Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Ik woon in een klein dorp en had wel verwacht dat BBB groot zou worden. Vraag me wel altijd af wie er zo massaal op vvd stemt. Stem zelf PvdD en mijn man Volt.

2 likes

kan iemand mij trouwens uitleggen waarom die caroline haar naam op zā€™n engels uitgesproken moet worden trouwens? Geeft me echt een error dat ze als boerentrien opkomt maar dan wel met engels uitspraak benaderd dient te worden wat me juist weel yuppie/millennial randstad bewoner impressies geeft.

6 likes

volgens mij omdat ze half iers is en de naam dus in principe engels en niet nl is

4 likes

oh dus ze is zelf dochter van een gelukszoeker!!!

1 like

Het vreemde is wel dat haar gebruikersnaam op twitter lientje1967 is :thinking:

1 like

Dit denk ik dus ook. Ik snap ook niet waarom de lijsttrekkers van de verliezers het niet aan hadden zien komen (bijv. CDA). Of dat zeggen ze alleen maar voor het publiek natuurlijk. Maja de overheid loopt 100 jaar achter met inzien dat er ontevreden stemmers zijn en wil niet luisteren lijkt het voor mij.

1 like

Ben benieuwd of er ook data is van wat geregistreerde kiezers in het buitenland gestemd hebben, volgens mij is dat meestal ook eerder rechts. Een ander politiek klimaat is leuk en ook attractief maar het is toch vaker door werk / relaties/ lagere lasten dat mensen emigreren. Een ā€˜keuzeā€™ voor een land omwille van ander beleid is ook niet realistisch als er elders ook elke vier jaar gestemd wordt

Laintje

3 likes

vvd en d66 zijn standaard een beetje de partijen die veel stemmen uit het buitenland krijgen (iig voor TK)

2 likes

Ik kan dit alleen maar als lijntje opzeggen in mijn hoofd, zou me niet verbazen als ze straks cocaĆÆneboer wilt worden.

2 likes

Ik heb het nog niet kunnen vinden. Was wel benieuwd, omdat ik zelf in het buitenland woon en ook gestemd heb.

1 like

Ik had (helaas) ook niet anders verwacht. In mijn gemeente heeft BBB 44% van de stemmen gekregen. Ikzelf overigens GL en voor waterschappen PvdD.

1 like

Hier is BBB niet de grootste, maar de VVD. Was ook wel te verwachten. Relatief veel mensen met genoeg geld en dan merk je weinig van het wanbeleid van de VVD he. Ugh.

Hoop wel dat Utrecht stand houdt als enige provincie waar BBB nier de grootste is haha. Soort Gallisch dorp nu.

2 likes

Las dat Veenendaal en Soest nog moeten als enigen.

Veenendaal is de hel op aarde, daar stemmen mensen sowieso veeeeeeel meer BBB dan GL. Zowel zwarte kousen als uitschot daar, weinig normale mensen. Ligt op de biblebelt en omringt door helemaal niks (boeren).

Soest is interessant want een mix van (heel) rijk tot helemaal niet rijk, is redelijk groener geworden de afgelopen jaren en het is niet echt een traditioneel conservatief dorp, ligt aan de betere kant van de provincie Utrecht qua mensen en denkwijzen. Dus niet direct een plek waar je BBB als grootste verwacht.

Maar Veenendaal is wel een stuk groter dan Soest en verwacht dat BBB GL daarom nog wel kan inhalen.

Edit: Soest is al binnen, VVD op 1, BBB 2 (whyyyyy) en GL 3.

4 likes

Soest is er inmiddels. Zoals verwacht VVD de grootste en BBB op nummer twee.

Wat ik opmerkelijk vind is dat D66 hier licht is gestegen??

BBB had ik wel verwacht tbh. Veel agrariƫrs toch hoor, aan de rand richting Amersfoort ook. Zaten er een paar bij met borden en spandoeken ook. En aan lantaarnpalen hingen een tijdje omgekeerde vlaggen.

2 likes

Bij ons het CDA lol ??? HoƩ dan?

1 like

Kamikazestemmers ofzo, going down with the ship haha

2 likes

Gemeente Haarlemmermeer heeft VVD en dan BBB als grootste. Je zou denken dat die mensen graag minder vliegtuigen willen, maar blijkbaar juist niet?

4 likes

Bij vliegtuighinder is vaker gemeten hoe ontevreden mensen zijn, en het anti vliegtuig sentiment is sterker buiten het directe Schiphol gebied, soms zelfs zo ver als de veluwe. Ik denk dat dat komt omdat mensen die in de Haarlemmermeer wonen, al wisten dat we overlast zou zijn omdat dat sinds jaar en dag de achtertuin van Schiphol is. En verder tja veel mensen stemmen niet rationeel, helaas.

Mijn ouders zijn daar een voorbeeld van, ze hebben het sociaal economisch matig maar stemden VVD, want ā€˜links geeft alles aan de buitenlandersā€™, tja dan krijg je ook de regering die je verdient.

1 like

Hoe westelijker/linkser, hoe beter. Heel simpel eigenlijk.

2 likes