Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Ik toch ook niet dat je dat niet hebt? :slight_smile: (deze smiley is aardig bedoeld.)

Ik denk dat als je je realiseert waarom populisme zo goed werkt en waarom mensen ontevreden zijn je misschien iets ertegen kunt doen.

*ipv alleen lullen zoals Baudet.

Mijn hemel, :sob:

Is dit serieus een groot punt geweest in campagnes? Een warmtepomp is niet goedkoop nee, al is dat op dit moment ook deels omdat er niet genoeg vraag is. Daarnaast vergeten mensen ook dat je dit heel vlot terug verdient. En naar comfort toe wordt er veel te weinig reclame gemaakt dat je ook kan koelen met deze systemen indien er gebruik gemaakt wordt van vloer of plafondverwarming.

Ik vind het wel goed om te horen dat je dat tegengeluid durft te zijn, het is natuurlijk dat mensen met vergelijkbare ideeën gaan opzoeken en zich omringen. Door tegengeluid te geven kan je ze wel aan het denken zetten, ik denk ook vooral omwille van je baan.

4 likes

Wat je eigenlijk wil zeggen is “Ik kan me goed voorstellen dat jouw situatie dusdanig frustrerend is dat je wil dat de politiek stappen onderneemt om dit te verbeteren. Wat ik niet begrijp is waarom je kiest voor een partij die een racistisch beleid wil voeren m dat doel ter bereiken terwijl er partijen zijn die jouw issues hoog hebben zitten zonder de schuld af te schuiven op een groep mensen die daar niks mee van doen hebben.”

Edit: en misschien iets meer in simpele woorden voor de mensen voor dat te ingewikkeld taalgebruik is.

24 likes

@anon76889665 kan ik me al ergens aanmelden voor je partij?

4 likes

Ja hoor! Zal zo even een google formulier maken :wink:

1 like

Ik denk dat je je gewoon moet beseffen dat de meerderheid van Nederland veel dommer en wanhopiger is dan de gemiddelde FF’er en dat zij dus makkelijk in FvD trappen.
Ik praat dat niet goed maar ik denk dat dat wel een feit is.
Als je je dat beseft kun je misschien beter iets aan populisme doen.

*Overigens is dit voor mij juist des te meer reden om het niet te accepteren en een tegengeluid te laten horen. Het is niet dat ik bedoel dat je je moet inleven en er daarom maar begrip voor moet hebben en het zo moet laten.

Zoals je dit nu zegt ben in het ook wel weer heel erg met jou eens. Ik denk alleen toch dat het nuttig kan zijn om de code te kraken.
‘Waarom stemmen mensen op Fvd en waarom werkt het ineens zo goed.’

Mijn poging tot inleven is natuurlijk ook eigenlijk maar speculatie.

1 like

Gewoon doen hoor. Zodra er hier verkiezingsposters hangen van partijen die mij niet aanstaan trek ik ze er op klaarlichte dag af.

En over de rest van de discussie heb ik dit te melden: jullie overschatten de intelligentie en interesse in politiek van gemiddeld NL. De meeste mensen snappen het niet of willen het niet snappen, waardoor ze afgaan op de praatjes van een random politicus, degene die het hardst schreeuwt wint in dit geval ook echt.

1 like

Ik dacht in eerste instantie ook van, ach het zal wel meevallen, zijn gewoon de stemmers van Geert Wilders die zijn overgestapt. Maar was laatst al een reportage bij een Hogeschool waar verschillende mensen hadden gestemd op Baudet en echt wel wat welbespraakte en absoluut geen domme mensen, maar die het gewoon echt daadwerkelijk met hem eens zijn. Klimaat is onzin, vluchtelingen krijgen te veel. Hoor ik dus net van mijn schoonmoeder dat mijn schoonzusje ook op hem gestemd heeft. Echt wat erg, ik wilde haar eigenlijk meteen gaan appen, maar leek me toch niet zo verstandig. Maar dat meisje is ook hartstikke slim. Alleen ze klaagt ook vaak over vluchtelingen, daardoor zijn er bijna geen huizen. Ze heeft er ĂŒberhaupt geen recht op, want 30k op de spaar, maar de vluchtelingen krijgen alles!!! Maar zij zou dus nooit op Geert Wilders stemmen, maar blijkbaar trekt Baudet ook gewoon intelligente mensen aan doordat het bij hem niet zo duidelijk is en dat vind ik wel echt heel kut :sob: Help tips hoe ik vanaf nu met m’n schoonzusje moet omgaan zijn welkom

Ik vraag me vooral af waarom mensen bij hun huisarts gaan vragen om voorrang? Geef jij hen dan een briefje mee of iets dergelijks? Ik snap niet zo goed wat een HA in deze situatie kan betekenen?

6 likes

Ik word nu misschien wel heel erg hippie maar ook al probeer ik me dus in te leven, voor mij persoonlijk is het sowieso maar een heel raar concept om te denken in ‘ik ben hier geboren dus ik heb meer recht op de faciliteiten van dit land’ of ‘eigen land eerst’. Soms denk ik daar super lang over na en dan draai ik helemaal door over wat voor raar concept ‘een land’ eigenlijk is en dat het bijv. heel raar is dat er in een nieuwsbericht staat: ‘honderden doden bij aardbeving waarvan x Nederlanders’.

12 likes

Maar, ik zeg maar wat, iemand beland in een rolstoel of kan om andere medische redenen geen trappen meer lopen en woont op drie hoog zonder lift, dan mag je toch wel urgentie geven? Of heb jij daar als huisarts dan helemaal geen rol in?

1 like

sorry voor dubbelpost
Maar ja ik kan hier ook heeeelemaal van flippen, van deze gedachte, en de gedachte dat mensen die, meestal behoorlijk arbitraire, lijntjes op de kaart zoooo belangrijk vinden. Kan ook echt helemaal niks met het idee van een natiestaat.

3 likes

Mijn moeder vertelde me net dat ze ook FvD (net als m’n broertje) gestemd heeft, maar ze durfde het eigenlijk bijna niet te zeggen. Ze schaamde zich er ontzettend voor, omdat ze zich helemaal niet had ingelezen en eigenlijk altijd CDA stemt, maar nu in een soort vlaag van verstandsverbijstering FvD gestemd heeft. Ze schrok ook best toen ik vertelde waar Baudet voor staat en wat voor onzin hij uitkraamt.

Ze zei gelukkig wel dat ze voor de volgende verkiezingen zich een stuk beter gaat inlezen en sowieso niet opnieuw FvD gaat stemmen.

Maar ik had dit vooral zo erg niet aan zien komen. M’n moeder is altijd nog wel het meest links (na mij, en dan komt er vooral eerst een hele tijd niks, en dan m’n moeder) en nu stemt ze ineens op FvD :cry:

7 likes

Heeft De Speld dan toch voor het eerst gelijk? https://speld.nl/2019/03/21/nederlandse-kiezer-heeft-blackout-in-stemhokje

9 likes

Zeker mee eens en ik denk ook dat het niet anders is, want hoe wil je het anders organiseren? Maar ik kan daar gewoon soms zo lang over doordenken hoe raar het eigenlijk is en hoe raar het bijv. is dat je dan toch bijv. ineens luistert als je hoort dat Nederlanders ergens bij betrokken waren.

Eigenlijk vind ik wel dat de wereld van iedereen zou moeten zijn overigens maar dat lijkt me niet realistisch.

1 like

Dat laatste punt heb je zeker gelijk in, want dit speelde namelijk ook heel erg bij die jongens die ik sprak. Zij zeiden ook dat de millieuregelgeving van andere partijen een rol heeft gespeeld. Zo zei 1 van die jongens dat dit heel erg leefde onder zijn gemeenschap. Hij vond het heel nobel om je zorgen te maken over het millieu etc., maar zei daarachter wel dat dit alleen een prioriteit kan zijn als je al behoorlijk ’ privileged’ bent. Hij zei dat veel mensen in zijn buurt, niet eens de huur kunnen betalen en bij de voedselbank zitten. Het millieu, speelde volgens hem bij veel mensen geen rol tijdens het stemmen, omdat voor veel van die mensen, andere dingen prioriteit hebben. En Thierry is daardoor dus ook best populair volgens hem. Ik vond dat zelf een verrassend goed argument eigenlijk en ik had er zelf nooit zo naar gekeken.

3 likes

bah ik heb nu al een paar x gezien dat mensen die ik ken iets delen van Thierry en dan met het commentaar: ‘vrouwen ambiĂ«ren helemaal geen topfuncties, heeft totaal niks met kansen te maken, hij heeft gewoon gelijk!’ Bah

Maar wat ik nóg meer disturbing vind is dit argument: “DE VERNIEUWENDE TOON SPRAK ME AAN” “MENSEN WILLEN WAT ANDERS”
Echt wat is dat voor non argument ??? Waarschijnlijk is dat inderdaad de reden dat men hier op stemt maar wtf doe je dan met je stemrecht zeg

My 2 cents. :slight_smile:

2 likes