Nieuws, actualiteit en politiek #4

Ik was een paar weken terug op zijn Twitter beland en er kwamen echt veel vragen bij me op. Was deze man vroeger wel “normaal”? Hoe komt hij bij deze ideeën? Hoe is dit voor zijn collega’s en omgeving? Ik heb echt niet de illusie dat niemand die werkzaam is op een universiteit er rare ideeën op na houdt (integendeel). Maar bij hem lijkt er een soort radicale shift geweest te zijn of zo? Zijn Twitter lezen is echt een trip.

Ja of hij wordt nu beloond voor zijn bijzondere uitspraken terwijl dat vroeger niet zo was?

Ja geen idee :woman_shrugging:. Ik kom zelf ook uit die hoek (sociale wetenschappen) en sommige van mijn vroegere professoren hebben zich ook “vaccin kritisch” uitgelaten (niet zo extreem als deze man). Ik schrik er toch van dat mensen die bij uitstek kritisch zouden moeten kunnen denken zo de mist ingaan.

1 like

Vond dit wel ook een goede reactie

8 likes

Ik heb ooit les van hem gehad en heb toen nooit meegekregen dat hij dit soort ideeën had. Hij gaf toen les bij een minor over gender en seksualiteit die ik volgde… Is wel al een tijd geleden hoor, ik denk in 2016 ofzo. Had hem daarom ook als connectie op LinkedIn, maar daar begon hij een tijdje terug ook dit soort ideeën te spuwen dus heb ik hem uit m’n netwerk gekickt. Kort daarna kwamen dit soort berichten naar boven vanwege wat hij op Twitter postte.

Edit: lees nu de post die @Loxodonta deelde, komt ook wel overeen met mijn ervaringen van hem toendertijd dus (alleen kent de schrijver van die post hem een stuk beter)

2 likes

Ik denk dat je hiervoor beter in dit topic kunt kijken:

3 likes

Was ook niet lullig bedoelt of zo he! Ik gebruik ook wel eens de zoekfunctie zonder daadwerkelijk te vinden wat ik zoek (terwijl het er wel is)

2 likes

https://www.ad.nl/binnenland/uitspraak-met-mogelijk-grote-gevolgen-vattenfall-mocht-energietarieven-niet-tussentijds-verhogen~a6a1be7f/

Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn als je zo’n rechtszaak wint :clap:

10 likes

Vind dit echt een mega goed stuk dat de hele kwestie van Buijs volledig negeert, maar wel uitlegt wat het zo complex maakt en wat er op het spel staat.

12 likes

Mooi stuk dit, over het modieuze praten over kansenongelijkheid zonder te begrijpen wat het echt is, en wat er gebeurt als je die middenklasse in bent geklommen

27 likes

Heb hier echt van genoten, alles klopt gewoon precies.

1 like

Echt zo goed verwoord en zo herkenbaar als voormalig arm achterstandskind.

Heb inmiddels ook een dikke allergie ontwikkeld voor mensen die vanuit hun privilege jeugd en situatie allerlei ~slimme~ dingen gaan vinden en roepen over dit thema. Kan m’n vinger er al een lange tijd niet op leggen, wat ik daar zo irritant en küt aan vind (ook hier), maar steeds meer begrijp ik wat mij er zo aan irriteert haha.

21 likes

Goed stukkie vond ik ook:

Opinie: Als elk moment van de dag een strijd is tegen jezelf en de elementen, staat broccoli niet bovenaan je prioriteitenlijstje

(Zelf gelukkig niet mee te maken maar help elke week bij de voedselbank dus spreek wel veel mensen om wie dit kan gaan. De schrijver heeft er zelf ervaring mee.)

8 likes

Ik krijg ook echt acute braakneigingen als ik hier of elders op het internet weer moet lezen: ja wij kunnen het gelukkig betalen maar al die mensen met minder geld… Shut the fuck up, het boeit je geen zak met je lege woorden.

28 likes

Het is bijna altijd onoprecht. Ik hoor echt nooit oplossingen die de kern van het probleem oplossen en altijd geschreven door mensen die profiteren van ongelijkheid. Iets voor de arremoe doen is prima, maar niet als het hun positie structureel verbeterd. Allemaal gare proefballonetjes die de positie van de bedenker niet raken.

Je bekommeren over inkomensongelijkheid, maar wel een schoonmaker tegen bare minimum hebben die je niet doorbetaalt bij ziekte of vakantie. Als beleidsmaker plannen tegen segregatie schrijven en dan je eigen kinderen de wijkgrens over fietsen. Hele pamfletten voor schoolontbijt, maar niet begaan zijn met het feit dat de rest van het gezin ook niet eet. Domme voorstellen zoals een ton of 15k voor elke jongere, zodat het lijkt alsof je wat doet terwijl je precies dezelfde ongelijkheid laat voortbestaan. Het zoontje van de bakker betaalt mee aan de studie van het zoontje van de advocaat en daarom alle stufi maar afschaffen zodat het zoontje van de bakker nog benarder uitkomt. Eindeloos met de afnameperiode van de citotoets schuiven, voorstellen voor latere selectie, maar elk fundamentele gesprek over waarom docenten lage verwachtingen hebben óf het scholen niet lukt om een relatief kleine achterstand in te lopen vermijden. Ik kan eeuwig doorgaan. Dom gerommel in de marge en de kern is dat we helemaal ok zijn zolang we zelf het gevoel hebben dat we iets gedaan hebben.

42 likes

Gelukkig zijn sommige mensen nog eerlijk over hun dedain

6 likes

Inderdaad!

1 van mijn managers stelde onlangs voor om een voordeel (soort bonus) van onze werknemers om te zetten naar een gift aan een goed doel dat lege boterhamdozen vult op de scholen. Uiteraard wel in combinatie met duidelijke naamsvernoeming en reclame in die scholen. Want “de kinderen die met een lege boterhamdoos naar school gaan zijn misschien kinderen van onze collega’s of van hun vrienden/kennissen/familie.” Euhm, misschien moet je onze collega’s wat meer gaan betalen dan het wettelijke minimumloon en hun voordelen niet afnemen?

7 likes

De ingezonden brieven van de Volkskrant zijn ook triest. Water goedkoper dan Wicky??? Nooit aan gedacht.

5 likes

Never forget het argument van iemand hier ‘maar ze krijgt toeslagen en later ook aow’ :sob:

8 likes

Haha holy shit wat schaamteloos, doe die gift vooral maar doe hem van jouw eigen loon niet van dat van je werknemers :roll_eyes:

En trouwens als je er reclame voor terugverwacht is het geen gift.

2 likes