.stemopeenvrouw.com/

9 likes

Heb al 3 keer de stemwijzer gedaan, maar ik denk bij heel veel vragen ook van ja boeiend??? Het zou mij een worst wezen of de snelweg naar Schubbekutteveen 10cm breder wordt. Ja ik weet er dan wellicht te weinig vanaf maar ik heb ook gewoon te weinig motivatie om mij daar dan in te verdiepen ofzo.

Al vind ik sommige punten wel weer erg belangrijk. Ik neig nu (weer) naar GroenLinks

11 likes

Ik stem PvdD all the way

4 likes

Als Johnas van Lammeren zich niet zo idioot had gedragen in de gemeenteraad pas, was de kans een stuk groter geweest dat ik dat ook gedaan had. Nu twijfel ik nogal… ik vind PvdD qua duurzaamheid en dierenwelzijn echt top, en vind het echt goed dat ze als een van de weinige partijen al jaren die systeemkritiek hebben, maar ik kan er steeds slechter tegen dat ze dat op sociaal vlak dan zoveel minder hebben… Waterschap wordt denk ik wel PvdD trouwens.

Bij mij kwam er 93% PvdD uit, kan me daar heel erg in vinden dus let’s go

3 likes

Ik heb ook stemwijzers ingevuld. En daaruit komt het volgende; provinciale staten Groenlinks, waterschapsverkiezingen Partij voor de Dieren. Dus dat ga ik ook stemmen.

Oh oepsie, wat heeft hij gedaan?

Ja en dan niet op de eerste dus maar degene op de grens van de peilingen! Ik heb het idee dat PvdD wat minder anti-Europa is dan het was, maar ze zijn wel tegen een aantal dingen die de EU vrij veel doet (subsidie op niet-duurzame landbouw en veel economische/handelsdingen ook geloof ik, verdragen als TTIP).

Dat debat in de gemeenteraad toen met Sylvana oa, daar deed hij behoorlijk naar (hij zei iets van dat ze “nederig moest gaan zitten” en vervolgens dit slappe excuus over hoe zijn woorden overkwamen ipv voor de woorden zelf. https://amsterdam.partijvoordedieren.nl/nieuws/debat-over-mogelijk-politiegeweld

1 like

Ik baal want eigenlijk kom ik bijna in alles overeen met D66 behalve dat zij vinden dat de jeugdzorg bij de gemeentes moet blijven en dat vind ik een heel belangrijk punt. (Ik vind het niet kunnen dat jeugdzorg heel erg afhankelijk is van waar je woont.) GL deelt hierin meer mijn standpunt maar met hen ben ik het dan weer op een aantal andere vlakken niet eens. Ik moet echt gaan kiezen welke standpunten ik het meest belangrijk vind.

Sommige dingen boeien mij overigens ook echt totaal niet.

Hmmm dat had ik even gemist. Helemaal mis maar voor mij geen reden om die partij aan de kant te zetten.

Ja ik vond het er even eentje te veel in het rijtje… Naast dat ze de anti-racismemars vorig jaar niet wilde steunen, die borrels van PINK met JFVD, er komt gewoon elke keer iets bij voor mijn gevoel. Maar goed geen enkele partij is ook perfect dus misschien dat ik me er uiteindelijk nog bij neerleg hoor.

1 like

Ik ga weer GroenLinks all the way. Maar zit ook in het lokale bestuur dus kan moeilijk ineens wat anders doen haha.

5 likes

Bij mij stonden (bijna) alle partijen in de krant met een stukje erbij en ook een hele uitleg over wat het waterschap precies doet enzo. Dat vond ik wel handig en ik heb ook stemwijzers ingevuld. Ik ga voor provincie op Groenlinks en waterschap op PvdA of Water Natuurlijk, weet het nog niet helemaal.

1 like

Ik vind het zoooo lastig. Ik ga denk ik voor de PvdD. Ik vind dat zij veel belangrijke onderwerpen goed op de agenda hebben staan, al lijken ze altijd een stuk doordenken te missen en daar erger ik me altijd vreselijk aan.

Andere opties waren GL (daar wil ik niet op stemmen), CDA en die oranje partij. Maar die hele website kwam me een partijtje kneuzig over dat ik die ook maar links laat liggen :sweat_smile:

Ik zie nu al twee mensen zeggen dat ze niet op GL willen stemmen maar waarom eigenlijk niet? @Cozycute en sorry kan de ander niet meer vinden.

2 likes