Reizen / Vakantie (Deel 1)

Den Bosch en Maastricht ken ik allebei wel (ik kom uit het zuiden), maar ik kan nog wel even naar andere steden in Nederland kijken ja, dankje!

Dankje! Binnen Engeland verder met de trein vind ik ook een leuk idee! En Hamburg ga ik ook even naar kijken

1 like

Mensen die in Taiwan zijn geweest en tips hebben en mensen die daar de Zhuilu old trail hebben gewandeld?

Om welk land of welke landen gaat het?

Ik heb het zelf niet gedaan. Ik had een vrij lange overstap dus ben zelf de stad ingegaan. Met die tour vanuit het vliegveld kun je niet ergens uitstappen en zelf verder gaan als ik het goed heb begrepen.

1 like

Haha oké. Voor Spanje, Renfe, voor Duitsland Deutsche Bahn, Frankrijk oui.sncf en Engeland Trainline (en daarna eventueel naar de specifieke vervoerder). Trainline kun je eventueel ook voor de andere landen gebruiken.

Voor een overzicht voor alle opties met de trein en bus kun je Omnio gebruiken. The man in Seat 61 is ook een goede website on mee te beginnen.

1 like

@Parasol en @Ketel ik heb even terug gezocht en jullie zijn sowieso in Zuid-Afrika geweest volgens mij! :slight_smile: Vraagje! We willen alvast wat safari’s boeken voor ons verblijf in het Krugerpark. We zijn daar drie volledige dagen. Onze accommodatie biedt dagsafari’s, ochtendsafari, avondsafari, wandelsafari, riviersafari en village tours aan. Wat is volgens jullie een echte must? Mijn reisgezelschap denkt aan één ochtendsafari, één avondsafari en een riviersafari. Zelf lijkt zo’n wandelsafari me ook een hele leuke belevenis. Hebben jullie daar ervaring mee? Een village tour lijkt mij niet de moeite. Ervaring daarmee?

Ja klopt! Wat gaaf dat je daar heen gaat. Wanneer gaan jullie? En wat is de rest van de planning? Rijden jullie zelf?

Ik zou zelf aanraden om een combinatie van gegidste safaris en zelf rijden te doen. Een wandelsafari heb ik niet zelf gedaan maar kan ik zeker aanraden. Soms is dat inclusief overnachting en dat is echt fantastisch.

Ik zou denk ik verder inderdaad een ochtend en avond safari doen (is dit eind van de middag/avond trouwens of echt helemaal in het donker?). Tussendoor kun je die dag lekker relaxen op de lodge of naar een waterhole in de buurt rijden. De andere dagen kun je zelf of safari gaan.

1 like

@anon37686689, een village tour is echt afhankelijk van jezelf. Ik zou het zelf niet doen maar sommige mensen vinden het wel heel leuk.

1 like

Klopt! Wat leuk dat je die kant op gaat, wij kijken er met zoveel mooie herinneringen op terug, het Kruger is zo vet!

Wij zijn 2 dagen in het greater Kruger geweest en heb en daar een ochtend en middagsafari gegaan. In de ochtend wel meer gezien maar het golden hour in de namiddag met een biertje van de zonsondergang genieten was ik heel gaaf.
In het kruger hebben we zelf rondgereden en een walking tour gedaan. De tour was leuk, maar verwacht niet dat je oog in oog staat met dieren want die benaderen je heel anders als je niet in de auto zit. Wij hebben een groepje impalas van ver gezien dus daar hoef je het niet voor te doen! Wat wel heel leuk is dat je meer over de vegetatie leert, de sporen leert herkennen en het is wel heel gaaf om daar gewandeld te hebben. Dan merk je pas echt hoe hoog de grassen eigenlijk zijn. Ik zou het wel aanraden maar niet in plaats van een gewone safari, het is eerder een toevoeging. Wat wel tof is dat wij heel vroeg vertrokken, nog eerder dan het park was geopend (we sliepen ook in het kamp van de walking tour) waardoor we een leeuw met twee hele kleine welpjes zagen :heart_eyes:.

1 like

@Parasol en @Ketel, bedankt! Ik ga over 3 weken al, zoveel zin in! We gaan inderdaad zelf rijden. Ik denk dat het dus een ochtend-, avond-, rivier- en wandelsafari (is maar 4 uurtjes van 06.00 tot 10.00) wordt en dat we zelf nog wat rond gaan rijden. Heb er zoveel zin in!

Als je bijvoorbeeld met de trein helemaal naar Spanje gaat reizen, is een Interrail ticket ook een goede uitkomst! Vaak goedkoper (vooral als je jonger dan 27 bent) en ook minder gedoe om te regelen want je hebt gewoon 1 ticket dat overal geldig is.

1 like

Ja 1 van de beste momenten is als je tijdens zo’n game drive even stopt voor de zonsondergang en de guide vraagt wat je wilt drinken. Allemaal met een wijntje of cider of iets kijken naar een groep dieren is echt beste ooit.

Mocht je specifiek treinkaartjes voor binnen de UK willen kopen is deze site ook handig:

Die site breekt je reis automatisch op in verschillende stukjes waardoor je dan goedkopere losse kaartjes koopt ipv één duur kaartje voor de hele reis in één keer. Je reist gewoon op precies dezelfde manier maar het kan echt veel geld schelen! (treinkaartjes zijn soms zo duur :cry: )
Om de reis binnen de UK uit te stippelen gebruik ik trouwens altijd gewoon nationalrail.co.uk

edit: even een voorbeeldje om het duidelijk te maken: als je een kaartje voor 7 oktober van London naar Newcastle zou kopen via de vervoerder zelf kost het 80 pond. Via splitticketing kost dezelfde reis 50 pond

4 likes

Wil hier wel even bij vermelden dat bussen in de UK echt ontzettend goedkoop zijn, maar trein is wel comfortabeler ja haha

1 like

Ja dat is waar! Ik vind national express best duur (maar best wel comfortabel), maar bij Megabus kun je soms echt letterlijk voor 1 pond naar de andere kant van het land :joy:
Wat dat betreft wel een aanrader! Het scheelt soms zoveel met de trein.

1 like

Ja precies, plus ze zijn wellicht ook wel iets betrouwbaarder dan treinen😬 Moest een keer op de dag zelf een kaartje van Newcastle naar Manchester kopen voor de trein (bus lukte niet ivm specifieke tijden) nou ik huil nog steeds om hoeveel ik daarvoor betaald heb haha.

1 like

Ik weet nog vooral de eerste keer dat ik zo verbaasd was dat je de trein in Engeland (en Ierland) voor een specifieke dag en tijd moest boeken en dat het goedkoper kon zijn als je vroeger boekte. In Nederland ben ik zo gewend dat je gewoon op elk moment waar dan ook in elke trein kunt stappen met een geldige OV-kaart.

Bedenk me ook wel pas nu dat je ook in Nederland van die online tickets kunt kopen voor specifieke dagen, maar ook dat is toch altijd dezelfde prijs?

3 likes

@instantramen Oh ja het is altijd echt huilen als je niet vooraf een kaartje kunt kopen. Ik heb een keer problemen gehad met mijn creditcard waardoor ik alleen op het station een kaartje kon kopen, dat was 6x zo duur dan wanneer ik het vooraf deed.
Of de bussen zoveel betrouwbaarder zijn weet ik niet :grimacing: Heb daar ook wel flinke vertragingen mee gehad.

Die kaartjes in Nederland wisselen sinds een tijdje ook in prijs trouwens! Internationale treintickets tenminste. Vroeger was dat (voor de kaartjes die ik kocht) inderdaad niet volgens mij.

2 likes

Maar aan de andere kant zou ik als ik niet NL was ook precies 0 begrijpen van goedkoper reizen in de spits, meereiskorting, groepsretours etc. haha.

Maar voel me wel uiterst gezegend met minimaal elk half uur een trein

3 likes