Reizen / Vakantie #2

Wenen is prachtig. Hele gave stad.

Ik vond het rond wandelen in het centrum rondom de Stephansdom altijd heel erg leuk. Een Sachertorte eten bij Hotel Sacher (weet niet of ze Vegan opties hebben). En ik vond het Schönbrunn paleis, en vooral de tuin, heel erg mooi. Als het lekker weer is, misschien ergens relaxen aan de Donau.

Het metrostelsel in Wenen is top. Dus je kunt overal heel makkelijk en snel komen.

Veel plezier!

5 likes

Mijn tips:

• free walking tour als je het niet weet, er zijn wel een paar leuke en je leert gelijk mensen kennen die misschien wel samen naar een restaurant willen.
  • ringstrasse lopen of met tram 1, je loopt dan om district 1, en hier zijn mooie gebouwen, parkjes, water enz.
  • schonnbrunn mag niet ontbreken. Als het mooi weer is kun je hier prima een hele dag vermaken. De tuinen (is een groot park) zijn ook gratis te bezoeken trouwens (niet de oranjerie en nog een paar andere, daar heb je wel ticket voor nodig), dus je kan ook erheen gaan en een boekje meenemen.
  • Schloss Belvedere, om wat kunst te kijken (Klimt)
  • ⁠Hundertwasserhaus
  • als je de stad zat bent kun je wandeleningen maken buiten de stad (nussdorf geloof ik)

Als je van kunst en cultuur houdt zou ik lekker naar musea gaan. Andere tip is een opera- of balletvoorstelling in staatsoper. Kan prima in je eentje.

Koffiehuizen:

• ⁠Cafe Eiles
  • vollpension: voor lekkere taarten van oma’s

Restaurant:

• ⁠Amerlingbeisl: met mooie stadstuin maar was er met een groep dus weet niet of dit leuk is in je eentje

Ik vond Wenen echt top! En zou zeker terugwillen, omdat ik veel nog niet heb gezien.

4 likes

Een kerkhof als recreatie? Mis ik iets of is dit gewoon een beetje gek?

1 like

Wat is er mis met een begraafplaats bezoeken? Zolang je maar respectvol met de omgeving en mensen daar om gaat zienik daar geen probleem mee.

In Wenen heb je bijvoorbeeld Zentralfriedhof waar o.a. Beethoven en Mozart begraven liggen.

12 likes

Er zijn hordes mensen die een begraafplaats bezoeken om het graf van een bekendheid te bezoeken. Wat is er dan mis met een begraafplaats te bezoeken om een vrij zeldzaam beestje in het echt te zien?

14 likes

Dank voor alle tips! Ik heb inmiddels een oriënterende stadswandeling gemaakt en ben al helemaal onder de indruk. Het wordt (helaas) heel warm de komende dagen, dus ik ga denk ik veel musea in duiken. Ik heb dus zeker wat aan alle tips. En moet tussendoor ook nog ergens schoenen kopen want ik heb een kaartje voor de Musikverein en bedenk me nu dat ik alleen bergschoenen, Nikes en havaianas bij me heb, allemaal erg ongeschikt…

Oh, en ik heb al een leuk tentje ontdekt: Planty pizza’s. Zit in een obscuur gebouw en je moet eerst allemaal gangetjes door, waarna je in een gezellige binnentuin komt waar ze dus vegan pizza’s serveren :ok_hand:t2:

5 likes

Ik vond het natuurhistorisch museum ook heel leuk! Moet je wel van opgezette dieren houden anders is het niets voor je. Schonnbrun vond ik ook heel leuk, vermaak je je ook echt wel even. Wij hadden de lange audiotour gedaan en daarna nog door de tuinen gewandeld.

2 likes

Vond de Dordogne geweldig met m’n toen 2-jarige!
Genoeg minder toeristische plekjes te vinden, zeker na het hoogseizoen. Zulke mooie dorpjes!

2 likes

Ik weet niet of je inmiddels alweer terug bent maar als je even een andere activiteit dan cultuur snuiven wilt heb je ook een permanente kermis (Prater). Vond dat heel leuk voor een avondje. En qua eten is de Naschmarkt heel leuk! Hadden verschillende tentjes met falafel enzo, maar weet niet of er echt vegan opties zijn. Ik heb daar toen bij Neni gegeten wat vooral gefocust is op beetje Libanese/midden-oostetse keuken en vond dat zooooo lekker dat ik inmiddels ook Neni Amsterdam, Parijs en Keulen heb geprobeerd. Echt mn favo restaurant :heart: Die in Wenen is iets meer streetfood achtig, andere steden iets fancier maar alsnog zoooo lekker

4 likes

Wie is er wel eens in Thessaloniki geweest en heeft tips voor horeca, cultuur en overige zaken?

Iemand tips voor een mooie reis buiten Europa in oktober? Vrij kortdag dus. Azië heeft de voorkeur maar zie dat dat vrij wisselend is ivm regenseizoen (en sommige landen zelfs moessonseizoen). Of zijn er mensen in Maleisië, Indonesië of Thailand geweest in oktober waarbij het wel meeviel?

1 like

Ik vond het wel meevallen! De regen is sowieso niet erg, kort en verkoelend. Enige is dat het wat benauwder is qua weer…

3 likes

Top! Over welke bestemming heb je het dan? En was het, los van de regenbuien, ook zonnig?

Indonesie en Maleisie. En ja, het is tropisch weer dus eigenlijk altijd zon en warm. Met af en toe een harde pletsbui. Wat je op dat moment erg waardeert ivm de verkoeling :wink:

3 likes

Niet in oktober, wel in november op Bali geweest en vond het toen meevallen. Het was geen 35 graden, maar wel nog steeds tussen 25-30 en er viel elke dag wat regen(meestal 1 heftige bui), maar het was niet zo dat we hele dagen regen gehad hebben.

1 like

Jordanie! Is perfect voor oktober.

3 likes

Ik ben vorig jaar de laatste 2 weken van oktober naar Thailand geweest en het weer was goed! Wel wat regen gehad, maar ook zon! Was echt heel goed te doen.

2 likes

Oh ja goeie qua info: regenseizoen is niet zoals in NL dat het de hele dag regent. In Azië (in mijn geval vooral Kuala Lumpur) zie je de bui zeer duidelijk aankomen, plenst het dan vervolgens keihard voor Max een uur, en is het de rest vd dag redelijk chill weer.

1 like

Freaking luxeprobleem. Ik zou vrijdag naar Curacao vliegen, maar daar is het best wel heel erg warm. Met gevoelstemperatuur van 40 graden. Scholen gaan daar eerder dicht e.d. (omdat daar geen airco is). Ik zou daar heen gaan en ook dingen willen bezichtigen e.d. dus eigenlijk veel te warm. Ik heb alles geannuleerd. Nu een weekje naar Spanje. Dit valt zo onwijs tegen. Gelukkig is de planning in feb-mrt toch naar Curacao te gaan. Ik had echt alles uitgezocht e.d.

2 likes

We willen -ondanks dat we de vorige vakantie heel intens vonden omdat ons kind weigerde te slapen- misschien in december toch nog een week/10 dagen naar andalusie.

Beetje voor de mensen met kinderen hier. Hoe zouden jullie dit inrichten? De kans is groot dat ons kind (dan bijna 2) weer niet goed slaapt en het voelt voor mij niet als vakantie als we ontbijt én lunch én avondeten zelf moeten regelen in bijvoorbeeld een huisje. Ik noem huisje want een hotel zien we sowieso niet zitten met een steeds huilend kind tijdens slaapjes.

Must is echt dat we buiten kunnen zitten bij ons verblijf. Het liefst boek ik iets waar we in ieder geval de mogelijkheid hebben om te lunchen en te dineren. Maar aan de andere kant vinden we een huisje met ruimte rondom ook zo fijn. Mega moeilijk :sweat_smile:

1 like