Reizen / Vakantie #2

KwakInn is een Belgisch bier café, was heel leuk altijd. Easy beer kan je zelf bier tappen, ook heel leuk! Wij deden vaak drankjes bij Paldies of in de skybar op het Radisson Blu hotel. Kiwibar is ook leuk!

Bij Colonel kon je altijd wel lekker eten. Lido is heeel typisch Lets, ook wel grappig om te lunchen ofzo. Ogle was ook heel lekker. Petergailis was ook echt een aanrader.

Jurmala is leuk als uitstapje, maar ik vond de bossen rond Cesis ook heel mooi (zeker nu denk). Kijk ook zeker of je naar een ice hockey game kan in Riga. Is echt zo’n leuke ervaring en bovenaan betaal je echt €8 voor je ticket en zit je alsnog best goed!

Heeeel veel plezier!

2 likes

En ala bar was mijn favoriete bier cafe, ook veel traditioneel eten voor heel weinig geld! En in het park tussen old town en city centre zit een heel mooi thee cafe, zou dat zeker aanraden! Sowieso blijf niet alleen in old town, maar ga ook verser rondlopen in city centre!

1 like

Ik vlieg donderdag naar Spanje en tussen de reisinformatie staat dit:
In spite of the EU-COVID Certificate you must show a vaccination, recovery OR diagnostic certificate (one of the three health certificates).

Dus naast mn QR-code moet ik een vaccinatiebewijs hebben, ik heb het gele boekje + dat papiertje wat je krijgt na je 2e vaccin, is dat voldoende? Op dat papiertje staat alleen dat het geen juridisch document is en je het niet kan gebruiken voor reizen. Maar ik snap niet wat ze dan nog meer willen dan de QR code.

En op deze site lees ik dan weer dit: Reizen naar Spanje | Spanje | Nederlandwereldwijd.nl | Ministerie van Buitenlandse Zaken

Samenvatting

Reizigers vanaf 12 jaar hebben één van de volgende documenten:

  1. Vaccinatiebewijs
  2. Testbewijs (negatieve PCR-test van max. 72 uur oud bij aankomst, OF een antigeen sneltest van max. 48 oud bij aankomst)
  3. Herstelbewijs

Bewijs hiervan mag u op twee manieren aantonen:

  • Met het EU Digitale Covid Certificaat (DCC) via de CoronaCheck-app (of als u in een ander EU-land woont: via het in uw land gebruikte systeem). Reist u met de DCC QR code, neem dan voor de zekerheid ook de papieren of digitale versie van het vaccinatie-, test, of herstelbewijs mee).
  • Met papieren of digitale bewijzen.

Voorwaarden waaraan documenten moeten voldoen

1. Vaccinatiebewijs

  • Bewijs van volledige vaccinatie. Indien u één dosis heeft ontvangen omdat u bent hersteld van Covid, krijgt u als het goed is een QR code waarin staat: 1 van 1 vaccinaties ontvangen. Dit wordt in Spanje geaccepteerd als volledig gevaccineerd.
  • De laatste dosis dient minimaal 14 dagen (en maximaal een jaar) voor vertrek te zijn gezet.
  • Kinderen vanaf 12 jaar die meereizen met (een) gevaccineerde ouder(s) moeten een negatieve Covid-test overhandigen.
  • Op het bewijs dient vermeld te staan: naam en achternaam, datum van vaccinatie(s), type vaccin, aantal toegediende doses/volledige dosis, het batchnummer, land waarin het vaccin is afgegeven, contactgegevens van de instantie die het bewijs heeft afgegeven.

NB:

  • Wij adviseren reizigers die geen DCC kunnen aanmaken:

    • Een Engelstalige print/screenshot te maken van uw vaccinaties via MijnRIVM*: MijnRIVM - vaccinaties (u kunt als u bent ingelogd rechtsboven “English” kiezen).
    • Indien u in het bezit bent van het gele vaccinatieboekje, en de Covid-vaccinaties daarin zijn bijgeschreven, deze mee te nemen.
    • Deze twee documenten, samen met uw “Registratiekaart Coronavaccinatie”** van het RIVM bieden de grootste kans op toelating door de Spaanse autoriteiten.
  • Uw vaccinatie is alleen zichtbaar in MijnRIVM als u op het moment van vaccinatie toestemming heeft gegeven aan de GGD of huisarts om uw vaccinatiegegevens te delen met het RIVM. Mocht u deze toestemming niet hebben gegeven en dit alsnog willen doen, dan kunt u deze toestemming alsnog geven via de zorgverlener die u de vaccinatie heeft gegeven.

** De “Registratiekaart Coronavirus” van het RIVM voldoet NIET aan de Spaanse eisen. Deze fungeert slechts als ondersteuning bij de andere twee documenten.

Iemand die onlangs in Spanje is geweest en die het kan bevestigen? :smiley:

Je QR is voldoende, toch? Dat haal ik eruit.

1 like

Ik vond het ook aardig verwarrend, maar wat je moet hebben is:

  • de Corona check app met daarin de internationale qr code
  • spain travel health pass (de Spaanse versie)
  • gezondheidsverklaring. Als je met een reisorganisatie op reis gaat dan vul je dit al in bij het online boeken
1 like

Nee, er staat dat je ondanks je QR-code nog een bewijs nodig hebt.

@Okapi dankjewel! Ik kreeg een link naar een formulier op een Spaanse website, dat zal dan die spain travel health pass zijn. Gezondheidsverklaring had ik nog helemaal niks over gelezen haha, ga ik invullen.

Ja! En in die Spain travel health pass kun je dus je NLse vaccinatiebewijs uploaden en dan genereert die app een Spaanse QR. Ik had toen gewoon via internet m’n vaccinatiebewijs op papier gedownload en die daar als foto ingevoegd en dat ging helemaal prima

2 likes

Oh slim! Dat ga ik ook doen. Thanks!

2 likes

Ga je nog wandelen daar?

Nee! Ik had niet genoeg tijd om te oefenen en ik had meer behoefte aan een relaxte vakantie. Dus wil nu in het voorjaar gaan.

2 likes

@Oprah jij bent in je eentje naar ijsland geweest toch? Wanneer was je daar? Had je zo’n reis geboekt of ben je op eigen initiatief dingen gaan doen? Wat zijn aanraders?

Misschien kan @Otzi me ook helpen haha

Ja ik wil ook in januari gaan! Ook 5/6 dagen.
Had inderdaad ook naar galaxy pod gekeken, in Singapore ook zo geslapen en was echt top.
Ik ga eens kijken naar Reykjavik Excursions, zat namelijk ook te twijfelen om zo’n georganiseerde reis te doen maar vind dat ook wel iets sufs hebben ofzo? Echt stom van mezelf. Dat is ook wel heel duur maar geen idee of je hetzelfde kwijt bent als je alles los boekt. Maar goed je gaat natuurlijk ook niet naar IJsland omdat het goedkoop is

1 like

Ja die zijn zo chill. Mij hoef je niet op zo’n slaapzaal te leggen want ik doe geen oog dicht.
Ja lijkt me ook een goede optie dat los boeken, ik ga er zeker naar kijken
Als iemand meer tips heeft gooi maar in dit topic haha

enne
GA MEE!!

2 likes

Ik hoor IJsland? * kijkt om de hoek*

5 likes

Ah leuk! Ik had ook geen tijd meer om te oefenen dus ik ga nu met mijn vriend in mei! We hebben al geboekt!

2 likes

Lijkt me best lastig wandelen…

(sorry, kon het niet laten)

5 likes

Ja het wordt de ultieme relatietest! :joy::joy:

1 like

Ik wil met mijn vriend een paar dagen weg eind november. We gaan het liefst naar Oost-Europa en dan de wat onbekendere plekken. We zijn in Krakau, Praag, Budapest, Skopje, Ohrid, Tirana en cluj-napoca geweest. We denken nu aan de Baltische Staten of de Balkan.
Heeft iemand aanraders voor plekken en dingen om daar te doen?

Ik ben alleen in Tallin geweest en dat is wel heel mooi

image

Je bent er na een dag (of twee) alleen wel uitgekeken denk ik, maar misschien zijn er nog net zulke mooie plekken in de buurt?

5 likes

Is een auto huren een optie? De meeste highlights zijn gratis (alleen moet je soms parkeergeld betalen) en heel goed te bereiken, dus daarvoor zou je geen tour hoeven te boeken.

Ik ben in augustus/september geweest (wel met iemand samen) en vond een auto echt ideaal. Als je in Reykjavik blijft slapen kun je zelf dagtrips maken, of een stukje van de ring road rijden en onderweg slapen in B&B’s.