Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ik wil vanuit NL met de trein naar een kleine stad in Engeland reizen, maar omdat het een kleine stad is kan ik de volledige reis niet boeken via NS International. Hij ziet de eindbestemming niet. Dus nu boek ik gewoon een ticket naar Londen en ga ik vanaf daar verder reizen.

Is 't dan voordeliger om vooraf al een treinticket te boeken (vanaf Londen dus), of maakt dat niet uit? En wat is daarvoor de beste website?

Iemand tips voor een reisroute in Vietnam in juni (3 weken)? Begreep dat het weer nogal wisselend kan zijn afhankelijk van de regio, en het is sowieso natuurlijk een land met flinke afstanden. We reizen overigens liever niet per scooter/motor (ook niet achterop).

@Wonderland en @Shaaar Thanks voor jullie tips! In welke reisperiode zijn jullie geweest? Want lees dus veel dat het eigenlijk alleen in midden Vietnam goed weer is in juni

Starten in Hanoi - Sa Pa meerdaags - Mai Chau of Ninh Binh (of allebei) - Phong Nha - Hoi An - Da Lat - Saigon

Halong Bay vond ik inderdaad ook niet zo spannend, mooi landschap maar ZO VEEL ZOOI in het water. In plaats daarvan schijnt Mai Chau/Ninh Binh supermooi te zijn. Phong Nha vond ik echt geweldig, onwijs mooie grotten en toen ik er was (4 jaar geleden) nog niet mega toeristisch. Hue ben ik ook geweest maar kan je overslaan, Hoi An ben ik veel te lang blijven hangen omdat het zo’n leuk plaatsje is en ik daar echt een onwijs leuke groep had. Da Lat vond ik tegen verwachting leuk! Je kan gewoon vliegen vanaf Hoi An (vliegveld in Danang) naar Da Lat ipv een helse rit van 17 uur met een bus. Ik ben zelf nog naar Mui Ne geweest, maar dat was vooral strand en feesten dus niet zo bijzonder.

Edit: canyoning in Da Lat is echt heel gaaf en ga zeker naar de 100 roofs bar. Ik was in april in Vietnam en heb alleen maar goed weer gehad.

Ik ben zo blij dat wij destijds de tip kregen om te vliegen (sorry milieu), ik hoor alleen maar dit soort verhalen over deze busrit. Nou vond ik sowieso de busreizen in Vietnam niet de allerfijnste. Keihard gas geven, vervolgens weer keihard remmen en toeteren en dat keer 1000.

1 like

Veel ceviche en pisco sour en probeer vast wat spaans te leren!

Nee, hoelang heb je en wanneer ga je? Ik vond de trekkingen in Huaraz waanzinnig mooi, 8 uur met de nachtbus vanuit Lima. Ik heb zelf de mini Huayhuash trekking gedaan, als tegenhanger voor de wat meer populaire Santa Cruz trekking. Maar ook dagtochten daar waren waanzinnig mooi. Stadje zelf is niet zoveel aan.

Verder staan waarschijnlijk de Salkantay en de Colca Canyon trekkingen al wel op je lijstje, die vond ik ook echt heel tof, had ik niet willen missen. En als ik langer in Peru was gebleven was ik wezen sandboarden (en me het leplazarus drinken, verder is er niets te doen) in Huachina, en pinguins kijken in Paracas (aka galapagos for the poor). Maar dit zijn ook hele bekende bestemmingen en deel van de Gringo trail. Je hebt zo’n bus die veel mensen nemen (Peru Hop), maar ik heb het zelf met lokaal vervoer gedaan, vond ik chiller, meer vrijheid. En is heel makkelijk te boeken via busbud of redbus.

Voor hostels vond ik La Bo’m in Cusco (klein en frans, en tevens een creperie, zo schattig, met open haard en ontbijten met crepes) leuk, en in Arequipa het Way Kap hostel. In Huaraz Caroline Lodging en Akilpo. Van die eerste spreekt de eigenaar nederlands en vanuit het hostel worden allerlei trekkingen georganiseerd, en kost geen drol.

Iemand tips voor Guatemala, Belize en Mexico?

Ik ben benieuwd wat jullie gaan doen. Wij wilden voor de zomer Zuid-Korea boeken, maar m’n vriend durft niet

Ja we hebben besloten niet te gaan. Niet zozeer omdat we niet durven maar meer omdat ik eerder bang ben dat we straks alles geboekt hebben (wat niet goedkoop gaat zijn) en dat het reisadvies dan wordt aangepast bijvoorbeeld. En dan zit je mooi met alle gemaakte kosten e.d.

Ah, jammer
 Denk dat wij het een jaartje uitstellen. Hebben jullie al een ander vakantieland?

Voor treinen in de UK en daarbuiten vind ik deze site echt geniaal

https://www.seat61.com/

Is een site van een voormalig stationsmanager uit Londen en die weet zo’n beetje alles van treinreizen! Je kunt de route zo gek nog niet bedenken of hij heeft het uitgestippeld incl. tips over de leukste routes, waar tickets kopen, welke plek is het fijnste enz.

8 likes

Ja wij stellen het ook een jaartje uit. Op een nieuwe bestemming zitten we nog te broeden haha

1 like

In Guatemala is de hike naar de Acatenango vulkaan absoluut een aanrader! Rond Lake Atitlan vond ik het ook heel fijn: in San Pedro is er een mooie sunrise hike die je kan doen met uitzicht over het meer en de vulkanen en als je van yoga en een wat alternatievere sfeer houdt, moet je zeker naar het hippiedorpje San Marcos. (Yoga Forest heeft een prachtige yogashala met een mooi uitzicht, midden in de jungle). Antigua vond ik ook een leuke stad.

In Mexico was ik meer fan van de westkust maar weet niet of je die ook gaat doen?

1 like

Thanks! Heb de eerste overnachtingen in Antigua al geboekt en wil ook zeker de vulkaan beklimmen!
Was het rondreizen verder makkelijk te regelen daar met bussen etc?

Ahh tof! Guatemala is zo leuk, je gaat het zeker naar je zin hebben. En jaaa heel makkelijk qua openbaar vervoer. Ik heb gewoon steeds de chickenbussen genomen en dat was allemaal prima. En anders kan je in elke hostel bijna een (duurder) shuttlebusje boeken dus dat komt helemaal goed.

Trouwens nog een tip ivm de Acatenango. Je boekt dus het best met een tour aangezien je dan geen tenten/dekens/
 naar boven moet dragen. Met de meeste tours ga je dus de eerste dag naar het basecamp, daar chill je, blijf je slapen en dan moet je midden in de nacht opstaan om in de vrieskou naar de summit te hiken en daar de zonsopgang te zien op dag 2. MAAR de zonsopgang is eigenlijk even prachtig vanuit het basecamp. Ik kreeg zelf de tip om een organisatie te zoeken die op dag 1 naar de summit gaat, want vanuit het basecamp kan je de zon niet zien ondergaan, en vanop de top wel! En dan heb je dus én een geweldige zonsondergang vanop de top én een mooie zonsopgang vanuit je tent op het basecamp.

En weet je nog waar je die hike town geboekt hebt?
Heb er echt zo veel zin in! Ga wel ‘maar’ 3,5 week dus ik denk dat ik niet elke keer voor een chicken bus zal kiezen haha.

Ik ben het dus vergeten hoe die tours heette en kan het ook nergens terugvinden. Zo stom! Ben gewoon een paar van die winkeltjes binnengelopen en dan geboekt bij diegene die dat zo aanboden.
Ahh maar 3,5 week is sowieso wel “genoeg” om een goeie impressie te krijgen van Guatemala hoor. Ben jaloers haha!

1 like

Ik ben afgelopen zomer in Mexico geweest (Yucatan, Tabasco en Chiapas).
Ik vond San Christol de las Casas een superleuke stad. Toffe sfeer, wat buiten de baande paden en vanuit daar kun je ook naar inheems dorpen en mooie natuur bezoeken.
In yucatan vond ik Isla Holbox prachtig, een echt bounty eiland voor als je helemaal niets wil.
In Tulum hebben we een kookcursus gedaan, ook een aanrader.

Oh, en wij hebben geboekt via Riksja travel, die bieden ook rondreizen aan. Vond ik een fijne reisorganisatie met nog genoeg vrijheid. Maar ligt eraan wat je wil natuurlijk.
In ieder geval veel plezier!

1 like

Grappig, ik vond Ninh binh echt geen drol aan, heb zelf geen halong bay, maar Bai tu long gedaan. Daar iets minder toeristisch, dus wellicht een goede tip voor @Sundance

lol ik ook niet, over toeristisch gesproken!

de vrouw die ons bootje in ninh binh roeide wilde 15 meter voor we gingen aanmeren ook niet meer verder roeien tot we haar een tip had gegeven haha. Uiteraard had ik die sowieso gegeven maar op deze manier was echt hilarisch. Dobberde we daar een beetje omdat wij zoiets hadden van ja doei zet me eerst maar af.