Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Ik merk dat ik graag iets zou willen doen nu ofzo, maar ik weet niet zo goed wat? Als in, hoe kunnen we de wereld beter maken?

2 likes

Ik heb een afvalprikstok besteld en me aangemeld bij de PvdD en de PvdD groep in mijn omgeving :woman_shrugging:

26 likes

Ja klopt. Ik weet ook wel dat er een goed plan achter zit maar ik vind het wel heel krom dat de zorg nu erg afhankelijk is van de gemeente waar je woont. Niet iedere gemeente heeft het zo goed op orde als de andere.

1 like

Gisteren ging het nog wel maar ik merk dat ik ee nu echt een beetje ontdaan van ben. Ik word zo verdrietig van het sentiment dat heerst onder Nederlanders en hoe zich dat nu manifesteert in de politiek. Ik vind het ook eng dat mensen dus stemmen op een partij MST halfbakken punten en zonder kandidaten. En dat alleen maar omdat hij roeptoetert wat je wil horen, terwijl men de helft ervan niet kan begrijpen. Zo’n man wordt dj’s blindelings gevolgd. Blindelings geloven mensen dat hij de redder van de Nederlandse cultuur gaat zijn en “ons” verder gaat helpen. Maar met deze trend is er juist geen ons meer, maar alleen nog groepen en polarisatie in de samenleving. Wat een ellende.

7 likes

Ik vind het eng om steeds te zien dat er stapje voor stapje steeds meer racisme, en scherpe randjes terugkomt. Het ging heel geleidelijk maar de laatste jaren met steeds grotere stappen.

12 likes

Ik snap echt niet dat verkiezing na verkiezing, over de hele wereld zowat weer in die valt van rechts populisme valt waar toch geen resultaat mee wordt geboekt. Op den duur moet je als idiote kiezer toch wel beseffen dat je op een partij zonder inhoud, zonder visie stemt? Kijk naar Trump zijn niet-bestaande muur, kijk naar de N-VA hier in België dat na maanden zelf het Marrakech pact te onderhandelen en goed te keuren even weer de populistische toer wilt opgaan. Echt dieptriest dat de politiek in een regressieve staat gevallen lijkt te zijn

13 likes

Ik ben op vakantie en ben net wakker en mijn mond is gewoon open gevallen. Ik ben hier nu al een half uur aan het schreeuwen over hoe idioot dit is?? In het partij ‘programma’ van Fvd staat letterlijk als standpunt ‘dierenmishandeling aanpakken’. Oh ok. Leuk idee. Hoe dan? Dat wordt verder niet genoemd.
‘Nederland weer trots maken!’. Aha ja leuk goed standpunt.

HOE kunnen mensen hier op stemmen. Ik begrijp het gewoon echt echt echt niet. Met de beste wil van de wereld niet.

14 likes

@InEuropa
@Pantalones
@Janniebeton

Ik zie zeker wat jullie bedoelen, maar denk dat jullie je alsnog niet al te veel zorgen hoeven te maken over het normaliseren van racisme etc. Ik zal jullie proberen wat gerust te stellen haha. Denk sowieso niet dat iedere fvd stemmer nu zijn Hitler snorretje aan het op zetten is haha, daar zullen heus wel gematigde rechtse mensen tussen zitten die gewoon niet op voor de zoveelste keer op Rutte wilden stemmen en ook niet op Geert (want te racistisch). Ik zelf wou eigenlijk ook niet op VVD stemmen , maar toch maar gedaan bij gebrek aan beter, maar kan me best voorstellen dat er mensen zijn die dan toch eens iets anders wilden stemmen, misschien zelfs wel omdat het idd uit de stemwijzer kwam zoals @Oprah al zei . Ook zullen de echte racisten vast wel in de kast blijven zitten, want het is gewoon geen geaccepteerd gedachtegoed en dat zal het ook niet worden. Kijk maar naar hoeveel mensen op dit forum vriendschappen erover zouden verbreken etc. Het zou hun positie in de maatschappij veel te veel aantasten om er voor uit te komen. En verder krijg je misschien een iets rechtser kabinet, maar ja dat zal vast ook nooit de extreme kant op gaan. En zo ja, dan zijn er altijd weer verkiezingen om dat weer in te perken.

Nou ja hoop dat ik enigszins een hart onder de riem heb weten te steken

3 likes

Dan zit daar het verschil bij ons in mening. Ik heb over het algemeen problematische relaties met mensen die de wereld voor zichzelf vanuit zichzelf willen inrichten. Als je zelf op die manier stemt kan ik begrijpen dat je het iemand anders ook niet kwalijk neemt.

6 likes

Ja geen idee. Eigenlijk moet je denk ik je linkse bubbel uit, met mensen buiten die bubbel gaan praten en zo hopen op een domino-effect.

2 likes

De uitslag van mijn gemeente is nog niet binnen maar als ik kijk naar wat erom heen is gebeurd wordt het zeer wss VVD als hoogste, heel misschien groen links en FvD als ze allemaal van de pot zijn gerukt

En ik zit niet eens in zo’n hele erge linkse bubbel. ik ken mensen die op FvD stemmen en dat zijn inderdaad niet allemaal nazi’s. Maar over het algemeen vind ik deze mensen heel vermoeiend om mee te discussiĂ«ren

De gemeente waar ik stemde heeft ook FvD als grootste, dan CDA en dan PVV. Maar ook de SP staat hoog. Dat laat zien dat er nu andere mensen zijn gaan stemmen want normaal ik het altijd: VVD, CDA, CU/SGP.

Ik vind dat zo achterlijk altijd en heb ook vriendinnen die dan zeggen “voor mij is partij x het voordeligst” en snappen dan ook niet dat je bijvoorbeeld voor een partij kan stemmen die belasting nivellering wil als je zelf goed geld verdient. Alsof idealen niet bestaan.
Ieder kijkt zo naar zichzelf, word daar echt misselijk van. (behalve dan dat VVD en consorten niet naar zichzelf kijkt qua vervuiler (grote corporaties) betaalt
).

6 likes

Ik ben niet eens in Nederalnd en ik zit alweer in de eerste discussie over “het is de schuld van links en identiteitspolitiek” en “jij bent het geluid wat mensen bang maakt”

Shoot me now.

Ik wil echt graag mijn steentje bijdragen aan het stoppen vand e groei van deze bewegingen, maar weet gewoon echt even niet waar ik het zoeken moet.

9 likes

Ik heb echt helemaal geen problemen met het feit dat mijn vrienden rechtser stemmen dan ik, waar mijn moeder woont is het sowieso een hele rechtse omgeving dus ik ben het wel gewend. En soms komen daar ook wel goede discussies uit voort en begrijp ik ze beter en leer ik wat, en zij van mij. Prima.

Maar FvD stemmen vind ik een stap te ver, dat kan ik niet zomaar naast me neerleggen. Als niet-heteroseksuele vrouw van kleur met een immigrant als vader vind je dan dus dat ik hier eigenlijk niet zou moeten zijn. Je kan dat vinden en vinden dat ik anders ben dan de mensen waar ze het over hebben, of dat we het gewoon naast ons neer moeten leggen, maar feit blijft dat je op een racistische vrouwonvriendelijke idioot hebt gestemd die mij het liefste niet in dit land zou hebben. En blijkbaar ben je het daar dan mee eens, of beschouw je dat als niet-belangrijk, anders stem je er niet op. Dus nee, dan kan ik niet gezellig een spelletje met je gaan spelen zonder dat in mijn achterhoofd te houden. Als die vriendschap wel blijft heb ik in ieder geval een groot stuk vertrouwen in je verloren. Ik voel me dan echt niet meer veilig. Dat kan je overdreven vinden, maar zo voelt het voor mij wel.

Je extreem verschillende politieke standpunten als niet belangrijk beschouwen kan alleen als je in een positie van privilege verkeert — dat je meningen op toepassing zijn van anderen, die op afstand van je staan, en niet direct op jezelf. Die luxe heb ik niet. Daarnaast zou ik er ook wat van vinden als het niet op mij van toepassing was, net als veel van jullie, godzijdank, maar toch.

Ik vind het in ieder geval een hele enge ontwikkeling.

30 likes

Misschien zijn heel veel van die FvD stemmen wel ‘proteststemmen’ en had men zelf ook niet verwacht dat FvD nu zo groot zou zijn

1 like

De top 5 in mijn gemeente is ook echt weer verschrikkelijk:

1. FvD
  2. CDA
  3. SGP
  4. Christenunie
  5. PVV

Welkom in de (halve) biblebelt

13 likes

In mijn gemeente is PvdA de grootste geworden

Vind ik ergens ook wel bijzonder gezien ze bijna nergens echt lijken mee te doen?
Helaas wel daaronder gelijk fvd

Hmmm ja dat is lastig. Ik denk dat het bij mensen die niet erg goed zijn in discussiĂ«ren helpt om veel vragen te stellen (zo van: ‘Bedoel je dan dat X en Y het geval is?’ ‘Maar vind je ook dat zus en zo moet gebeuren?’). Dan trigger je ze om zelf over dingen na te denken in plaats van om standpunten te herhalen; je laat ze eigenlijk in discussie gaan met zichzelf in plaats van met jou. En ik denk dat het belangrijk is om ze vooral niet het gevoel te geven dat ze compleet fout zitten of dom zijn.

Daarnaast geloof ik ook dat discussiëren niet eens altijd nodig is, ook met je eigen gedrag en houding kan je al veel invloed hebben.

@supermercado mensen veranderen inderdaad niet zomaar van mening maar ik geloof wel in het planten van zaadjes. En misschien is deze grond te koud en bevat hij te weinig mineralen om dat zaadje ĂŒberhaupt te laten groeien, maar het is het proberen waard, denk ik? :stuck_out_tongue:

4 likes